25 776 läst · 68 svar
26k läst
68 svar
Missnöjd med takets utseende
Du har inte fått mycket medhåll i tråden men här får du:ElinJonsson skrev:
Jag tycker också det ser för jävligt ut. Ser ut som ett öppet sår på taket. Och nej det är inte bara färgen. Vilka tropiska regnmängder förväntar man sig om man har 30 cm vattenmotorväg ända uppe? 1000 mm i timmen?
Om den gamla smala ränndalen inte gett huset problem de sista 50 åren då vet jag inte varför man måste ha en så bred som ni fick.
Önskar det fanns någon lätt lösning för dig. Vet inte om man kan göra de snedskurna pannorna konsekvent kanske 3-5 cm bredare så de täcker över lite bättre. Ger ett smalare sår.
TS får visst mycket medhåll. De flesta tycker nog att det ser förfärligt ut. Husets charm förändrades dramatiskt (till det sämre) med det nya taket. Jag ser följande problem:tompaah7503 skrev:
1 - de gamla pannor med vackert patina försvann. (jag hoppas att TS valde tegelpannor och inte betong)
2 - färg på plåten är ogenomtänkt
3 - rännan längs takkupan är väldig bred och dominant
Summan är att huset inte längre ser ut som ett charmigt äldre hus men som ett konstigt nybygge.
1 och 2 valde TS själv och 3 diskuterades inte, så då gjorde takläggaren som den själv tyckte blev bäst. Och vist jag tror att en bred ränna leder till mindre problem i framtiden, så det är inte ett kvalitetsproblem.
Jag har varit försiktigt med min åsikt om husets utseende eftersom största missen enligt mig var att bytta taket öht. Även om det behövdes, hade jag valt att återanvända tegelpannor i så stor utsträckning som möjligt, och det ger TS inte så mycket att i efterhand komma med den åsikten. Men jag hoppas att TS kommer att se underhållet ur ett byggnadsvårds perspektiv i framtiden, och att hon utifrån det försöker snygga till taket.
Att diskutera saken med takläggaren och kolla om de kan hjälpa till eller komma med bra förslag ska hon i alla fall göra
Håller helt med dig om att taket borde ha återanvänts även om det ekonomiskt hade blivit ett nollsummespel mot nya pannor. Det hade gått att hitta begagnade pannor för att ersätta de som är av annan modell eller trasiga. Hade varit snyggast.
Att man inte diskuterat färgvalet av plåten kan jag inte se som beställarens fel. Som lekman måste man ändå utgå ifrån att det blir snyggt gjort, om det finns röda plåtar som passar till röda pannor borde man självklart valt det. Hade man lämnat in sin silverfärgade krockskadade bil på verkstad för plåtjobb och lackering, så hade väl ingen blivit nöjd om man lackerat en dörr i röd färg, för att det var den färgen man hade till hands i verkstaden? För så korkat verkar det ha blivit i detta fall.
Att man inte diskuterat färgvalet av plåten kan jag inte se som beställarens fel. Som lekman måste man ändå utgå ifrån att det blir snyggt gjort, om det finns röda plåtar som passar till röda pannor borde man självklart valt det. Hade man lämnat in sin silverfärgade krockskadade bil på verkstad för plåtjobb och lackering, så hade väl ingen blivit nöjd om man lackerat en dörr i röd färg, för att det var den färgen man hade till hands i verkstaden? För så korkat verkar det ha blivit i detta fall.
Administrator
· Skåne
· 6 538 inlägg
Min erfarenhet är att det är lata okunniga plåtslagare som gör så breda ränndalar. Vår plåtslagare gjorde en smal, nästan osynlig.
Det är lätt att vara efterklok, men om någon mer här tänker byta tak, så välj plåtslagare med omsorg. Det är stor skillnad på ett bra plåtarbete och ett sånt här, som är gjort bara för att det ska vara enkelt och gå snabbt.
Det är lätt att vara efterklok, men om någon mer här tänker byta tak, så välj plåtslagare med omsorg. Det är stor skillnad på ett bra plåtarbete och ett sånt här, som är gjort bara för att det ska vara enkelt och gå snabbt.
Men TS diskuterade färgvalet, men förstod inte att det också skulle gälla för ränndalarna, eller kanske förstod hon inte att det fanns ränndalar.tompaah7503 skrev:Att man inte diskuterat färgvalet av plåten kan jag inte se som beställarens fel. Som lekman måste man ändå utgå ifrån att det blir snyggt gjort, om det finns röda plåtar som passar till röda pannor borde man självklart valt det. Hade man lämnat in sin silverfärgade krockskadade bil på verkstad för plåtjobb och lackering, så hade väl ingen blivit nöjd om man lackerat en dörr i röd färg, för att det var den färgen man hade till hands i verkstaden?
Sedan kan jag tillägga att jag troligtvis hade gått i samma fälla, och att jag hade känt mig lika besviken efteråt. Jag vet inte om det hjälper TS.ElinJonsson skrev:
Jag tror att det är 48-50 cm mellan våra om jag minns rätt. Så kanske onödigt breda. Sedan verkar vi rörande överens om att det ser gräsligt ut med den svarta ränndalsplåten till röda tegelpannor.
Om du målar plåten kommer det bli kanonbra!! Helt rätt att byta pannor också..
jag hade iaf inte köpt ett hus med skruttplattor som är lagade/begagnade/lappade/omlagda.. det går att köpa pannor som är handgjorda och formade på kvinnolår också men vafan lixom ☺ Skit i alla haters som älskar att klaga. Tomma tunnor skramlar mest.
jag hade iaf inte köpt ett hus med skruttplattor som är lagade/begagnade/lappade/omlagda.. det går att köpa pannor som är handgjorda och formade på kvinnolår också men vafan lixom ☺ Skit i alla haters som älskar att klaga. Tomma tunnor skramlar mest.
Fel! Endast den estetiskt efterblivne plåtslagaren skulle följa detta på ett gammalt hus. Minimum skulle husägaren ha tillfrågats om hur de ville ha det i detalj.Zango skrev:
Jag skulle inte ens i ett nybyggt hus acceptera så stora fula klumpiga plåtarbeten.
Ser inte roligt ut och färgen är helt åt skogen den med. Fanns det bara svart plåt hos lokale bygghandlaren?
I min värld är det de duktiga hantverkarna som tänker lite själv, och ifrågasätter om kunden säger eller beställer något helt galet, medans den dåliga hantverkaren bara gör enligt instruktion utan att tänka själv. Jobbar som beställare av IT-tjänster och de konsulter vi förlänger är de som dels gör ett hantverksmässigt bra jobb (clean code, unit tester, leverans i tid osv) men även att de utmanar oss att tänka annorlunda, eller ifrågasätter. De konsulter som bara gör sitt jobb utan att se sig om, de är inte alls lika eftertraktade i våra ögon.
/Herr HLH
I min värld är det de duktiga hantverkarna som tänker lite själv, och ifrågasätter om kunden säger eller beställer något helt galet, medans den dåliga hantverkaren bara gör enligt instruktion utan att tänka själv. Jobbar som beställare av IT-tjänster och de konsulter vi förlänger är de som dels gör ett hantverksmässigt bra jobb (clean code, unit tester, leverans i tid osv) men även att de utmanar oss att tänka annorlunda, eller ifrågasätter. De konsulter som bara gör sitt jobb utan att se sig om, de är inte alls lika eftertraktade i våra ögon.
/Herr HLH