31 655 läst · 52 svar
32k läst
52 svar
mitt hemliga spånsugrörs system
Jag (och en massa andra tappra kämpar, akrobaten ccpusher tex ) har byggt (håller på att bygga...) ett system enligt pär_hs modell. Nu har jag dock noterat att jag efter användning har fått dammansamling mellan koppartrådarna på mina plastförgreningar. Jag har virat koppartråd runt förgreningarna och anslutit koppartråden till metallrören i respektive ände på förgreningarna.
Bild på dammet syns nedan.
Är detta ett tecken på att jordningen inte är tillräcklig?
Bild på dammet syns nedan.
Är detta ett tecken på att jordningen inte är tillräcklig?
Min gissning är att det är ett tecken på att det inte byggs upp någon större potentialskillnad mellan jord och plasten närmast koppartråden. Den mer intressanta frågan är ju vad "tillräcklig jordning" är?
I mina ögon är ditt problem att skit fastnar på rören och att de därmed blir dammiga. Någon risk för dammexplosioner och liknande ser jag som mindre troligt.
I mina ögon är ditt problem att skit fastnar på rören och att de därmed blir dammiga. Någon risk för dammexplosioner och liknande ser jag som mindre troligt.
Skall man nu vara riktigt petig så borde man kanske ha potentialutjämning med, dvs skyddsjord och fysisk jord förbinds centralt.
Avråder dock från att experimentera med sådant.
/Kent
Avråder dock från att experimentera med sådant.
/Kent
Sådär ser det inte ut hos mig. Fast jag har inte virat runt tråden utan dragit den rakt.
Jag har ingen extra dammsamling på plast kontra metall.
Jag vek min tråd över plast kanten på Yna så den sticker in ca 2cm in i röret så spånet kan komma i kontakt med tråden jag vek tråden längs med färdriktningen. Har läst det någon stans att det skulle funka bra och jag har alltid gjort så när jag blandat plast och metall. Och har aldrig haft så som Daniels bilder visar.
Pär
Jag har ingen extra dammsamling på plast kontra metall.
Jag vek min tråd över plast kanten på Yna så den sticker in ca 2cm in i röret så spånet kan komma i kontakt med tråden jag vek tråden längs med färdriktningen. Har läst det någon stans att det skulle funka bra och jag har alltid gjort så när jag blandat plast och metall. Och har aldrig haft så som Daniels bilder visar.
Pär
Jordning är även det ett ämne i sig. En perfekt jordning får man om jorden alltid är ansluten till en enda punkt. Man skall i princip aldrig ansluta båda sidor av jordtråden (du vill förlänga jordningen så långt du kan, men du vill inte förbinda båda sidor så att du försöker ta upp ström orsakad av olika potentialer genom jorden).Daniel_N skrev:
Välj en punkt med mycket dammansamling, klipp av jordtråden från valfri sida så den bara är kopplad till röret på en sida. Dra en extra och tjock kabel till något troligt mycket jordat (ett element eller ett vattenrör). Se om det gör skillnad.
--- Mats ---
När det gäller avledning av statisk elektricitet behöver inte ledningen vara grövre än att den har tillräcklig mekanisk hållfasthet för att inte gå sönder. 2.5 mm2 räcker mer än väl. Strömmarna som skall avledas torde handla om microAmperé, så ur rent elektrisk synpunkt krävs praktiskt taget ingen area alls.
Befarar man att ledningen kommer att agera åskledare så är det givetvis en annan sak.
Just när det gäller statisk elektricitet är det inte heller fel att jorda kors och tvärs, även om det givetvis är mindre lämpligt ur andra synvinklar.
Jag skulle nog anslutit ledningar för avledning av statisk elektricitet via ett ganska stort motstånd till jord, då är det ingen risk att man får problem med vagabonderande strömmar eller personfara vid blixtnedslag i närheten.
Befarar man att ledningen kommer att agera åskledare så är det givetvis en annan sak.
Just när det gäller statisk elektricitet är det inte heller fel att jorda kors och tvärs, även om det givetvis är mindre lämpligt ur andra synvinklar.
Jag skulle nog anslutit ledningar för avledning av statisk elektricitet via ett ganska stort motstånd till jord, då är det ingen risk att man får problem med vagabonderande strömmar eller personfara vid blixtnedslag i närheten.
Så länge rörhärvan någonstans ansluts till något som kan motsvara någon form av jordpotential (element, skyddsjord i elinstallationerna etc) så ska det räcka. Att klippa av tråden som sammanbinder spirorören på båda sidor om skarven motverkar ju tanken att hela rörsystemet ska ha samma potential vilket (bättre eller sämre) uppnås genom att se till att alla delar i det är sammanbundna elektriskt. Vet inte hur långt du kommit med rörsystemet nu Daniel men kan det vara så att du faktiskt inte någonstans har anslutit det till något som är "jordat"? I så fall kan det vara läge att testa det.
Med risk för att dumförklara mig själv.....jag har inte dragit någon ledning till jord (ex radiator eller så). Däremot ansluter spirorör till spånsugens chassi, vilket ju bör vara jordat. Och sen ansluter koppartråd till spirorören.phl skrev:Så länge rörhärvan någonstans ansluts till något som kan motsvara någon form av jordpotential (element, skyddsjord i elinstallationerna etc) så ska det räcka. Att klippa av tråden som sammanbinder spirorören på båda sidor om skarven motverkar ju tanken att hela rörsystemet ska ha samma potential vilket (bättre eller sämre) uppnås genom att se till att alla delar i det är sammanbundna elektriskt. Vet inte hur långt du kommit med rörsystemet nu Daniel men kan det vara så att du faktiskt inte någonstans har anslutit det till något som är "jordat"? I så fall kan det vara läge att testa det.
På pappret ska det räcka att spånsugens chassie är jordat rören i sin tur är anslutna till dem. Frågan är dock om det chassiet är jordat, rören går ju in i skåpet med tunnan. Är det i sin tur jordat? Det beror väl på om du har metallrör mellan det skåpet och skåpet med fläkten. Lättast är att ta en multimeter och kolla.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nja jag tror inte att chassit är jordat efter som det är plåt fast skruvat i plywood. Men det är väll bara att dra en kabel till
jord på spånsugens elskåp?
PÅ min åss 2800 ex så satt det undertryck givare på toppen bredvid inloppen och den givare var jordad från elskåpet så plåten vart då jordad.
Pär
jord på spånsugens elskåp?
PÅ min åss 2800 ex så satt det undertryck givare på toppen bredvid inloppen och den givare var jordad från elskåpet så plåten vart då jordad.
Pär
Tja, min erfarenhet är ju att det mesta i snickeriet blir dammigt, så jag tycker det är en mer intressant frågeställning varför det är så väldans rent just vid koppartråden, än varför det är dammigt runtomkring Hur dammiga är spirorören?
Om din spånsug inte är ett hemmabygge, så har jag svårt att tänka mig att chassit inte skulle vara jordat. En del spånsugar för mindre snickerier har ju plastchassi, hur är dessa skyddade?
Om din spånsug inte är ett hemmabygge, så har jag svårt att tänka mig att chassit inte skulle vara jordat. En del spånsugar för mindre snickerier har ju plastchassi, hur är dessa skyddade?
Tro mig, jag _vet_ att Daniels spånsug (i detta fall filterenhet) inte har någon elektrisk anslutning till jord.thomasx skrev:
Det är spirorör mellan fläktenhet och filterenhet. Det är, precis som Pär skriver, plywood under plåten. Och precis som PH skriver finns det ej anslutning mellan elektrisk jord och filteenheten, Inte alls otroligt att det inte är någon kontakt mellan själva stommen och plåten utanpå. Men en multimeter är såklart det enda rätta, ska göra ett försök med det imorgon.