Taket blev ca 10m2 större och det såg jag inte som något problem, efter några år bytte jag till plåttak och då blev det lättare än tidigare
1992 bytte jag fasad
 
E elbas skrev:
Taket blev ca 10m2 större och det såg jag inte som något problem, efter några år bytte jag till plåttak och då blev det lättare än tidigare
1992 bytte jag fasad
Tack igen.
 
Gällande isolering är det säkrast att ha en diffusionsöppen isolering?

om man bara ser till isoleringsförmåga är PIR att föredra.

Det har bevisligen funkat med aluminium på väggen och den är väl knappast att betrakta som diffusionsöppen.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Robblund Robblund skrev:
Då va dagen D här och fönster i sydlöge. Skulle bytas.
Pvc fönster dreh-kip 14x12 lastades av från lastbilen.
Och med ilfart åkte jag o handlade skum. Fönsterbleck 45x170 reglar och tjockaste konstruktionsplywooden jag hittade.

Utrivningen av gamla fönstret
Och nervositeten steg när jag insåg att nu finns ingen återvändo..

[bild]

Forsatte jobba mig inåt med hammare kofot och feinsågen.
Då dom skruvat karm och smygare från fel sida..förmodligen kom fönstret som en enhet vid husbygget.


[bild]

När alla delar av forna fönstret va ett minne blott. Hade jag nu ett "utgångsläge" som en vis man en gång sa till mig.

Den gamla pluggade regeln i nederkant togsbort och en 45x170 regel klövs till rätt längd och passades in.
[bild]

En 45x160 regel numer skruvad från både in och utsida.
[bild]
I överkant satt 2 15mm plywood skivor som avslutade dom övre lådorna över fönstret.
Där kapades det till en 18mm konstplywood.
Som limmades och skruvades fast som extra förstärkning då utrymme fanns för att nå 12 som karmmått.

[bild]

[bild]

[bild]

Sist va det åter 18mm plywoodeb som va i farten och klädde in båda sidorna som även dom skruvades från både in och utsida.
Så nu vilar 3 plywoodskivor ovan på sidorna som står på befintliga reglar samt min 45x160 regel.

Nu vart det fika paus innan själva fönstret skulle på plats.

[bild]

Sanningens ögonblick.

[bild]
Fönster fick plats efter injustering fixering samt fogat.
Sitter jag nu på insidan och väntar på att fogen skall torka innan bleck och resten skall dit..
Thank you very much for the detailed description. Have you had a wooden bar above the window and could you use the initial window size ?
 
Länge sen jag skrev här. Kan bero på att det gått väldigt långsamt..eller ja. Beror väl på hur man ser det.
Hursom badrummet går väl iallafall frammpt igen.
Lite blandade bilder är ju alltid kul..

Renoveringsarbete i ett badrum med utsågad öppning för nytt fönster och reglar på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågat upp för nya fönstret.

Renoveringsprojekt av ett badrum med träfiberisolering och nysågat fönster, väggar beklädda med OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglat med 45x160 samt träfiber isolering.

Renoveringsprojekt med nytt fönster installerat i reglat och isolerat väggutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya fönstret på plats.

Renoveringsarbete i pågång med oskyddade gipsväggar, öppet tak med isolering och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsat bara tak o resten kvar

Renoveringsprojekt av badrum med gipsade väggar och tak samt synliga elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite spackel o slipning kvar sen kommer det gjutas efter nyår o sen kommer mattläggaren.
Blir matta samt våtrumstapet.
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
T
Nice :D
Hur gör du med plåtfasaden på utsidan där du byggt igen för ett smalare fönster?
 
Tog en bit konstruktionsplywood och spåra samma breda ribbor med handöverfräsen och monterade. Här är en bild när drt nästan är klart.
Bara uppe som det ligger en smal bit vågrätt.
Faktiskt väldigt nöjd med denna lösning

Konstruktionsplywood med frästa ribbor fastklämd på arbetsbock, snickeriprojekt nästan klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktionsplywood monterad som ribbor vid röd husvägg, med en bit vågrätt uppe, nästan klart projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nyinstallerad ribbad konstruktionsplywood under husfönster på röd vägg, nästan färdigt projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T
Aahh smart! Det vart ju riktigt bra!
 
Produktiv julhelg.
1 spackling kvar sen kommer det flytas efter nyår... nu händer det fan grejor.
Renoveringen firar snart 1 år. 2 feb satte jag kofoten i inredningen o bilhammaren i golvet.
Ska ha 1år kalas snart
En pågående renovering av ett rum med oslipade spacklade väggar, synliga reglar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lagom tills badrummet börjar bli klart. Bara komod och fogning o lister kvar och mina för 2a gången försenade duschväggar.
Efter att stått o pressat rör en hel dag.
Så har altantaket blåst bort.
Fick hämta det på grannens tomt...
Vi skulle göra om altanen men kanske inte just nu... älskar att ha hus ibland..

Men badrummet blir fint iallafall.
Hittade inga fina fästen till mina rör så lät tillverka u fästen i kortenstål.
Hittade dock skruvar med koppar legering.
Kan fixa en närbild på själva fästena.
Det är dom små detaljerna som gör det

Under konstruktion badrumsinteriör med kopparledningar, duschplats och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ecb182 och 3 till
  • Laddar…
Hans-Ulrich Hans-Ulrich skrev:
Thank you very much for the detailed description. Have you had a wooden bar above the window and could you use the initial window size ?
Hi sorry for the late answer.
I had a bar above original just complemented with a construcrion plywood 15mm.
That i glued and screwed.

A just standard size window.
Cant remeber exatly but i think it was 14x12

Still hasnt moved a inch
For the rest of the windows i plan to cut away the thin walls on the sides and huse a 45x160 as i did in the bathroom window.
Dont know if its nessesary but anyway.
 
Då kan man nästan stänga detta kapitel.
Som startade 2 feb 2019.
Fullt fungerande badrun igen.
Så när som på en dörr till förvaringen under tvättstället.
 
  • Renoverat badrum med vita kakelväggar, handfat, spegel och duschhörna med svart ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Mycket händer nu. Alltid som mest produktiv såhär års. Båten på land och sommarlivet över.
Håller på med kök/vardagsrum.

Rivit ned väggen mellan dessa.
60 talets koridor kök för ge plats för nutidens öppnare planlösning.

Fönstret i köket är nu bytt.
Stämpat upp
Kapat och brytit bort gamla karmen.
Sänkt in 45x175 reglar nedkapade till 45x160.
Skruvade från båda håll.
Renovering av kök med nytt fönster och synlig regelkonstruktion, utsikt till trädgård med barnleksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vips så va väggen borta.
Renoveringsarbete i hem, rivna väggar med exponerade reglar, kök i bakgrunden, byggmaterial och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägg märke till den tillfredsställande kombon av rött golv och grönt tak

Sen har det tuggat på. Köket kommer 20/10 alltså om en vecka.
Men känner att jag ligger i fas.
Läget just nu.

20201013_191744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttat uppsticket till avloppet, så här står vi och gräver i sanden med spade i hallen
Renovering innebär rivet golv med utsatt avloppsrör och grus, verktyg och spade syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas Berg och 3 till
  • Laddar…
Köket blev såhär..
Bara nån taklist o småpill kvar.
 
  • Renoverat kök med mörka skåp, träpanel på väggen, köksö och moderna vitvaror, nästan färdigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chr3 och 5 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Har du en skorsten som går från källaren till vinden?
I mitt hus används inte det shaktet längre, där är bara ett ~200mm dia järnrör som är gamla rökröret som inte används längre, ett rör för tvättstugeventilation och köksfläkt går i detta shakt.
Jag tänkte ta bort rökröret och dra mina FTX-rör där när det är dags, allt för att slippa ta hål i elementen i onödan :)
Vi har dragit FTX- rören via skorstensschaktet till vinden och fördelat rören där samt behövt gå ned genom en garderob på övervåningen för att nå ett rum i "mitten" av huset på bottenvåningen. Samt genom taket i ett av sovrummen på övervåningen ut till ena kattvinden för att nå vardagsrummet på bottenvåningen. (1,5 plans elementhus med källare. Byggd 1969).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.