25 340 läst · 75 svar
25k läst
75 svar
Mockfjärds elementhus renoveringen
Helt ärligt har jag inget bra svar på det.L L-E skrev:
Bara upplevde det enklare än att spåra i elementen samt drar jag det på vinden och ned avråds detta pga att elen skall dras på den varma sidan om isoleringen.
Och öpnna ovanifrån o gräva i sppnet kändes jobbigare.
Min elektriker ansåg att detta va det bästa och enklaste sättet
Enligt cz bygg så är det ingen ångbroms.L L-E skrev:
Utan papp uppsatt för att ha någonting att tapetsera eller måla på för att få det rakt.
Och iom att jag sätter upp gips som jag läst mig till är ganska tät samt att det enbart är spån i väggarna och kommer fortsätta använda hydroskopisk isolering i form av träfiber isolering i kombination med mitt ftx system som ventilerar bort fukt betydligt effektivare än andra hus tidigt byggda utan vare sig ångbroms eller spärr gjorde att jag valde att göra som jag gör.
Motbevisa mig gärna om jag har tänkt fel då det enbart är ett rum jag hunnit gipsa.
Ska precis göra samma operation jag med och regla ner taket. Ska låta byta el ett numera kombinerat sovrum och klädkammare.
Har redan gjort två små rum och då var det ett jäkla pyssel med att få till elen utan att sänka taket. Blev dessutom onödigt tighta böjar på många ställen. (Saknar vind).
Nu sänks taket ner för enkel eldragning och kör då på takdosor istället för att hålla på och fräsa in kopplingsdosor i väggarna. Ska dessutom sätta några spottar i omklädningsdelen så då behövs de 45millimetrarna
Har redan gjort två små rum och då var det ett jäkla pyssel med att få till elen utan att sänka taket. Blev dessutom onödigt tighta böjar på många ställen. (Saknar vind).
Nu sänks taket ner för enkel eldragning och kör då på takdosor istället för att hålla på och fräsa in kopplingsdosor i väggarna. Ska dessutom sätta några spottar i omklädningsdelen så då behövs de 45millimetrarna
Drog elen i elementen och det var ett pyssel som tog en hel del tid men jag ville behålla takhöjden.
Tog bara för givet att pappen oxå var en ångbroms. Nu bromsar ju även gipsen ångan ngt. Har oxå rivet pappen på vissa ställen och satt gips direkt på elementen.
Skulle vara bra att få en tredje input gällande pappens betydelse.
Tog bara för givet att pappen oxå var en ångbroms. Nu bromsar ju även gipsen ångan ngt. Har oxå rivet pappen på vissa ställen och satt gips direkt på elementen.
Jag va åxå inne på det spåret Ang pappen.L L-E skrev:Drog elen i elementen och det var ett pyssel som tog en hel del tid men jag ville behålla takhöjden.
Men frågade han elementhus akuten när han va hos mig på besök och han hävdade att så inte va fallet.
Tex bakom kylen sitter ingen papp likaså bakom skåpen och i taket på lilla badrummet är sponten målad och i gamla pannrummet är det gips och ingen papp bakom
Är ok då vi endast har trä i väggarna men kanske inte skadar att sätta upp ångbromspapp bakom tipsen i kommande rum.
Ingen direkt utgift i det stora hela..
Vi får får ta ett gemensamt beslut där hus vi gör
Inga bilder tyvärr drog mellan elementen.
Skulle undvika att göra spår i elementen då detta försvagar elementen. Likaså bör man vara lite restriktiv med håltagning i taket tänker jag. Ngt enstaka mindre hål som inte gör åverkan på skivorna/boarden som förbinder inne i elementen är nog ok.
Skulle undvika att göra spår i elementen då detta försvagar elementen. Likaså bör man vara lite restriktiv med håltagning i taket tänker jag. Ngt enstaka mindre hål som inte gör åverkan på skivorna/boarden som förbinder inne i elementen är nog ok.
Redigerat:
Det va min tanke. Dessutom lär det va omöjligt att spåra tvärs elementen.L L-E skrev:
Faktiskt så angående att kapa i elementen. Så frågade även Ang skorsten till kamin genom elementen i taket.
Och fick svar av cz att det är lugnt att kapa upp så länge man ersätter med reglar runt själva "hålet" självklart inte i överdrift.
Men kanske lättare för mig då jag ej har övervåning.
Här just nu 8 hål i 100mm på olika ställen för mina ftx rör.
Samma sak där. Fick rådet vid rådfrågning att i mån det går akta boarden. Annars lugnt
Idag är en produktiv dag.
Trots att jag körde en cykeltävling igår,
Med diskutabelt träning så känner jag mig pigg och drivet flödar.
Så idag målas vindsgavlarna som bara varit grundade i snart 1 mån....
Dessa gavlar hänger nu på 45x90 reglar då gamla panelen sätt med enbart läkt och omöjligt att få nån bra bärighet i det..
Återigen mockfjärdshus.....
Bilder från andra sidan väggen kommer.
Trots att jag körde en cykeltävling igår,
Med diskutabelt träning så känner jag mig pigg och drivet flödar.
Så idag målas vindsgavlarna som bara varit grundade i snart 1 mån....
Dessa gavlar hänger nu på 45x90 reglar då gamla panelen sätt med enbart läkt och omöjligt att få nån bra bärighet i det..
Återigen mockfjärdshus.....
Bilder från andra sidan väggen kommer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt hus hade de faktiskt spikat sponten i takstolarna? När elementhus (enligt vad jag har läst) hade man en ide om att rationalisera byggandet varför då man har lite olika metoder att spika ihop husen kan synas en aning kontraproduktivt. Kanske hittade de lite genvägar och metoder på vägen???Robblund skrev:
När jag isolerade innefrån satte jag en 28 mm distans längs med takstolarna som jag spikade och limmade fast. . Distansen var till för att skapa ett ventilerat utrymme mellan isoleringen och sponten. Isolerade med PU-skivor som skummades fast i takstolen samt i distansen. Detta tycktes styva upp hela taket rätt bra, upplever att det knakar mycket mindre efter detta.
F.ö är PU skum är ett förbaskat bra trälim! Rinner inte och kladdar inte alls som PU lim på flaska.
Redigerat:
Renoveringen på huset tog en liten avstickare och efter övertalan börjar nu min "hussäng" till grabben ta form..
Lite snickeri kvar sen spackling och målning..
Sen får han sin "koja" som han själv kallar den..
Lite snickeri kvar sen spackling och målning..
Sen får han sin "koja" som han själv kallar den..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto