8 234 läst · 71 svar
8k läst
71 svar
Minska luftmotståndet på släpvagnen
Besserwisser
· östergötland
· 2 070 inlägg
Gör en optimering och tanka e85 istället..
Jag tänker åxå att det finns en anledning till att dom här spoilarna försvann.... Troligen gjorde det ingen nytta
Jag tänker åxå att det finns en anledning till att dom här spoilarna försvann.... Troligen gjorde det ingen nytta
Instämmer med att E85 kan vara en väg att gå. Jag körde Ford 2,3L bensinare med Adria 663 husvagn i några år och den gick avsevärt billigare med 30-40% E85 i tanken.
Den fetade på något gruvligt med bensin så fort det gick tungt. Spädde man med E85 så gick det snålare. Hade bara en röd/grön lampa i den som indikerade lambdasignalen men det funkade bra.
Den fetade på något gruvligt med bensin så fort det gick tungt. Spädde man med E85 så gick det snålare. Hade bara en röd/grön lampa i den som indikerade lambdasignalen men det funkade bra.
Detta med luftmotstånd har naturen löst för längesedan!
Den optimala formen är delfinen, flygplansvinge. Problemet är att att släppa det strömmande media ( luft eller vätska) från en yta.
Man sparar 16% bränsle om man vänder takboxen!
Förr i tiden trodde man att en båt skull vara knivskarp i fören men på 60- talet kom man på att en tvär front var mer effektivt, så man svetsade dit en bulb på alla gamla båtar!
Den optimala formen är delfinen, flygplansvinge. Problemet är att att släppa det strömmande media ( luft eller vätska) från en yta.
Man sparar 16% bränsle om man vänder takboxen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förr i tiden trodde man att en båt skull vara knivskarp i fören men på 60- talet kom man på att en tvär front var mer effektivt, så man svetsade dit en bulb på alla gamla båtar!
Den går ju milmässigt billigare än våran 10år nyare volvo diesel. Den drar 0,9 och nu med bränslepriserna är det billigare att köra en törstiga bensinare.Jonatan79 skrev:
Men gällande förbrukning vid släpvagnskörning så är en gamturbo inte det bästa att dra med, så det är bara hastigheten du kan styra förbrukningen men.
Sen ska du ju ligga i sweetspotten gällande varven, strax under där vrid och effekt möts i grafen har du din sweetspott där du ska ligga.
Kolla in de senaste bilarna från MB och KIA, de ser ut som en Tesla som åker baklänges, och inte helt olika SAAB 92 !!!L Leif i Skåne skrev:Detta med luftmotstånd har naturen löst för längesedan!
Den optimala formen är delfinen, flygplansvinge. Problemet är att att släppa det strömmande media ( luft eller vätska) från en yta.
Man sparar 16% bränsle om man vänder takboxen!
[bild]
Förr i tiden trodde man att en båt skull vara knivskarp i fören men på 60- talet kom man på att en tvär front var mer effektivt, så man svetsade dit en bulb på alla gamla båtar!
Det där är ju ett typexempel på att utseende går före funktion. Vem törs vända boxen "åt fel håll" och bli efterblivnast i kvarteret?L Leif i Skåne skrev:Detta med luftmotstånd har naturen löst för längesedan!
Den optimala formen är delfinen, flygplansvinge. Problemet är att att släppa det strömmande media ( luft eller vätska) från en yta.
Man sparar 16% bränsle om man vänder takboxen!
[bild]
Förr i tiden trodde man att en båt skull vara knivskarp i fören men på 60- talet kom man på att en tvär front var mer effektivt, så man svetsade dit en bulb på alla gamla båtar!
Kan för kul skull berätta om vår första husvagnssemester.
Stor klumpig glasfibervagn, inte helt olik en byggbod som är avfasad lite.
Ford Granada Kombi 2,0 88 hk manuell 4 växlar. Familj på 4 och semesterpackning.
De första 5 milen är 70 högsta hastighet så det gick bra, men sen är det motorväg.
Upp i 80-85 på 3an, i med 4an.......och bilen sackar vid lilla minsta motlut, ni som åkt E4an från Stockholm söder ut vet att vägen är en mindre berg o dalbana ända ner till Östergötland. Vi hade inget mål mer än västkusten, så vi svängde av på E20 i Södertälje. Resan startade med 3/4 tank, så vi stannade i Nykvarn för att tanka då mätaren visade 1/4. Vid Mariefred började motorn lukta bränt, så vi svängde av och tog in på en camping, där blev vi kvar i 3 dagar, sen åkte vi hem.
Hemifrån till Mariefreds camping är det 10,6 mil !!!
Stor klumpig glasfibervagn, inte helt olik en byggbod som är avfasad lite.
Ford Granada Kombi 2,0 88 hk manuell 4 växlar. Familj på 4 och semesterpackning.
De första 5 milen är 70 högsta hastighet så det gick bra, men sen är det motorväg.
Upp i 80-85 på 3an, i med 4an.......och bilen sackar vid lilla minsta motlut, ni som åkt E4an från Stockholm söder ut vet att vägen är en mindre berg o dalbana ända ner till Östergötland. Vi hade inget mål mer än västkusten, så vi svängde av på E20 i Södertälje. Resan startade med 3/4 tank, så vi stannade i Nykvarn för att tanka då mätaren visade 1/4. Vid Mariefred började motorn lukta bränt, så vi svängde av och tog in på en camping, där blev vi kvar i 3 dagar, sen åkte vi hem.
Hemifrån till Mariefreds camping är det 10,6 mil !!!
Låter som när jag drog stora skotersläpet med min Lc 90 v6 bensin komplett med höjning och mudders. Tankade fullt hemma tog mig till Sorsele som är 24mil bort och blåste i 70liter..Isakare skrev:Kan för kul skull berätta om vår första husvagnssemester.
Stor klumpig glasfibervagn, inte helt olik en byggbod som är avfasad lite.
Ford Granada Kombi 2,0 88 hk manuell 4 växlar. Familj på 4 och semesterpackning.
De första 5 milen är 70 högsta hastighet så det gick bra, men sen är det motorväg.
Upp i 80-85 på 3an, i med 4an.......och bilen sackar vid lilla minsta motlut, ni som åkt E4an från Stockholm söder ut vet att vägen är en mindre berg o dalbana ända ner till Östergötland. Vi hade inget mål mer än västkusten, så vi svängde av på E20 i Södertälje. Resan startade med 3/4 tank, så vi stannade i Nykvarn för att tanka då mätaren visade 1/4. Vid Mariefred började motorn lukta bränt, så vi svängde av och tog in på en camping, där blev vi kvar i 3 dagar, sen åkte vi hem.
Hemifrån till Mariefreds camping är det 10,6 mil !!!
Motsatsen är en modern diesel. Kompis med en BMW 320d auto, optimerad till 222 hk/455 nm åker Stockholm-Jämtland på 0,55. Med skotersläpet, 2 skotrar i bredd med kåpa, på 0,75.L Lutte skrev:
Nyfiken fråga då kring området mest för att jag vill lära mig mer kring funktionen bakom allt.Isakare skrev:Kan för kul skull berätta om vår första husvagnssemester.
Stor klumpig glasfibervagn, inte helt olik en byggbod som är avfasad lite.
Ford Granada Kombi 2,0 88 hk manuell 4 växlar. Familj på 4 och semesterpackning.
De första 5 milen är 70 högsta hastighet så det gick bra, men sen är det motorväg.
Upp i 80-85 på 3an, i med 4an.......och bilen sackar vid lilla minsta motlut, ni som åkt E4an från Stockholm söder ut vet att vägen är en mindre berg o dalbana ända ner till Östergötland. Vi hade inget mål mer än västkusten, så vi svängde av på E20 i Södertälje. Resan startade med 3/4 tank, så vi stannade i Nykvarn för att tanka då mätaren visade 1/4. Vid Mariefred började motorn lukta bränt, så vi svängde av och tog in på en camping, där blev vi kvar i 3 dagar, sen åkte vi hem.
Hemifrån till Mariefreds camping är det 10,6 mil !!!
Man blir såklart lite nojig när du beskrev hur din dåvarande bil blev efter påfrestningarna, ifall man själv frestat bilen för mycket nu men hoppas att det hade synts utifall jag skadat något i motorn? Har ju inte åkt direkt mycket ännu.
Sedan, om det inte är allt för avancerat, vad specifikt är det som sker i motorn när man försöker ge mer gas för att bilen ska orka dra mer men ändå inte visar tecken på mer styrka. Är det vridmomentet tillslut som skadar motorn eller vad sker?
Värdefull info!K Kasken skrev:Jag har en bakgrund som lastbilschaufför, körde under 10års tid alla möjliga sorters olika ekipage över större delen delen av norra Europa. Så jag har enligt mig ganska gedigen praktisk erfarenhet, men saknar helt teoretisk utbildning i ämnet, så ta mitt svamlande för vad det är....
Precis som andra redan varit inne på så är det mest effektiva sättet att sänka förbrukningen att sänka farten.
När man ligger ute på vägen o rullar så spelar vikten mindre in i ekvationen, det är luftmotståndet som är överlägset största parametern i ekvationen.
Orsaken till att sänkt hastighet gör en så markant skillnad är att luftmotståndet ökar i kvadrat mot hastigheten, mellan tummen o pekfingret, vilket i praktiken ger att om du sänker hastigheten med 10% så sänker du luftmotståndet runt 40%.
Detta "upplevs" inte i praktiken lika tydligt längre eftersom dagens bilar har så pass hög effekt och vridmoment Att idag släpa runt på ett större flyttsläp eller husvagn med en turbodiesel med 250hk som de flesta svenssonbilar har idag är inte samma sak som det var förr med en trött 740 med 110hk sug bensinare... Då kände du hur pass mycket extra du behövde trycka på gasen för att få de där extra 10-20km/t och insåg ganska snabbt att det inte var värt det, hade man minsta "motoröra" så kändes det som att man plågade bilen och tvingade den till att göra något onaturligt...Sänkte man istället farten till 70-80km/t så kände man att bilen trivdes och mådde bra, en form av mekanisk harmoni inföll och man kunde slappa av och njuta av en avslappnad resa.
Din bil tål det, du har modern teknik för motorstyrning, bränsle, luft, kylning mm, bilen jag pratade om hade stenåldersteknik och var för klen, jag fick utnyttja 100% av motorn kraft, motorns system för kylning av olja och vatten räckte inte till.T TobyWoby skrev:Nyfiken fråga då kring området mest för att jag vill lära mig mer kring funktionen bakom allt.
Man blir såklart lite nojig när du beskrev hur din dåvarande bil blev efter påfrestningarna, ifall man själv frestat bilen för mycket nu men hoppas att det hade synts utifall jag skadat något i motorn? Har ju inte åkt direkt mycket ännu.
Sedan, om det inte är allt för avancerat, vad specifikt är det som sker i motorn när man försöker ge mer gas för att bilen ska orka dra mer men ändå inte visar tecken på mer styrka. Är det vridmomentet tillslut som skadar motorn eller vad sker?
Det man ska ha koll på är oljetemperaturen, över 130 grader smörjer oljan sämre, och då slits motorn, tyvärr har få bilar oljetempmätare.
Samma gäller om man har automatlåda, förr monterade man ofta extra oljekylare till automaten på bilar med dragkrok om man tex skulle dra husvagn.
Men kör du normalt med ett kåpsläp är det inga problem alls om motorn är frisk.
Skönt att höra! Tack!Isakare skrev:Din bil tål det, du har modern teknik för motorstyrning, bränsle, luft, kylning mm, bilen jag pratade om hade stenåldersteknik och var för klen, jag fick utnyttja 100% av motorn kraft, motorns system för kylning av olja och vatten räckte inte till.
Det man ska ha koll på är oljetemperaturen, över 130 grader smörjer oljan sämre, och då slits motorn, tyvärr har få bilar oljetempmätare.
Samma gäller om man har automatlåda, förr monterade man ofta extra oljekylare till automaten på bilar med dragkrok om man tex skulle dra husvagn.
Men kör du normalt med ett kåpsläp är det inga problem alls om motorn är frisk.
Motorn bör vara frisk, underhåller motorn regelbundet. Ett framtida steg kan bli att byta spjällhus och lmm, återstår ifall det blir aktuellt eller inte
Jag mins inte de exakta siffrorna, men för typ 10-15 år sen fanns det att läsa om en kille som jobbade med att transportera husvagnar mellan återförsäljare, han körde en Subaru Legacy automat (han var handikappad, där av automat)
Första felet han hade på bilen var automatlådan som gav upp efter typ 45.000 mil.
När reportaget gjordes hade bilen gått 60-70-80.000 mil nån ting, tror det var i Vi Bilägare eller Teknikens Värld.
Första felet han hade på bilen var automatlådan som gav upp efter typ 45.000 mil.
När reportaget gjordes hade bilen gått 60-70-80.000 mil nån ting, tror det var i Vi Bilägare eller Teknikens Värld.
Det var inget måndagsexemplar där inteIsakare skrev:Jag mins inte de exakta siffrorna, men för typ 10-15 år sen fanns det att läsa om en kille som jobbade med att transportera husvagnar mellan återförsäljare, han körde en Subaru Legacy automat (han var handikappad, där av automat)
Första felet han hade på bilen var automatlådan som gav upp efter typ 45.000 mil.
När reportaget gjordes hade bilen gått 60-70-80.000 mil nån ting, tror det var i Vi Bilägare eller Teknikens Värld.