25 776 läst · 68 svar
26k läst
68 svar
Missnöjd med takets utseende
Jag tror att vi kan skjuta pannorna några centimeter till, men vet inte hur stor skillnad det skulle göra? Ska man ta dit ny plåtslagare och göra om? Kan man måla plåten i ränndalen tegelröd?
Administrator
· Skåne
· 7 877 inlägg
Man ska kunna måla på plåt, se t ex den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/91970-mala-om-fonsterbleck.html
Ta med en tegelpanna till färgbutiken så att du får så lik röd färg som möjligt.
Ta med en tegelpanna till färgbutiken så att du får så lik röd färg som möjligt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 937 inlägg
gjort är gjort men det absolut finaste hade ju varit att behålla det gamla teglet? Ser ju helt okej ut.
Det är nog bäst att speca exakt hur man vill ha det i förväg så det inte blir såhär. Håller med om att det syns väldigt tydligt men eg ser det ju ut som tidigare. Vi har också ganska breda ränndalar men både pannor och ränndalar är svarta så man tänker inte på det.
Vi gjorde en besiktning av huset då vi köpte det och då rekommenderades det att vi skulle lägga om taket så snart som möjligt. Om man tittar på före och efter bilderna så har husets utseende förändrats radikalt (till det sämre enligt mitt tycke då). Om ränndalarna var svarta innan så syntes det inte då de var så smala. Jag tycker att huset fått en helt annan karaktär i och med detta. Jag tycker också att ränndalarna är en del av taket på ett helt annat sätt än vindskivor och hängrännor. Om de bestämmer sig för att göra dem så här breda så borde de ha frågat om vi verkligen ville ha svart eftersom man helt enkelt inte brukar ha det till tegelrött tegel. Jag tycker att husets har fått en helt annan karaktär istället för en "uppfräschning". Ska prata med snickaren igen, men jag hoppas inte på så mycket. Ska kolla runt lite om man kan måla det. Annars reklamera plåtarbetet för att det är fult - kan man ens det?
Tack för all input och feedback.
Krångla inte med det ElinJonsson, en husägare har tusen andra saker att lägga sin energi på. När våren närmar sig sommar målar du plåten röd, det är ju snabbt gjort och behöver inte kosta mer än en burk färg och en pensel. Breda ränndalar är bara bra, så lägger sig inte löven så lätt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 937 inlägg
Moderna besiktningar gör ju tyvärr inget avkall över att gamla saker är hela och fungerar i 100 år till utan är taket gammalt så ska man byta det typ. Det är ungefär så man resonerar för allt har ju en teknisk livslängd. Det går dock utmärkt att plocka ner ett helt tegeltak, byta undertaket om det behövs och lägga tillbaks det gamla teglet och ev komplettera med hela pannor där det behövs. Då har man ett tak som troligen passar huset som bäst.
Det är ju så lagom lätt när man inte har erfarenhet nog att veta vad som kan gå fel. Att det ska bli snyggt kan man ju tycka ska ingå i standardpaketet utan att nån ska behöva ställa frågan. Det är nog ganska få människor som skulle beställa en specifik bredd på ränndalen.nikasp skrev:
Jag säger inte emot men det här hamnar nog på erfarenhetskontot. Såhär blir det ibland i mitt jobb (IT) också trots att vi har särskilda "kravare" som diskuterar med kunden och skriver ner alla krav innan någon utvecklar och testar innan leverans. Händer då och då att kunden tycker att det självklart skulle vara på ett särskilt sätt utan att det dokumenterats. Nu blev det ju i samma stil som tidigare men det var väldigt fult med så berd ränndal och svart, borde göra stor skillnad med röd plåt.
Strip skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
ElinJonsson skrev:Vi gjorde en besiktning av huset då vi köpte det och då rekommenderades det att vi skulle lägga om taket så snart som möjligt. Om man tittar på före och efter bilderna så har husets utseende förändrats radikalt (till det sämre enligt mitt tycke då). Om ränndalarna var svarta innan så syntes det inte då de var så smala. Jag tycker att huset fått en helt annan karaktär i och med detta. Jag tycker också att ränndalarna är en del av taket på ett helt annat sätt än vindskivor och hängrännor. Om de bestämmer sig för att göra dem så här breda så borde de ha frågat om vi verkligen ville ha svart eftersom man helt enkelt inte brukar ha det till tegelrött tegel. Jag tycker att husets har fått en helt annan karaktär istället för en "uppfräschning". Ska prata med snickaren igen, men jag hoppas inte på så mycket. Ska kolla runt lite om man kan måla det. Annars reklamera plåtarbetet för att det är fult - kan man ens det?
Varför la ni om det? Har pannorna börjar gå sönder på löpande band? Läckte det? Jag antar att det var den tekniska livslängden som hade passerats och då måste besiktningsmannen rekommendera byte.
Men det där ju ha legat i 100 år utan problem.
Det kanske inte är så viktigt varför vi valde att göra ett nytt tak? Det hade läckt in vatten, blandannat runt ett utsug för köksfläkt, vid kattvindarna mm där pannor låg snett, runt skorstenar mm. Vi räknade flera gånger på hur mycket det skulle kosta att återvända de gamla pannorna vs lägga nya efter att nytt underarbete och nya reglar var gjorda. Det var ingen större ekonomisk vinning i att återanvända de gamla. Dessutom var flera pannor trasiga och det var lappat med olika slags tegelplattor på flera ställen. När det inte handlade om ekonomisk vinning så valde vi nya tegelpannor när underarbetet ändå behövde göras (pga gamla, otjänliga reglar och bristande tätning). Besiktningsmannen sa aldrig att vi behövde lägga nya tegelpannor för att de var gamla, däremot påpekade han att vi borde byta ut reglarna och lägga papp.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Tyvärr kan man väl tycka att ansvarig byggare skulle frågat en gång extra om ränndalarna även om ni sagt att ni vill ha svart plåt. Dock har denne ingen skyldighet att göra det. Det lilla jag ser ser korrekt ut även om just färgen sticker i ögonen. Tråkigt att ni inte är nöjda, men vill ni ha det ändrat tror jag ni får betala för det tyvärr