aha då är det färdigt.....................................................nästan.
Svarven har inte fått rör och kantputsen delar slang med sugbordet. Och sedan sitter det förgreningar till ena hyvelbänken och till en framtida cnc .
Jag har byggt spjäll och monterat microbrytare dragit sladd och skruvat upp frekvens omriktaren. Och tack vara en otroligt snäll och hjälpsam kille vid namn lilleman på ABB som har guidat mig per tele för att ställa in den. Jag laddade ner manualen till den och det var ca 300 sidor lång och det är för mig omöjligt att läsa allt om hur den skall ställas in
Men nu snurrar allt som det skall och det är otroligt skönt att bara dra i spjället och det suger som bara den.

Jag har lite långt till spjället vid justersågen men jag löste det med ett litet snöre som sitter fast i baksidan på spjället därifrån genom en skruvöggla i väggen sedan till suvaskyddet genom en öggla sedan till framsida spjället. Det fungerar perfekt man bara drar lite lätt i träklossen som jag limmade fast på snöret.

Bild 1 frekvensomriktaren
blid2 justersågs spjäll lösning
bild 3 microbrytare närbild
bild4 spjäll

Pär

• P1050231.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050214.jpg
    Skapa konto
  • P1050228.jpg
    Skapa konto
  • P1050224.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut Pär!!!

Har du omformaren för någon reglering av undertrycket eller bara start-stopp och fast inställt varvtal?
Fint jobb annars som sagt och kul att se spjäll och brytarnockar helt i "trä".

Tanken med att jag skaffade en frekvensomriktare var att jag skulle importera ett fläkthjul från clear vue och då skulle motorn behöva snurra på 60 hz. för att få 3450 rpm.

I dag är det bara för start och stopp och fast varvtal. I framtiden när jag bygger om eller en ny cyclon för lite mera volym så jag kan köra två maskiner med bibehållen volym då tänker jag ha olika hastigheter på fläkten till olika maskiner/spjäll. Det blir enklare så än att montera någon form av undertrycks givare.
Tex bandsågen behöver inte ha så mycket luft volym

Min föra spånsug hade frekvensomriktare och den hade även reglering av undertryck. Den var inställd i fyra lägen ett spjäll öppet gick fläkten på 1/4 fart, två spjäll gick maskinen på 2/4 fart osv. Men i praktiken så var det oftast som så att öppnade jag ett spjäll gick fläkten på 1/2 fart, två spjäll öppna gick maskinen på full fart.

Pär

Ny fråga i gammal tråd..

Jag funderar på att bygga enligt denna modell, med spiro och markavloppsrör som y-förgreningar.
Jag tänkte satsa på 3 * 30 gradersböjar i stället för 2*45 som jag har idag (med 100mm rör). Då får man ännu mindre skarpa böjar.

Ett par frågetecken dock:

1. Hur gör man en övergång från 160 mm (spiro) till 152 mm (= 6" slang)?

2. Hur gör man förgrening till tunnare slangar? T.ex. vill jag till bandsågen splitta från 160 mm till 125 + 100 mm. Någon ide om hur man löser detta?

Kolla om det finns förgreningar med 160 och grenen i 110 eller kör med vanlig gren 160 och sedan reduceringar. Jag har precis köpt grejer till mitt och av lathet blev det inga y utan vanliga t som passar på ventrör. Dessa fanns som 160 med sticket i 100mm.

S
pjodden skrev:
Kolla om det finns förgreningar med 160 och grenen i 110 eller kör med vanlig gren 160 och sedan reduceringar. Jag har precis köpt grejer till mitt och av lathet blev det inga y utan vanliga t som passar på ventrör. Dessa fanns som 160 med sticket i 100mm.
jag har ett sådant hemma (avlopp) 160 med avstick 110

S
SnickareHobb skrev:
Ny fråga i gammal tråd..

Jag funderar på att bygga enligt denna modell, med spiro och markavloppsrör som y-förgreningar.
Jag tänkte satsa på 3 * 30 gradersböjar i stället för 2*45 som jag har idag (med 100mm rör). Då får man ännu mindre skarpa böjar.

Ett par frågetecken dock:

1. Hur gör man en övergång från 160 mm (spiro) till 152 mm (= 6" slang)?

2. Hur gör man förgrening till tunnare slangar? T.ex. vill jag till bandsågen splitta från 160 mm till 125 + 100 mm. Någon ide om hur man löser detta?
Här köpte jag mina saker

https://www.soliduct.se/reduktion/rcx/c-213_22_41.htm

Tre 30 graders kontra två 45 med några decimeter rakt rör mellan är ingen större vinst.

Ok. Finns det någon 160 mm spånslang? Jag hade åtminstone velat ha en sån mellan spånsug (160 mm anslutning) och 160 mm kanalsystemet.

S
Behöver du ha slang mellan spånsug och rör. Eller är det bara någon cm i övergången.

pär h skrev:
Behöver du ha slang mellan spånsug och rör. Eller är det bara någon cm i övergången.
Jag är lite osäker då jag inte fått nya spånfläkten än. Men jag tror jag behöver några korta bitar.för att få till anslutningen. Men ska testa med endast rörkopplingar först.

Men nu när jag sett att det finns 160 mm slang funderar jag om man inte skulle köpa 160 istället för 150 mm slang till maskinerna också. Slangen kanske blir lite dyrare men man slipper samtidigt köpa förminskningar.

Har någon testat Swedenros slang?
http://www.swedendro-tools.se/shop/product/spanslang-o-160-mm

Jag köpte ganska nyligt 100 mm slang på Duabhuset och den är jag mycket nöjd med. Hade tänkt köpa deras 150 mm slang, men jag kanske ska satsa på 160 mm hela vägen från spånsug till maskiner. Då man ändå måste bygga om maskinerna (då alla bara har 100 mm spånstos), så är det ju ingen skillnad i arbetsinsats att byta till 160 mm stos jämfört med 150 mm.

Jag har swdendros billigare slang, tror att det är den du länkar till. Har hört att den inte tål direkt solljus lika bra som den dyrare. Nu har jag haft den i X antal år och inte märkt någon skillnad på kvalitén. Å ena sidan har jag ingen slang i direkt solljus.

Men den stora grejen med den billigare är att den inte är slät på insidan. Hade jag vetat det skulle jag aldrig köpt den utan den dyrare som skall vara slätare och blir således styvare. Så har man behov av väldigt följsam slang till något. Får man väl stå ut med sämre sugförmåga. som den veckade slangen har.

• Gilla
eriobe
  • Laddar…
S
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.