GK100 skrev:
Varför försvarar du ett jobb som är taffligt utfört? Delen ner utmed sidan är grotesk och själva ränndalen givetvis onödigt bred även plåtmässigt.
Det är ju den som kapat pannorna som bestämmer hur bred ränndalen blir... Dvs inte plåtslagaren.

Många verkar inte förstå hur ett takbyte går till, men lätt att sitta och förståsigpå och ha åsikter.

• Gilla
Plåt gubben. och 2 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Den bilden visar bara att det var fel från början.
Ett tak som fungerat bra i 30-50 år, vad sa du det var för fel på det?

Antagligen blev det väl som det blev för att de inte ville dela på en massa pannor i onödan. En hel rad pannor till hade ju gjort ränndalen lika liten som den var från början och de ansåg väl att det var mer utanför normen än vad det är nu.
Såna här synbara skönhetsfel ser man ju bara när det är nygjort. Går det nå månader så får man annat att tänka på.

harry73
osccarz skrev:
Det är ju den som kapat pannorna som bestämmer hur bred ränndalen blir... Dvs inte plåtslagaren.

Många verkar inte förstå hur ett takbyte går till, men lätt att sitta och förståsigpå och ha åsikter.
Helt oväsentligt vem som gör vad. Jobbar man för en entreprenör som sysslar med takbyte, gör man troligtvis det ena och det andra, men även om entreprenören specialimporterar italienska hästar uppfödd på Sicilien som slickar pannorna på plats, är det fortfarande entreprenören som ansvarar för arbetet. Och alla specialkompetenser som ni rader upp kan ersättas med entreprenör.

Stefan1972 skrev:
Såna här synbara skönhetsfel ser man ju bara när det är nygjort. Går det nå månader så får man annat att tänka på.
Det handlar inte bara om skönhetsfel. Eftersom plåten har en standardbredd anpassad för ändamålet betyder att en för bred ränna mellan pannorna automatiskt innebär att pannorna inte överlappar plåten tillräckligt mycket.
Det finns lite kopior ur AMA som beskriver hur det ska se ut och en bild från TS där man kan se (ana) att taket inte är enligt AMA.

harry73 skrev:
Helt oväsentligt vem som gör vad. Jobbar man för en entreprenör som sysslar med takbyte, gör man troligtvis det ena och det andra, men även om entreprenören specialimporterar italienska hästar uppfödd på Sicilien som slickar pannorna på plats, är det fortfarande entreprenören som ansvarar för arbetet. Och alla specialkompetenser som ni rader upp kan ersättas med entreprenör.

Det handlar inte bara om skönhetsfel. Eftersom plåten har en standardbredd anpassad för ändamålet betyder att en för bred ränna mellan pannorna automatiskt innebär att pannorna inte överlappar plåten tillräckligt mycket.
Det finns lite kopior ur AMA som beskriver hur det ska se ut och en bild från TS där man kan se (ana) att taket inte är enligt AMA.
Det är väsentligt eftersom någon påstod att lata okunninga plåtslagare har monterat en för stor ränndal. Vilket för övrigt är helt ologiskt.

Det enda jag kan ana på bilden är att pannorna kapats med för lite överlapp in på ränndalen vilket gör att den har bredare visning.

Hade gärna sett bilder på falsningen i nocken t.ex innan jag kan såga plåtslagaren i detta fallet.

• Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
Strip skrev:
Krångla inte med det ElinJonsson, en husägare har tusen andra saker att lägga sin energi på. När våren närmar sig sommar målar du plåten röd, det är ju snabbt gjort och behöver inte kosta mer än en burk färg och en pensel. Breda ränndalar är bara bra, så lägger sig inte löven så lätt.
Håller med helt. Är själva arbetet utfört enligt alla regler så lägg det på erfarenhetskontot.

rockin_john skrev:
Håller med helt. Är själva arbetet utfört enligt alla regler så lägg det på erfarenhetskontot.
Jo, men om du lämnar in ett klädesplagg på reparation och reparationen gjorts enl konstens alla regler men du likförbaskat ser ut som en clown (och det inte var en clowndräkt du lämnade in) så tycker jag med visst fog att man kan ha synpunkter på detta.

Eller om man hade locklistpanel och beställer fasadbyte och får lockpanel istället. Båda funkar nog tekniskt lika bra men utseendet förändras dramatiskt.

Eller om man har ett hus målat med linoljefärg och får det målat i "plastfärg"?

Är det OK av entreprenören att själv göra detta valet?

Jag anser nog att en förändring bör tas upp, förändringen kan av ena parten ses som en förbättring och av den andra som en försämring. Utgångspunkten borde ju vara att om man gör om något och INTE specar ett annat utförande / material, att det då ska bli samma utförande som tidigare.

Att sedan vissa tekniker ersatts av andra må vara hänt, men det bör ändå upplysas om.

Lärdomen kan vara att man har svårt att få entreprenören att fixa detta, och därmed att man nästa gång måste vara övertydlig med att man vill ha en viss stil på jobbet.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Polos skrev:
Jag försvarar inte jobbet om det nu är dåligt utfört,men jag kan inte se på plåtens färg att det är en sopa till plåtslagare eller att bredden till plåten i ränndalen skulle göra plåtslagaren lat och okunnig.
osccarz skrev:

Jag passar på att fråga igen varför försvarar ni ett taffligt jobb? Om ni nu besvärar er med att göra det undvik gärna att blanda in tex färg, bredd kopplat till lat och okunnig osv gärna också ovidkommande gissningar kring vad tex jag känner till om hur man kan utföra detta och vem som gör vad sett till plåtslageri och färdigt resultat.

Inget av det ni skriver har att göra med min enda fråga här i tråden, att andra uttryckt något som verkar störa har inget med den att göra. Så ska ni inte heller se ordet taffligt som felaktigt utförande det kan givetvis uppfylla många av era käpphästar till krav men jag antar att ganska många inkl TS ser det just som taffligt. Och eftersom ni troligtvis inte ser det som så beskriv gärna då de oerhörda företräden man ska se istället här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.