Jobbigt med bilar som är så hårt optimerade så förbrukningen skenar när den börjar brukas lite.

under 1dl/milen kostade detta påhäng. Kompisen som satt bredvid sa " man känner ju inte släpet i bilen eller hör på motorvarvet :O " Hemi ;)

Men så drar ju inte min bil som en V70 från början :p :seenoevil:

Pickupbil med släpvagn och lastad personbil vid kvällsbelysning, person kontrollerar släpvagnsfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kasken och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
under 1dl/milen kostade detta påhäng. Kompisen som satt bredvid sa " man känner ju inte släpet i bilen eller hör på motorvarvet :O " Hemi ;)

[bild]
Det ligger helt i linje med min teori, ekipaget på bilden bör ha endast marginellt försämrad aerodynamik jämfört mot när du åker runt med bilen utan släpan.

Får du chansen någon gång att jämföra bränsleförbrukningen i stadstrafik med mycket start/stop och accelerationer så är jag helt övertygad om att du kommer se en markant skillnad i förbrukning med 2500kg på kroken jämfört med enbart bilen.

Häng på ett större fyrkantigt skåpsläp bakom den där besten så kommer det öka förbrukningen mer ute på vägen, även om du åker med det olastat.

Det syns inte på bilden om du har eller inte, men pickuper mår mycket bra av att ha ett flaklock när det gäller luftmotståndet, det tar bort mycket av turbulensen som annars bildas på flaket och det motstånd som baklämmen ger.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
@Kasken just det du nämner med lämmen så brukar jag plocka lämmen på släpet och spänna fast det längst fram.

Tänker att om man kör några mil så lönar det sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ingen som minns denna?
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
@Kasken just det du nämner med lämmen så brukar jag plocka lämmen på släpet och spänna fast det längst fram.

Tänker att om man kör några mil så lönar det sig.
Rätt tänkt, själv gick jag steget längre och gjorde en konstruktion där jag använder baklämmens egna handtag och krokar för att sätta den framför framstammen på min egen kärra när jag åker med tom kärra långa sträckor.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Rickard.
Hur mycket sämre kan egentligen fyrkantiga släpvagnar vara? :thinking: Transportbranschen som lider för varje ml extra diesel väljer ju fyrkantigt för att inte tappa något % lastutrymme även fast dom anstränger sig lite framför lasten, eller så kanske det är ett resultat av att do redan är så platta fram så skadan är redan skedd och lite vassa hörn bakom spelar ingen roll.

Min bil drar aldrig så mycket diesel som när jag måste plocka bort kåpan för att rymma skotern+pulkan, den kombinationen är klart sämre än 2 skotrar under kåpan trots ett par 100kg lättare så dom ”vanliga” kåporna är rätt bra.
 
Ett av de sämsta lastbilsekipagen är biltransporter, det är ett väldigt luftmotstånd både från bilar och inte minst hissar, balkar och bryggor.
En åkare klädde in ekipaget med släta sidor och tak och minskade bränslemängden väsentligt.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Trailers har väl börjat få lite påbyggnader för att minska draget som "vakuumet" bildar när luften släpper baktill har jag sett på vissa Scaniamärkta trailers iaf.

Första googleträffen:
Drag accounts for more than 65% of the fuel that a truck consumes on the highway. Introducing accessories to truck and trailers can reduce drag enough to generate fuel savings by an average of 6 – 8%

Trailer-Aerodynamic.jpg

https://kidtrailer.ca/trailer-aerodynamic-options-for-greater-fuel-efficiency/
 
K Kasken skrev:
Det ligger helt i linje med min teori, ekipaget på bilden bör ha endast marginellt försämrad aerodynamik jämfört mot när du åker runt med bilen utan släpan.

Får du chansen någon gång att jämföra bränsleförbrukningen i stadstrafik med mycket start/stop och accelerationer så är jag helt övertygad om att du kommer se en markant skillnad i förbrukning med 2500kg på kroken jämfört med enbart bilen.

Häng på ett större fyrkantigt skåpsläp bakom den där besten så kommer det öka förbrukningen mer ute på vägen, även om du åker med det olastat.

Det syns inte på bilden om du har eller inte, men pickuper mår mycket bra av att ha ett flaklock när det gäller luftmotståndet, det tar bort mycket av turbulensen som annars bildas på flaket och det motstånd som baklämmen ger.
Farten gör mycket! Bilden ovan berättar om förbrukningar runt 70km/h (1.35-1.45L/m)

När jag åkte ner till Göteborg från Stockholm och hämta bil låg jag 90-100km/h då diffade förbrukningen med en halvliter milen (ner 1.7liter milen och hem 2.2L/m). Men känns iofs. som man kör uppåt hela vägen hem från Götet på E4an:rolleyes:

j3F1IBOR2LbMq7UOgEqF3pqrM8p0liuF52M9zA_zxjsChN7tAgbx2XWVcsAdTQD1bq62XDRVFmf5QMWt1o4sMGCnctGuTCYpSrwEIcfYjPNk8Ai8kYcxepfGbtMYLfptWLY3J2nPyZ8DLXQP1C0JVsmMu9Cx_FZ_NKvaxzPceH3fCy0ipQvcYDMjVNm4Eitz_iwjDFBOgtMADCCU18dZlS9phkVFsYRZ7jHtRfgC8Q5x-sAr0LKpfd9m9eeKud9I8fKt7cvMq4ELuylBhuRA9qi1VfV1RwkxszPQVGs33D_CKfpMHOVAnenR0FJi2-FHJ4N3EAS0DQAHbZRJklse58tuK4dx6W2V4psSLzlgXq1OmaUv_g1sbO6pXldsmqK2fDQxhqAu3tpuKR4ZWK-w5qsqga2wkcOuLvRmyEcvs3lM_9rz9QFulpQfyW71HmbDlBV741bRleej6saac0zAOIAR2Z4TwCnkLU-ImkWQN2g2v05B3GrTq5xhtR21s8UabmlyHRM0LXlyR6QfCtIaeIDG2YEY1oGZf0kzLZaZ5SW4P7Owzkkhw8NVOLH4R1Bzm82LtHXPUSfLQIzpCbGwPeSqTiAyZo6urxd52UOORPbTHeE0ucqDg23A1z7xpE0R1HNF_PpnFXCo-gspwwo-2Y1h9Cj2RDPwdEoEeNkZ4XfTSyF4JsvLSTpUApMZoZECK5qHVGAU9PIv7V3F2__q_VJdCy4SbTuzrH70E-ZVApBYSVTOkZPRkYuxzJBSv2BvZnJd9dZsTV9rAfa_q_K2t_OkA2p6wAELzKM1jOCIXyOAIhh4YQkPHGic6u68bdvHCbFD7WPnC6CimFIwOgtreTBY8jJoCp-xS5LP2BfInteKEDxDJbwpi9ZHDXf-Bdpf7zAFVNAgQfLs-hZtgIzfm3a57qTlgsb6pXyK5w8ZjiDyte834Mz-6eO7BAOKDZobHS1QMpY-ba05uljYulNzhtossN-yKZ66i4jfXzX4CrzL6YkoBCCYBJeu=w1250-h937-no
 
Rickard. Rickard. skrev:
Hur mycket sämre kan egentligen fyrkantiga släpvagnar vara? :thinking: Transportbranschen som lider för varje ml extra diesel väljer ju fyrkantigt för att inte tappa något % lastutrymme även fast dom anstränger sig lite framför lasten, eller så kanske det är ett resultat av att do redan är så platta fram så skadan är redan skedd och lite vassa hörn bakom spelar ingen roll.
Hytten på moderna lastbilar är otroligt mycket mer aerodynamisk än vad den ser ut för ett otränat öga.

De ledande europeiska tillverkarna lägger ner väldigt mycket arbete på detta, de tillämpar olika knep o trix som kanske inte är uppenbara för den oinsatta.

När jag genomgick utbildning i "eco-driving" som hölls av Volvo för en 15år sen så talade de mycket och länge om hur stor skillnad det blev när åkare o förare envisas med att montera div utrustning som fullständigt förstör luftflödet kring hytten. Vi fick lära oss att t.ex extraljus och michelin-gubbar hör 80-talet till, dessa har ingen plats på en modern lastbil. Enligt vad de sa då så skulle 2 extraljus på taket på bilen göra att förbrukningen ökade runt 1dl/mil, jag har ingen anledning att misstro deras ord då de hade experimenterat mycket med detta, dels i vindtunnlar, men även praktiskt...

Kolla bara på dagens bilar där de skall snåla maximalt, nu monterar man inte ens yttre backspeglar, de har ersatts av en kamera som sitter i en liten bula som sticker ut aningen....

Men som andra redan nämnt så händer det även en hel del i baken på en bil också, att få luften att "släppa" på rätt sätt har stor inverkan på luftmotståndet.
Här sätter dock trafikreglerna krokben, eftersom totala längden på ekipage är begränsad, Så för att ge utrymme för ett var vingar på sidorna där bak så förlorar man motsvarande lastutrymme. Det håller inte i yrkestrafiken.
Möjligen har de börjat titta på dispens för denna utrustning nu, det är trots allt ganska många år jag varit borta från denna värld...
 
B Bjober skrev:
Skåpsläp är tyvärr en klass för sig. Kåpsläp och skåpsläp är helt olika.
Jag funderade själv på skåp i många år innan jag sen köpte kåpa.
Uttrycket "det är som att dra en ladugårdsvägg bakom bilen" talade skåpägarna ofta om. Kåp ägarna sa mest " jo visst drar det en del men det är en rejäl vagn".
Så jo skillnaden är enorm.
Gallersläp kan också gå tungt om de är stora och höga. Det kostar att sila fartvinden genom många små maskor i nätet. Där kan en kåpa vara billigare i drift. Det går åt mindre energi att leda luften runt med mindre turbulens.
Parkering med bilar, rostig gammal bil, modernare fordon, parkeringsplatser, utomhus, dagtid, kontrast mellan gammalt och nytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan bara intyga att detta ekipage gick aströgt att köra, satan i gatan vad gallren tog emot.
 
  • Haha
  • Gilla
Bjober och 4 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[bild]Jag kan bara intyga att detta ekipage gick aströgt att köra, satan i gatan vad gallren tog emot.
Orginalmotor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.