T tmjreviews skrev:
Handlar ej om mindre bemedlade individer. Man behöver inte tala högt i sin mobiltelefon via högtalarfunktionen på ett långtbortistanspråk. Jag vill leva i en europeisk miljö utan att bli irriterad eller riskera att utsättas för situationer där andras våldskapital aktiveras oprovocerat pga kulturella skillnader.
Jaja, invandrare då...

M MatsBengtsson89 skrev:
Jaja, invandrare då...
Nej, inte kategoriskt. Invandrare är inte en homogen grupp.

Något jag har märkt är att jag fryser mycket mer sedan vi flyttade från lägenhet till hus. Vi snålar absolut inte med värmen, vi har golvvärme och inga problem med uppvärmningen. Håller runt 22C enl pumpen. Likt förbannat fryser jag hela dagarna trots att jag är en varmblodig människa.

Vette fan vad det beror på. Tänker att lägenheter är isolerade mot väder och vind av grannarnas lägenheter. Fanns bara 2 sidor utåt medan hus har alla fyra sidor plus tak exponerade.

Mät temperaturen på platserna där ni tillbringar mest tid. "Håller runt 22C enl pumpen" går inte att entydigt tolka och översätta till rumstemperatur. Vi håller ca 23C i arbetsrummen samt vid matplatser och drygt 20C i sovrum och utrymmen där vi tillbringar lite tid. Vi fryser inte. Kallras och luftrörelser från ventilation kan göra att det känns kallare än den uppmätta temperaturen.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Mät temperaturen på platserna där ni tillbringar mest tid. "Håller runt 22C enl pumpen" går inte att entydigt tolka och översätta till rumstemperatur. Vi håller ca 23C i arbetsrummen samt vid matplatser och drygt 20C i sovrum och utrymmen där vi tillbringar lite tid. Vi fryser inte. Kallras och luftrörelser från ventilation kan göra att det känns kallare än den uppmätta temperaturen.
Jag tror inte det är fel på temperaturen då övriga familjen inte är frusna. Att alla väggar och tak är direkt exponerade mot världen utanför spelar nog in. Lägenheter är ju byggda väldigt annorlunda. Tror det mer handlar om att jag måste vänja mig och kanske lära mig justera temp inomhus. Vi har golvvärme som har en ganska trög injustering. Kan ta ett dygn innan en ny tempinställning justerat in sig som jag förstår det.

Huset är visserligen ultramodernt, men moderna lägenheter är mycket effektivt byggda och varje kub värmer varandra så att säga. Det är en helt annan typ av boende. Vi fick t om vädra in kall luft ofta på vintern.

Finns så otroligt många fördelar med lägenhet när jag tittar tillbaka och som jag tagit för givet, men jag kan ändå inte säga att jag längtar tillbaka till det. Inte alls faktiskt.

Det kan vara vad som helst. Fuktigare i huset, drag, kallras/stålning ut från fönster.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Det kan vara vad som helst. Fuktigare i huset, drag, kallras/stålning ut från fönster.
Eller bara jag som behöver tid att acklimatisera mig och vänja mig vid att bo i hus eftersom jag är ganska temperaturkänslig.

Jag upplevde det som enklare att reglera temp i lägenheten då det var ett mer kompakt boende.

E Erik JS skrev:
Eller bara jag som behöver tid att acklimatisera mig och vänja mig vid att bo i hus eftersom jag är ganska temperaturkänslig.
Säger som tidigare skrivits. Strunta i temperaturinställningar på ditt system och sätt upp några korrekta termometrar för att mäta vad du faktiskt har för temperatur.

Vad du genom diverse inställningar ber om för temperatur behöver inte ha jättebra koppling till vad du faktiskt får för temperatur.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Säger som tidigare skrivits. Strunta i temperaturinställningar på ditt system och sätt upp några korrekta termometrar för att mäta vad du faktiskt har för temperatur.

Vad du genom diverse inställningar ber om för temperatur behöver inte ha jättebra koppling till vad du faktiskt får för temperatur.
Ska göra som du föreslår om det blir ett problem, men i dag känner jag mig varm och skön. Misstänker att det är en vanesak :)

som flera är inne på mät tumperaturen!
Dock kan en innomhus termometer vara väldigt felsägandes.
Köp en IR-termometer från tex BilTema/Jula/Classes för en 300ing
Så kan du kolla vad alla olika delar har för temperaturer.
Fönster/väggar/tak/golv etc etc
Kan ju vara så att vissa delar är kallare än andra och orsakar kalldrag

Ytterligare en sak att hålla koll på är ventilationen. Den kan med orsaka drag som gör att det känns kallt.
(fast är ju inte specifikt för hus utan för alla bostäder)

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Ska göra som du föreslår om det blir ett problem, men i dag känner jag mig varm och skön.
Gott nog! 👍

E Erik JS skrev:
Misstänker att det är en vanesak
Kan såklart vara men 22 grader i ett hus ska inte kännas annorlunda än 22 grader i en lägenhet om man inte exempelvis har kalla golv eller mycket drag i något av fallen. Eller någon annan objektivt förklarbar skillnad.

Alfredo Alfredo skrev:
Gott nog! 👍

Kan såklart vara men 22 grader i ett hus ska inte kännas annorlunda än 22 grader i en lägenhet om man inte exempelvis har kalla golv eller mycket drag i något av fallen.
Jag tror inte det är problem med huset som sådant. Jag tror det är svårare att justera tempersaturen i ett hus. Lägenheten var mer kompakt och elementen reagerade snabbt på tempjusteringar. Hus är mycket större yta att värma och golvvärme är ett trögt system. Det är nog det som varit problemet för mig att vänja mig vid :)

E Erik JS skrev:
Hus är mycket större yta att värma och golvvärme är ett trögt system. Det är nog det som varit problemet för mig att vänja mig vid
Det behöver inte bara handla om tillvänjning utan det krävs att systemet är väl injusterat för att bra hantera (snabba) variationer i utomhustemperatur.

Även här är termometrar nyttiga så du lär dig hur huset reagerar när utomhustemperaturen förändras. I en perfekt värld ska rimligen inomhustemperaturen överallt hålla exakt den temperatur man bestämt vare sig det är +20 eller -30 men att få detta att fungera är inte alltid så enkelt.

Alfredo Alfredo skrev:
Det behöver inte bara handla om tillvänjning utan det krävs att systemet är väl injusterat för att bra hantera (snabba) variationer i utomhustemperatur.

Även här är termometrar nyttiga så du lär dig hur huset reagerar när utomhustemperaturen förändras. I en perfekt värld ska rimligen inomhustemperaturen överallt hålla exakt den temperatur man bestämt vare sig det är +20 eller -30 men att få detta att fungera är inte alltid så enkelt.
Möjligtvis, men golvvärme ÄR ett trögt system. Det står tydligt i instruktionen att det kan ta upp till 24 timmar innan tempen justerats till sin inställda punkt. Så är det ju inte med element. Där sker uppvärmningen direkt och i lägenhet var inga ytor i närheten så stora som i det här huset :)

E Erik JS skrev:
Möjligtvis, men golvvärme ÄR ett trögt system. Det står tydligt i instruktionen att det kan ta upp till 24 timmar innan tempen justerats till sin inställda punkt. Så är det ju inte med element. Där sker uppvärmningen direkt och i lägenhet var inga ytor i närheten så stora som i det här huset :)
Om det inte är elelement så är vattenburna radiatorer åxå ganska tröga...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.