T TobyWoby skrev:
Hehe jo men det gör det! Jag gillar V70 -07 och tidigare modeller, mer kantigt faller mig i smaken bättre :D
Har haft de gamla modellerna och du kör nog den törstigaste 5,an dessutom med extra hk och ett körsätt som du får ändra på med släp. Tyvärr, påbyggnader med vinge kommer inte att hjälpa något mera än psykologiskt;)
 
Hej
Det där med takspoiler och sänka hastigheten kan hjälpa.
Vad som kommer göra absolut störst skillnad i bränsleförbrukning för dig är att du bygger en boattail.
Den kan du bygga i 2 varianter, antingen som på en gammal sportbil där den smalnar av som en fiskstjärt med en lång kon, eller som början på en kon med tvärt avslut, ungefär som Corvettebakänden.
OIP.6pFwmfhrLwv-30pppR0cWAHaFj
OIP.OFEu73dSin1B5qpmCmQs2QHaFj
Tvärt avhuggen med skarpa kanter så luften inte får tag utan "släpper" i bakkanten.

Kom med frågor om du inte förstår.
Lycka till
/W
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vad ligger du på för förbrukning utan släp?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Det där med takspoiler och sänka hastigheten kan hjälpa.
Vad som kommer göra absolut störst skillnad i bränsleförbrukning för dig är att du bygger en boattail.
Den kan du bygga i 2 varianter, antingen som på en gammal sportbil där den smalnar av som en fiskstjärt med en lång kon, eller som början på en kon med tvärt avslut, ungefär som Corvettebakänden.
[bild]
[bild]
Tvärt avhuggen med skarpa kanter så luften inte får tag utan "släpper" i bakkanten.

Kom med frågor om du inte förstår.
Lycka till
/W
Tror jag förstår vad du menar men det blir nog ett för stort projekt i sig för ändamålet, men intressant ändå, får se ifall något sker i framtiden :)
 
Skåpsläp är tyvärr en klass för sig. Kåpsläp och skåpsläp är helt olika.
Jag funderade själv på skåp i många år innan jag sen köpte kåpa.
Uttrycket "det är som att dra en ladugårdsvägg bakom bilen" talade skåpägarna ofta om. Kåp ägarna sa mest " jo visst drar det en del men det är en rejäl vagn".
Så jo skillnaden är enorm.
Gallersläp kan också gå tungt om de är stora och höga. Det kostar att sila fartvinden genom många små maskor i nätet. Där kan en kåpa vara billigare i drift. Det går åt mindre energi att leda luften runt med mindre turbulens.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har haft de gamla modellerna och du kör nog den törstigaste 5,an dessutom med extra hk och ett körsätt som du får ändra på med släp. Tyvärr, påbyggnader med vinge kommer inte att hjälpa något mera än psykologiskt;)
Haha ja det är väl inte bättre än så, man får kämpa vidare :D Har ett större bekymmer där jag försöker luska ut det ”litegrann” halvdana tomgången :p får fokusera på den mer, dock så lockar ju inte vädret för felsökningar..
 
T TobyWoby skrev:
Bilens styrka är väl helt ok i nuläget, chippad till 325 hästar ungefär, en V70 T5.
Såg att du också chippat den modellen, de brukar dra upp effektkurvan men försämrar vridmoment på lägre varv utifrån att man fokuserar på toppeffekt och fina accelerationssiffror, vilket bidrar till att din bil drar mera än en standard och i kombination med din körstil.
Tyvärr, du har en besvärlig dragbil om du jagar bensindroppar. Skulle nog kunna dra ditt släp med vår V90CC diesel runt 0,7 trots sin storlek i laglig hastighet och mjuk gasfot. Men det hjälper ju inte dig;)
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Vad ligger du på för förbrukning utan släp?
Tror jag ligger strax över litern, 1,1 möjligtvis.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
T TobyWoby skrev:
Tror jag ligger strax över litern, 1,1 möjligtvis.
GAAH! Hur har du råd? Dax att byta ut containern?
 
B Bjober skrev:
Skåpsläp är tyvärr en klass för sig. Kåpsläp och skåpsläp är helt olika.
Jag funderade själv på skåp i många år innan jag sen köpte kåpa.
Uttrycket "det är som att dra en ladugårdsvägg bakom bilen" talade skåpägarna ofta om. Kåp ägarna sa mest " jo visst drar det en del men det är en rejäl vagn".
Så jo skillnaden är enorm.
Gallersläp kan också gå tungt om de är stora och höga. Det kostar att sila fartvinden genom många små maskor i nätet. Där kan en kåpa vara billigare i drift. Det går åt mindre energi att leda luften runt med mindre turbulens.
Hehe yes jag var väl delvis förberedd på det men hade kanske hoppats på lite bättre resultat. Men var tvungen, eller inte tvungen men högst nödvändigt med skåpvagn p.g.a. det som kan tänkas vara i vagnen av värde. Skaffade rejäla hänglås och kulhandskelås för att säkra upp det så mycket som det gick, ska skaffa en bult med brytmutter också :)
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
GAAH! Hur har du råd? Dax att byta ut containern?
Jo det är mycket, det säger jag inget om :p kör den dock inte som pendlar bil som tur är. Men jag är väl för kör i T5:surprised:rna för att släppa taget, ägt en innan och detta blev min andra. Tankar endast 98 också för att den ska få lite mer kärlek än vad 95 i dagens läge erbjuder.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Såg att du också chippat den modellen, de brukar dra upp effektkurvan men försämrar vridmoment på lägre varv utifrån att man fokuserar på toppeffekt och fina accelerationssiffror, vilket bidrar till att din bil drar mera än en standard och i kombination med din körstil.
Tyvärr, du har en besvärlig dragbil om du jagar bensindroppar. Skulle nog kunna dra ditt släp med vår V90CC diesel runt 0,7 trots sin storlek i laglig hastighet och mjuk gasfot. Men det hjälper ju inte dig;)
Ja man kan sällan få alla fördelar, man får offra sig någonstans i kedjan av ändringar :p
 
A AndersS skrev:
Såg att du också chippat den modellen, de brukar dra upp effektkurvan men försämrar vridmoment på lägre varv utifrån att man fokuserar på toppeffekt och fina accelerationssiffror, vilket bidrar till att din bil drar mera än en standard och i kombination med din körstil.
Näe, så blir det när man trimmar sugmotorer och optimerar för max effekt snarare än vrid med andra kamaxlar osv. På en överladdad bensinbil där man iprincip bara ändrar laddtrycket blir det bara MER överallt. Tror inte jag sett någon trimmad standardbil med turbo som ger lägre vrid i något register.

Kör man som folk brukar dessa bilar dra mindre än standardbilen. Problemet här är att det är någon som inte "kör som folk"......
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Jag har en bakgrund som lastbilschaufför, körde under 10års tid alla möjliga sorters olika ekipage över större delen delen av norra Europa. Så jag har enligt mig ganska gedigen praktisk erfarenhet, men saknar helt teoretisk utbildning i ämnet, så ta mitt svamlande för vad det är....

Precis som andra redan varit inne på så är det mest effektiva sättet att sänka förbrukningen att sänka farten.
När man ligger ute på vägen o rullar så spelar vikten mindre in i ekvationen, det är luftmotståndet som är överlägset största parametern i ekvationen.
Orsaken till att sänkt hastighet gör en så markant skillnad är att luftmotståndet ökar i kvadrat mot hastigheten, mellan tummen o pekfingret, vilket i praktiken ger att om du sänker hastigheten med 10% så sänker du luftmotståndet runt 40%.
Detta "upplevs" inte i praktiken lika tydligt längre eftersom dagens bilar har så pass hög effekt och vridmoment Att idag släpa runt på ett större flyttsläp eller husvagn med en turbodiesel med 250hk som de flesta svenssonbilar har idag är inte samma sak som det var förr med en trött 740 med 110hk sug bensinare... Då kände du hur pass mycket extra du behövde trycka på gasen för att få de där extra 10-20km/t och insåg ganska snabbt att det inte var värt det, hade man minsta "motoröra" så kändes det som att man plågade bilen och tvingade den till att göra något onaturligt...Sänkte man istället farten till 70-80km/t så kände man att bilen trivdes och mådde bra, en form av mekanisk harmoni inföll och man kunde slappa av och njuta av en avslappnad resa.
 
  • Gilla
Patrik V. och 11 till
  • Laddar…
PeterFalun
Sharan, diesel 150hk + stort flyttsläp, Falun-Gtb, 0.75/mil
 
  • Gilla
TobyWoby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.