Håller med Nyfniken. En hobbycirkelsåg duger gott.
Jag drog ett streck med hjälp av en trallbräda och sågade sen på fri hand efter det. Inga problem alls.
Jag har en Bosch PKS 66 AF som jag starkt kan rekommendera.

Ett roligt projekt att följa Andreas, fortsätt med bilderna!

Tack för er input, det blir en cirkelsåg känns som jag kommer ha mer nytta utav det. Kommer att köpa en batteridriven http://www.bauhaus.se/aeg-bks-18-0-cirkelsag.htmlAEG då jag är riktig nöjd med skruvdragarna jag köpte. Blir nog även en ny sticksåg i samma serie inom snar framtid

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Rådfrågar er på forumet nu, fick hem trallen under dagen.

Hade beställt 200kvm 28x145 och det kom idag packat i 3 olika längder. Det skiljer rätt mycket i färg på ett av partierna, är det något som man ska klaga på eller är det bara att köpa läget. Lite svårt att se nyanserna på bild fotat i mulet väder men gör ett försök iaf.

Kanske är vanligt? vad vet jag.. tillslut får det ju samma nyans det förstår jag också men mest orolig över att det som är lite gråare har torkat mera och kommer inte att dra ihop sig lika mycket som det som är gulgrönt. Hade tänkt lägga trallen helt dikt.

20140623_173245_zpsverjlvdx.jpg

Svårt att få till det på bild i det här grå vädret, fotat inifrån fönstret

20140623_175024_zpsprznvby6.jpg

Redigerat:
Det kan vara så att översta lagret på den mörkare/gråare bunten har legat överst och utsatts för solljus.
Sprätta den och kolla hur lager 2 ser ut.

När jag la min trall så var det en bräda i kjolen som skulle klyvas. "Jag tar det sen" tänkte jag. Ett år senare tog jag brädan som under året legat i carporten och satte upp den.

Den brädan har fortfarande en helt annan nyans än övriga.

Vad vill jag ha sagt med det då? Jo, det här är nog inget som "försvinner med tiden" om någon skulle försöksa lura i dig det.

Samtidigt så ser det ut som att du inte har öppnat buntarna. Jag gissar att den ena lagrats mer utsatt för sol än den andra. Förmodligen har all trall samma färg när du lyfter av översta lagret.

Kolla om du kan trycka ut en bräda mitt i och kolla nyansen på den.

Dra en skruv i någon bräda i alla högar, tränger det upp vätska ur alla så är de ju iaf nytryckta.

Köpte själv nytryckt Trall från Hornbach och den gröna färgen blektes bort på några dagar i solen. De trall jag ännu har kvar men som ligger i högen är fortfarande gröna, bara översta brädan som gulnat.

Kom en störtskur precis men lyfte bort några brädor och de under såg mycket bättre ut. Så det är säkert bara de översta som utsatts för solljus som ni sa.

Tack för hjälpen =)

Nu ska jag söka och läsa en massa trådar, imorgon blir det köp av cirkelsåg i -1500:- klassen frågar är ju bara vilken man ska ha. Var som sagt inne på en AEG batteridriven men tror jag kommer ångra mig med den, då jag måste såga mycket sedan ladda batteriet och sedan ska man skruva och då är ena batteriet dött.. näe det blir nog en med sladd..

Morsning! Blir kanon det där, tips är att täcka in trallbuntarna. Har du sprättat metallbanden så dra spännband och en pressening runt buntarna.. Inte roligt med sneda brädor! Såvida du inte skruvar all trall inom närmsta dygnen och det är regn på schemat! ;)

Och det här med att köpa en billig handklinga, ja en handklinga har samma egenskaper som en sänksåg förutom att du inte kan "sänka" ner den direkt på stället, Om du köper en billig handklinga så brukar det sitta rivklinga på den. Kosta på dig en fintandad klinga iallafall, Och spänn fast anhåll som du kör efter!

Köp inte batteridriven om du verkligen inte behöver en sån.

Beställer en Hitachi C6BU2 ikväll :)

Toppenfint! Håller själv på med en 100kvm i strängnäs, du fick bra pris på virket, är det inkl moms?

Min trall har mycket olika färg, men de kommer ju sätta sig ganska så snabbt!

Vad har du tänkt ha för räcke?

Då var jag ännu fattigare, det blev en Hitachi C6BU2

20140624_143803_zpsjjvajhdw.jpg

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Räcket kommer bli åt det här stuket, jag är inte helt klar med detaljerna kring detta... Ska klura ut vart jag ska sätta staketstolparna på Lördag och börja med fris på ena sidan på söndag

1360055774myy3yyppp4a8qw5g4cy04_zpsf9u910yy.jpg

Blygarn har du inga bilder på ditt bygge? Jag gillar att se på andras byggen för inspiration och tips.. Alltid kör man sig något

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.