Fegiäfd följen"

Hehe dottern i farten.

Redigerat:
Hur gick det med bildtjuvarna?

hej

är i kontakt med bildombudsmannen.
senhar jag vart i kontakt med en god vän som är advokat.
men hon trodde inte att detta skulle ge nåt speciellt ekonomiskt sett.
men *sista* spiken är ej inslagen än.....
mvh
estwing

Fråga till Estwing, lade du trallen eller frisen först? Fick du jämna trallbrädor hela vägen, ser inte att du klyvt någon?

Hej.
Trallen lades först. Sen mätar man in frisen å sågar av.
Med vänlig hälsning,
Esteing

Svaren finns säkert i tråden men jag hittar dom inte...
1 vad har du för dim. på stolparna från plintar 45x90?
2 använder du balkskor på båda sidorna av reglarna eller skjuter du fast från utsidan?
3 när man har fasta mått ska man köra cc 60cm och sen låta det bli som det blir i ena änden eller centrerar man?
4 vad har du för spik är det vanlig galvad?

nino skrev:
Svaren finns säkert i tråden men jag hittar dom inte...
1 vad har du för dim. på stolparna från plintar 45x90?
2 använder du balkskor på båda sidorna av reglarna eller skjuter du fast från utsidan?
3 när man har fasta mått ska man köra cc 60cm och sen låta det bli som det blir i ena änden eller centrerar man?
4 vad har du för spik är det vanlig galvad?
Nu är inte jag Estwing men jag har slagit ihop ett 100-tal altaner.
Ingen har rasat ihop, vad jag vet iaf.

1: Japp, 45x95. En under och en bredvid bärlinan.

2: Jag skjuter den yttersta regeln med 4-5 4" spik i varje regel. Blir tokstumt!

3: Börja i ena änden, det blir vad det blir på slutet.

4: Galvad spik går utmärkt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Japp. Svaret finns ovanför.
Lycka till!!!

centrerar jag så får jag ca 55 på slutet så då gör jag nog så

skjuter ni ihop stolparna och skjuter fast dom i bärlinan?

inre frisbrädan, "delar" den regel med kortändarna eller ligger kortändarna på hela regeln?

45*195 räcker det med 3 plintar på 7.1?

har en bef. altan idag och ska bygga på den ungefär lika mycket, där nya och gamla möts blir det 2+2 frisbrädor, kommer det se dumt ut?
Blir ju inge bra med en generalskarv heller....

nino skrev:
centrerar jag så får jag ca 55 på slutet så då gör jag nog så

skjuter ni ihop stolparna och skjuter fast dom i bärlinan?

inre frisbrädan, "delar" den regel med kortändarna eller ligger kortändarna på hela regeln?

45*195 räcker det med 3 plintar på 7.1?

har en bef. altan idag och ska bygga på den ungefär lika mycket, där nya och gamla möts blir det 2+2 frisbrädor, kommer det se dumt ut?
Blir ju inge bra med en generalskarv heller....
Jag drar ihop stolparna med ett par trallskruv.
Vissa pu-limmar och håller på. Jag tycker det är onödigt.
Går utmärkt att skjuta också men syns mer.

Inre frisbrädan delar plats med kortskarvarna.

Jag skulle satt 1 plint till.
0,55
2,55
4,55
6,55
Skulle jag satt dom. Ungefär.

Du ska ha kvar den gamla trallen?
Hur gammal är den?

Blir ju en del nyansskillnad men det kanske inte gör något?

Se bara till så att brädorna följer varann hyffsat, så du inte avslutar med en klyvd 5 cm bred bräda på den nya delen och har en hel bräda på gamla.

den är kanske 3år men jag gjorde om frisen i fjol, blir väl lite nyans skillnad men det får det vara

den gamla är ca 4.5 djup och 5m lång och den nya blir 4.5 djup och 7.1, så den blir totalt 13*4,5m så det _bör_ ju bli samma mot väggen, trallen ligger på längden.

vad tror du om 2+2 frisen då, blir det tokigt?

Jag brukar sätta kortbitar typ 45x95 mellan sista åsen och näst sista åsen på cc 60 som frisbrädorna vilar på. Sen släpper man kortskarvarna hela vägen in på näst sista åsen slipper man risken att det spricker när man skruvar så långt ut på trallbrädan.

nino skrev:
den är kanske 3år men jag gjorde om frisen i fjol, blir väl lite nyans skillnad men det får det vara

den gamla är ca 4.5 djup och 5m lång och den nya blir 4.5 djup och 7.1, så den blir totalt 13*4,5m så det _bör_ ju bli samma mot väggen, trallen ligger på längden.

vad tror du om 2+2 frisen då, blir det tokigt?
Jo det bör bli samma, men på 4,5 m kan det sticka åt skogen så man får vara med lite grann och kika så det blir ungefär samma.

2+2 blir nog bra.

Calle&Lisa skrev:
Jag brukar sätta kortbitar typ 45x95 mellan sista åsen och näst sista åsen på cc 60 som frisbrädorna vilar på. Sen släpper man kortskarvarna hela vägen in på näst sista åsen slipper man risken att det spricker när man skruvar så långt ut på trallbrädan.
Så kan man också göra

Fråga, vilken metod använder du när du dövar kanter på t.ex reglar? I brist på överhandsfräs känns det spontant som att det skulle funka med fullt ställ och distans på cirkelsågen?

För övrigt, strålande hantverk!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.