84 127 läst · 194 svar
84k läst
194 svar
Mitt bygge av snickarbod
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 091 inlägg
Jag la precis ut 2 st 11 dm breda (21 höga) begagnade Daloc ståldörrar på Blocket. Hade tänkt mig en av dem just som lite bredare bakdörr in till garaget men kom på att jag även vill ha högre så säljer dem vidare. De är i Åkersberga norr om Stockholm dock...V vectrex skrev:
Vissa företag säljer sina överblivna/extra/sekunda dörrar till:
http://www.kbo-gross.se/Fynd+Parytterdorrar229.html
Eventuellt kan du hitta något där. Även större dimensioner på enkeldörrar. Finns kanske flera firmor som gör liknande men denna vet jag finns.
http://www.kbo-gross.se/Fynd+Parytterdorrar229.html
Eventuellt kan du hitta något där. Även större dimensioner på enkeldörrar. Finns kanske flera firmor som gör liknande men denna vet jag finns.
Oj, vilken fart det blev i tråden! Kul!
Härryda kross. Vet inte varför och har inte frågat heller. Jag har hämtat sand och grus där förr. Står på förstasidan på deras hemsida att de ej fyller medtagna släp. www.harrydakross.selars_stefan_axelsson skrev:
Nej, just själva gjutningen kommer jag leja bort. Jag bygger form och armerar. Betongaren gjuter och stålglättar ytan med helikopter. Ett av 2 moment jag kommer leja. Det andra är det dubbelfalsade plåttaket.S surfarn skrev:Du är noga när du mäter, och det är ju bra. Men höjden kan gjutaren finjustera själv vid gjutningstillfället. Det går att justera med betongen flera cm ifall någon punkt på formen ligger lägre. Dock misstänker jag att du kommer att gjuta själv
Kul tråd för övrigt. Jag planerar att bygga en frigga med platta på mark samt stödmur så jag kommer följa arbetet!
Visste inte att de kunde justera på så vis. Men det är väl rätt självklart egentligen när man tänker på det.
Formen är nu färdigbyggd och halva ytan är isolerad. Felar ca 5mm mellan två motstående hörn i höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Plattan ska jag inte blanda till själv om det var det du trodde.ricebridge skrev:
Till stödmuren i betong så var det inte lönsamt att ringa hit en betongbil. Hade jag gjutit allt i ett svep så hade det nog blivit ganska lika i kostnad. Då hade jag dock behövt bygga en betydligt stabilare form och det hade inneburit mer arbetstid och dyrare åtgång av formvirke.
Att ringa ut betongbilen 2ggr med 300 liters betongslattar per gång hade varit mycket dyrare än att blanda från färdiga säckar.
Kom för övrigt på att 55 säckar inkluderade sulan till lecamuren också. Det gick nog 15 säckar där också.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 091 inlägg
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Riktigt snyggt bygge, denna tråd ska jag följa! Hälsning en ”granne”
Statusuppdatering!
Betongbilen bokad tills på tisdag! C28/35, VCT 0,55. Bara hoppas på uppehåll. Skall stålglättas med helikopter (av inhyrd betonggubbe).
Det som återstår är att naja resten av kantbalksarmeringen. I med lite extra stål och sen armeringsnät över hela. Sen ska det motfyllas också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Betongbilen bokad tills på tisdag! C28/35, VCT 0,55. Bara hoppas på uppehåll. Skall stålglättas med helikopter (av inhyrd betonggubbe).
Det som återstår är att naja resten av kantbalksarmeringen. I med lite extra stål och sen armeringsnät över hela. Sen ska det motfyllas också.
Nej. Har inte ens vattenburen värme i stora huset (direktverkande el och luft/luft) så detta kommer värmas med ett enkelt el-element.Lostmoose skrev:
Visserligen kan användningsområdet ändras men vattenburen golvvärme känns bortkastat i mitt fall. Då vore vatten och eller avlopp mer rimligt att gjuta ner rör för. Men det struntar jag också i!
Idag har plattan blivit gjuten och glättad. Jag är inte på plats men att döma av bilderna ser det ut som att de har gjort ett mycket bra jobb!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto