Jag skulle börjat utifrån och lagt inåt, i normala fall.
Blir minst fult med en ev. klyvd bräda innerst istället för ytterst, om det inte går jämt upp vilket det sällan gör.

Men här skulle jag nog börjat i skarven mellan den kortare och full-långa delen, och sedan gått utåt, och försökt få till så att inte yttersta brädan behöver klyvas för att få plats med frisen.
Sedan fortsatt inåt och ev. klyvt innersta brädan om inte det går jämt upp.

Beroende på hur det ser ut under så kan de ju bli lite pysslande och mätande för frisen/avslut sen. :)
 
Redigerat:
Innerst kommer det att bli en lång stor trapp upp till det övre delen så det kommer ändå att döljas. Så det är rätt så tacksamt =)

Varifrån mäter jag enklast ut så jag får det rakt när jag börjar? känns knepigt när man är själv och ovan.
 
Om möjligt, mät inifrån och slå med snörslå där första raden läggs.

Vill du vara noga så kollar du bredden på brädorna efter att du renkapat den, så att du får så jämna skarvar som möjligt.
Det kan skilja över 0,5cm i bredd mellan 2 brädor.
Mycket pyssel blir det, men den ska ju stå där några år sen också förmodar jag. :)
 
Tack FredrikR nu föll poletten ner hos mig också, nu vet jag hur jag ska mäta ut det imorgon.

Vilken såg använder ni för att kapa trallen med?
 
Andreas Blomkvist skrev:
Tack FredrikR nu föll poletten ner hos mig också, nu vet jag hur jag ska mäta ut det imorgon.

Vilken såg använder ni för att kapa trallen med?
Kap/ger.
 
Jag började med frisen (utom på ena kortsidan) men hade stolparna på plats innan jag började tralla.

Men som andra sagt, man vill ju inte ha en klyvd bräda längst ut.
 
jag gav fasen i att kapa reglarna utåt och började vid fasaden, sen körde jag så långt jag ville med hela trallbrädor och kapade golvreglarna sedan. =)
 
Jag kommer att börja med raden mellan den korta & långa delen. Skruvar fast den och lägger sedan ut de andra raderna innan jag skruvar fast resten.

Frisen & Stolparna tar jag sist av allt.

Var ut sent igen igår kväll och tog lite mått och fick allt att stämma så nu vet jag hur jag får du rakt.

Gymnastik träning ikväll så imorgon hinner jag börja sen så blir det till att arbeta hela helgen. Hoppas man hinner lägga några rader trall. :)
 
Skulle uppdaterat här men det har varit lite körigt med vissa saker så tyvärr har jag inte haft tid att uppdatera här men nu har det mesta ordnat upp sig så nu ska det bli lite mer aktivitet här igen. Blir en liten bildbomb denna uppdatering men själv föredrar jag bilder före text så =)

Började med att mäta ut och fästa upp ett snöre så jag hade en rak linje att utgå ifrån och satte sedan ut den första raden med trall efter den.

20140628_143151_zpsv8culbtj.jpg

Efter att den var satt så kapade jag till all trall till den "lilla" delen på altanen och la ut det löst innan jag gick och skruvade fast det. Att göra det här lilla tog mig cirka 4h totalt med att plocka fram allt och även ta undan.

20140628_143206_zpshtyd8vgb.jpg

20140628_163556_zpscukkggui.jpg

Nästa kväll efter jobbet så fortsatte jag helt enkelt där jag sluta sist, jag flyttade med mitt snöre hela vägen och mätte in trallen efter det så den inte skulle bli allt för krokig.

20140705_161120_zpskzt76u1j.jpg

20140705_161103_zpsaeopkpvc.jpg

Min första semesterdag som jag jobbade så kom far min ut och hjälpte till. Gick väldigt långsamt då solen sken hela dagen och det var nästintill vindstilla, varmaste dagen det här året. Lite fick vi gjort ändå och sen senare på kvällen gick jag ut och fortsatte lite då temperaturen var mer human.

20140707_154038_zpsmfyvroz3.jpg

IMG_20140707_194653_zpsa5patopk.jpg

Idag var det varmt igen men lite humanare ute så strosade runt och fortsatte med trallen.

20140707_210226_zps1fokp2xk.jpg

20140707_210233_zpsd2dlyrom.jpg

20140707_210253_zpsfr36jaol.jpg

När jag hade kommit en bit på vägen var det dags att testa på att såga till för frisen med cirkelsågen. Trodde att det skulle vara lite knepigt men det var hur enkelt som helst.
Mätte ut vart jag skulle såga och skruvade fast en trallbräda som stöd, sedan la jag bara cirkelsågen emot och sågade jäms med den.

20140708_190001_zpshyncrv6x.jpg

20140708_190507_zpstbmkoaxq.jpg

IMG_20140708_204322_zpswqcotolb.jpg

20140708_221251_zpscigdtitx.jpg

Sen använde jag lite spillbitar för att kolla hur trappan kommer se ut.

20140708_221710_zpszdbi5sjr.jpg

20140708_221715_zpsp2gjqsbb.jpg

Imorgon blir det lite vilodag från bygget, blir lite gym och annan träning istället för att vila kroppen =) Kommer säkert vara ute de sista timmarna på kvällen när det är lite svalare och några bräder hinner man säkert få dit. Tänkte åka runt till de lokala byggvaruhusen och kolla vem som är billigast på isolering. Tänkte isolera golvet där jag ska glasa in med 10cm Cellplast.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Kul med en uppdatering igen! Du verkar verkligen va en nogrann typ, det ser mycket bra ut.
Men en liten fundering, bilden där du har sågat av trallen för frisen så ser det ut som att yttersta brädan på trallen är rakt avsågad. Ska du inte gera ihop den med frisen?
 
Snyggt!
 
maah skrev:
Kul med en uppdatering igen! Du verkar verkligen va en nogrann typ, det ser mycket bra ut.
Men en liten fundering, bilden där du har sågat av trallen för frisen så ser det ut som att yttersta brädan på trallen är rakt avsågad. Ska du inte gera ihop den med frisen?

Jag tycker nog samma - och korta in en bit regel i 45 grader för stöd i giren... Fast TS kanske har en annan plan? ;)
 
På den lilla delen där jag sågat så har jag inte lagt de 2 sista brädorna som ska bli frisen ännu.

På den lite längre delen så ska jag lägga om 2 brädor. Då det var den första raden jag lade var just denna för att få allt rakt så tog jag en av de brädorna som legat länge i solen och var lite fulare.

De nya som jag lägger ska som sagt geras ihop med frisen och ska även såga ut för stolparna till altanräcket.

20140708_221219_zpsffppdqxx.jpg
 
Redigerat:
Hade 2 kompisar som kom vid 11.00 och hjälpte till, gick tyvärr inte fortare med de här men var betydligt roligare att hålla på med lite sällskap. De lämnade mig vid 17.00 och då var 15kvm lagt. Fortsatte själv i cirka 4h och han lägga ytterligare 15kvm så nu är det bara 60kvm trall kvar (y)

Sen ska det ju till räcke, fris, täcksidor, trappor, inglasat uterum & en kattgård så någon vecka till så :rolleyes:

IMG_20140710_203659_zps2ach3wxn.jpg

20140710_211344_zpsrr9xqlix.jpg

20140710_211433_zpsijdfznzc.jpg


Sådana här kvällar så är man mer sugen på att ligga i en loungesoffa med en kall öl i handen istället för att sitta i vardagsrummet med ett glas vatten.

20140710_213319_zpsep9yonlf.jpg
 
Kom ihåg att lägga in en "i plan vinklad kortling" i första och sista facket för frisen. Dessa har som uppgift att fixera ändarna där fris och trall geras ihop. Alltså en kortling under trallen parallellt med gerkapet.

Märkvärdigt vad krångligt det blev att förklara med ord ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
astate
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.