Tänkte ge min tråd en till chans, so here it goes.

Har flyttat in i huset nu och sovit här 4 nätter. Väldigt tidigt att göra en utvärdering så här tidigt, men redan nu känner man av för- och nackdelarna. Dessa kommer säkert ändras med tiden, men jämfört med vår lägenhet, så här upplever jag det just nu.

Fördelar huset:

- Mycket yta. Mer plats att lagra all skit man äger haha. Två vardagsrum istället för ett är inte så dumt. När man kommer inte i lägenheten nu (som är en stor femma på 115 kvm) så känns den klaustrofobisk jämförelse. Jättekonstigt!

- Lätt att ta sig in och ut. Ganska häftig känsla att bara öppna altandörren eller ytterdörren så är man ute men ändå hemma. Det är fint. Vi hade visserligen 17 kvm balkong, vilket är stort för att vara lägenhet, men det finns inte så mycket att göra där. Man sitter mest bara och svettas i solen och på vintern används den inte överhuvudtaget.

- Behöver inte oroa oss för att störa. Kan spela musik på mycket högre nivå, mer bas och barnen kan hoppa runt och tjoa även sent på kvällen. Det är en väldigt stor fördel. Kommer på mig själv som bott i lägenhet hela livet att den här instinkten att visa hänsyn till grannarna sitter i. T ex släpper jag saker försiktigt på golvet sent på kvällen eller går försiktigt på golvet när jag inte behöver det nu haha.

- Det är najs att köra upp bilen på infarten och lasta in och ur grejer. Lättare än att köra in i brf:ens garage, sedan sluss med två tunga branddörrar man måste ta sig emellan med en massa påsar i händerna.

- Det är ju inte säsong nu, men kan se framför mig att tomten och poolen kommer utnyttjas en hel del under sommaren :)

Så till nackdelarna:

- Definitivt mer insyn. Eller, mer och mer. Vi hade väldigt mycket insyn i bostadsrätten med, men det kändes ändå längre bort på något sätt eftersom det är en annan förening med anonyma människor. Nu har vi bara insyn från ett hus egentligen, men däremot också nu insyn från gatan och folk som passerar. Det är något jag inte riktigt är van vid efter att alltid ha bott 4-5 våningar upp. Det är ingen jättegrej, men om jag skulle optimera mitt boende i framtiden skulle jag nog valt något med stor tomt (2000-3000 kvm) med huset i mitten av tomten. Svårt att få så här nära stan dock. T om om man har råd är sällan tomterna så stora här och har inte direkt lust ännu att flytta från just vårt område än.

- Absolut mer ljud. Nu är vi på markplan och det åker bilar fram och tillbaka utanför oss (30-sträcka, så det är absolut ingen katastrof och mellan 01-06 åker kanske 2-3 bilar förbi på sin höjd). Hur som helst hörde jag inte detta lika tydligt i lägenheten. Visserligen hade vi ingen väg utanför oss där, bara boende som kör in och ut ur garaget, men det gör ganska stor skillnad att komma upp 5 våningar. Ljuden försvinner inte, men de kommer längre bort. Huset är dock väldigt välisolerat, så om vi stänger fönstrena (som man gör på vintern) så hörs knappt någonting. Men visst, hade jag kunnat offra det centrala läget (vilket jag inte vill just nu) så hade jag återigen valt något med stor tomt och längre bort från vägar. Får se hur det blir på sommaren när man är på tomten. Men igen, ska man bo centralt i hus i en storstad så får man nog räkna med ljud omkring sig oavsett. Frugan säger att hon gillar att det är lite liv och puls, att bilar åker förbi och att människor rör sig här.

Slutsats så här långt:

Har man råd att bo i en fin BRF och nyproducerad stor lägenhet centralt så är det verkligen inte dumt alls. Jag kan absolut se mig själv bo så igen i framtiden (men detta kanske ändras med tiden nu när jag bor i hus).

Känner mig definitivt mer sårbar i huset då vi inte är vana att vara så här "lättillgängliga", men man kanske vänjer sig. Är inte orolig på natten eller så, men det är skillnad mot lägenhet utan tvekan. Har riggat kameror och fick en notis kl 02 att rörelse iakttagits på tomten. Fick lite lätt puls, men så visade det sig vara en nyfiken misse som kikade in i vårt vardagsrum.

Och ja, som alla säger, det kan gå åt oändligt med pengar att bo i hus om man vill det. Har knappt hunnit flytta in och det är redan tusen saker man vill göra. I en lägenhet behöver man knappt lyfta ett finger.

That's it for now. Hoppas kunna uppdatera tråden med tiden för att se hur det känns då :)

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 21 till
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Hoppas kunna uppdatera tråden med tiden för att se hur det känns då
Kul att få ta del av dina tankar! Uppskattas!

• Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Tycker du kommer med kloka och värdefulla insikter.

Det där med sårbarhet och övervakning. Där tror jag man gör gott i att acceptera sårbarheten. Och kanske kalibrera om notiserna så den inte tar katter och hundar etc. Hemmaläge?

• Gilla
  • Älska
Fadai och 2 till
  • Laddar…
4774
Vore riktigt roligt att få se ert första hus och uppfriskande att läsa dina rättframma tankar. Tack för att du delar med dig 😀

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Om du tycker att det känns ok just nu. Så kommer det bara att bli bättre när ni kan nyttja trädgården och grillning, för att inte tala om poolen. Jag tror att ni redan är positiva och att det kommer att växa på er.

När det kommer till bilarna som kör förbi så gör ni er själva en tjänst om ni bara omfamnar det och väljer att leva med det. Då kommer ni snabbt vänja er och se att det inte alls påverkar er.

Lycka till.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
returen och 9 till
  • Laddar…
Bor själv i hus nära väg. OK att bilar åker förbi, värre om dom stannar utanför, särskilt nattetid.

• Gilla
  • Arg
returen och 1 till
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Tänkte ge min tråd en till chans, so here it goes.

Har flyttat in i huset nu och sovit här 4 nätter. Väldigt tidigt att göra en utvärdering så här tidigt, men redan nu känner man av för- och nackdelarna. Dessa kommer säkert ändras med tiden, men jämfört med vår lägenhet, så här upplever jag det just nu.

Fördelar huset:

- Mycket yta. Mer plats att lagra all skit man äger haha. Två vardagsrum istället för ett är inte så dumt. När man kommer inte i lägenheten nu (som är en stor femma på 115 kvm) så känns den klaustrofobisk jämförelse. Jättekonstigt!

- Lätt att ta sig in och ut. Ganska häftig känsla att bara öppna altandörren eller ytterdörren så är man ute men ändå hemma. Det är fint. Vi hade visserligen 17 kvm balkong, vilket är stort för att vara lägenhet, men det finns inte så mycket att göra där. Man sitter mest bara och svettas i solen och på vintern används den inte överhuvudtaget.

- Behöver inte oroa oss för att störa. Kan spela musik på mycket högre nivå, mer bas och barnen kan hoppa runt och tjoa även sent på kvällen. Det är en väldigt stor fördel. Kommer på mig själv som bott i lägenhet hela livet att den här instinkten att visa hänsyn till grannarna sitter i. T ex släpper jag saker försiktigt på golvet sent på kvällen eller går försiktigt på golvet när jag inte behöver det nu haha.

- Det är najs att köra upp bilen på infarten och lasta in och ur grejer. Lättare än att köra in i brf:ens garage, sedan sluss med två tunga branddörrar man måste ta sig emellan med en massa påsar i händerna.

- Det är ju inte säsong nu, men kan se framför mig att tomten och poolen kommer utnyttjas en hel del under sommaren :)

Så till nackdelarna:

- Definitivt mer insyn. Eller, mer och mer. Vi hade väldigt mycket insyn i bostadsrätten med, men det kändes ändå längre bort på något sätt eftersom det är en annan förening med anonyma människor. Nu har vi bara insyn från ett hus egentligen, men däremot också nu insyn från gatan och folk som passerar. Det är något jag inte riktigt är van vid efter att alltid ha bott 4-5 våningar upp. Det är ingen jättegrej, men om jag skulle optimera mitt boende i framtiden skulle jag nog valt något med stor tomt (2000-3000 kvm) med huset i mitten av tomten. Svårt att få så här nära stan dock. T om om man har råd är sällan tomterna så stora här och har inte direkt lust ännu att flytta från just vårt område än.

- Absolut mer ljud. Nu är vi på markplan och det åker bilar fram och tillbaka utanför oss (30-sträcka, så det är absolut ingen katastrof och mellan 01-06 åker kanske 2-3 bilar förbi på sin höjd). Hur som helst hörde jag inte detta lika tydligt i lägenheten. Visserligen hade vi ingen väg utanför oss där, bara boende som kör in och ut ur garaget, men det gör ganska stor skillnad att komma upp 5 våningar. Ljuden försvinner inte, men de kommer längre bort. Huset är dock väldigt välisolerat, så om vi stänger fönstrena (som man gör på vintern) så hörs knappt någonting. Men visst, hade jag kunnat offra det centrala läget (vilket jag inte vill just nu) så hade jag återigen valt något med stor tomt och längre bort från vägar. Får se hur det blir på sommaren när man är på tomten. Men igen, ska man bo centralt i hus i en storstad så får man nog räkna med ljud omkring sig oavsett. Frugan säger att hon gillar att det är lite liv och puls, att bilar åker förbi och att människor rör sig här.

Slutsats så här långt:

Har man råd att bo i en fin BRF och nyproducerad stor lägenhet centralt så är det verkligen inte dumt alls. Jag kan absolut se mig själv bo så igen i framtiden (men detta kanske ändras med tiden nu när jag bor i hus).

Känner mig definitivt mer sårbar i huset då vi inte är vana att vara så här "lättillgängliga", men man kanske vänjer sig. Är inte orolig på natten eller så, men det är skillnad mot lägenhet utan tvekan. Har riggat kameror och fick en notis kl 02 att rörelse iakttagits på tomten. Fick lite lätt puls, men så visade det sig vara en nyfiken misse som kikade in i vårt vardagsrum.

Och ja, som alla säger, det kan gå åt oändligt med pengar att bo i hus om man vill det. Har knappt hunnit flytta in och det är redan tusen saker man vill göra. I en lägenhet behöver man knappt lyfta ett finger.

That's it for now. Hoppas kunna uppdatera tråden med tiden för att se hur det känns då :)
Ang. sårbarhet och tillgänglighet gäller det att bo i ett bra område långt från kommunägda hyresrätter. Har man otur och bor i en vänsterstyrd kommun så kommer de göra allt för att förstöra ett fint område.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
returen och 4 till
  • Laddar…
B Babblas skrev:
Bor själv i hus nära väg. OK att bilar åker förbi, värre om dom stannar utanför, särskilt nattetid.
Mm, förstår. Det är ingen som stannar här utanför tack och lov. Inga busslinjer heller, så det är inte så farligt. Var precis ute på tomten första gången och krattade löv och det störde knappt alls!

Känner mig smått euforisk faktiskt. Det känns direkt att det är bra för den mentala hälsan att ha en egen trädgård och att få "jobba" lite. Wow!

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Bengt Larsson och 8 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Ang. sårbarhet och tillgänglighet gäller det att bo i ett bra område långt från kommunägda hyresrätter. Har man otur och bor i en vänsterstyrd kommun så kommer de göra allt för att förstöra ett fint område.
Vi bor i ett väldigt bra område. Husen här går för mellan 14-30 mkr generellt. Men samtidigt finns aldrig garantier att det förblir så.

Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Spännande inlägg.

Reagerar bara över att du verkar så rädd för att bli utsatt för brott. Jag är aldrig så trygg som i mitt eget hem. Det är väl betydligt farligare att vara på krogen i så fall.

Att känna sig tryggare i en lägenhet är väl endast i aspekten inbrott. I ett flerbostadshus räcker det ju med att en trött 16-åring glömmer en kastrull med pasta på spisen. Så kan det få förödande konsekvenser för väldigt många. Likaså vattenskador och dylikt. Det hade jag varit mer orolig över.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
O
E Erik JS skrev:
Känner mig smått euforisk faktiskt. Det känns direkt att det är bra för den mentala hälsan att ha en egen trädgård och att få "jobba" lite. Wow!
Det är underbart att ha trädgård! Men den absolut sämsta tiden i världen att ha trädgård är i november 😂 Blött, kallt, blött

Så även det kommer bli bättre!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Spännande inlägg.

Reagerar bara över att du verkar så rädd för att bli utsatt för brott. Jag är aldrig så trygg som i mitt eget hem. Det är väl betydligt farligare att vara på krogen i så fall.

Att känna sig tryggare i en lägenhet är väl endast i aspekten inbrott. I ett flerbostadshus räcker det ju med att en trött 16-åring glömmer en kastrull med pasta på spisen. Så kan det få förödande konsekvenser för väldigt många. Likaså vattenskador och dylikt. Det hade jag varit mer orolig över.
Bra poäng!

Håller med om mycket TS skriver. Gör min egen lista (villa 165 kvm + garage jämfört med runt 100 kvm sekelskifte i city med 3k i avgift) båda i ypperligt fräscht skick som kräver mkt underhåll för att behålla fräschör.

OBS Jag är helt ointresserad av att lägga min tid på att hålla efter en trädgård. Kan inte tänka mig något tråkigare.

Fördelar;

* YTA där man kan förvara allt och mer därtill.
Stor fördel med space och att ”ta varsin våning” när barnen är tonåringar.

* Skönt med tomt där man kan ligga och sola, låta barnen leka etc.

* Skönt att kunna rulla upp bilen några meter från köket när man storhandlat

* Slipper sitta vägg i vägg med grannar med allt vad det innebär.

* Spela hög musik etc (även fast man ändå inte kan det med små barn så det kvittar

* Ingen trafik, inget stök, ingen kriminalitet. Det värsta som händer i mitt område någonsin är att en moppebil är trimmad. Väldigt bra för barnen.

* Grym grundskola 500 meter bort. Toppskick i Sthlm

* Prisvärt att kunna ladda elbilen hemma

Nackdelar;

* Mer att städa

* Ett jävla jobb med att hålla efter en tomt. Väldigt dyrt med allt till tomten 25k för en Robotgräsklippare, 2k för en bra dynlåda, utemöbler svindyra. För att inte tala om jord, alla trädgårdsverktyg etc

* Väldigt mycket dyrare i allmänhet. Småsaker som inte finns i Brf som måste fixas och underhållas hela tiden. Är huset byggt innan 90-tal är det massor av risker med fukt och mycket annat som kan slå till när som. Krävs en jäkla krigskassa.

* Överlag hade jag nog kunnat lägga 3-4 msek mer på en lgh och ändå haft samma kostnader givet underhållet och extra bil

* 99% av alla villaområden i Sthlm är tristare än graven. Finns en sjaskig pizzeria och en halvdan Ica på gångavstånd. Allt nås med bil

* 2 bilar är nästan ett måste om man inte bor i typ Alvik där kåkarna går från 17-18 msek. Väldigt dyrt om det ska vara rymliga, säkra, bra bilar för 2-3 barn.

* Pendligen till jobbet är en total öken om man ska lämna barnen på FS runt 8 och hämta 16. Tar kanske 1,5-2 timmar enkel väg ink lämning.

* Efter 00.30 är man utelämnad till en nattbuss som tar över en timme från stan och går EN gång per timme

Summa summarum. Med barn överväger fördelarna nätt och jämnt nackdelarna. Iom att vi har landställe i skärgården där vi alltid helst vill vara vid fint väder får man ta det i beaktning för mina åsikter. Men hade ALDRIG flyttat till villa utan barnen. Stan+landställe i skärgården helt optimalt utan barn.

Kan knappt komma på en enda större fördel i att ha en villa som barnlös.

Hade jag haft runt 20 msek till Bostaden hade dock en villa i nämnda Alvik med nära omnejd dock kunnat vara intressant pga den otroliga närheten till city

Redigerat:
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Väldigt dyrt om det ska vara rymliga, säkra, bra bilar för 2-3 barn.
Speciellt som det numera bara är 5 personer som får plats på papper. I verkligheten är det snarare 4 och vill man ha fler personer i bilen behöver man köpa snordyra 6-"7" sätes bilar.

• Gilla
Kentvirulent
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Speciellt som det numera bara är 5 personer som får plats på papper. I verkligheten är det snarare 4 och vill man ha fler personer i bilen behöver man köpa snordyra 6-"7" sätes bilar.
Exakt så. Även i en ”stor” bil som XC60 som vi hade förut så är det ruggigt trångt med 5 personer och packning . Man suktar bara efter XC90 som går för 900k och drar nära 2l soppa per mil

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.