R Robert-san01 skrev:
Nej, just det! Det är ju inte du som faller ner och slår ihjäl dig.

Sorry, glömde det!
Hos mig fanns ingen ställning öht. Lina som var fäst i skorstenen, den räckte Mao till backen när dom jobbade mot ytterändarna :seenoevil:

• Gilla
  • Ledsen
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Montörerna behöver helt enkelt bli bättre med att inte slarva med sin egna säkerhet, även om det tar en extra stund för att fixa det där sista för att allt ska bli säkert takarbete. Oavsett vilket företags montörer som installerar.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Montörerna behöver helt enkelt bli bättre med att inte slarva med sin egna säkerhet, även om det tar en extra stund för att fixa det där sista för att allt ska bli säkert takarbete. Oavsett vilket företags montörer som installerar.
Jag skulle säga att det är beställarna som måste bli bättre på att ställa krav och inte bara gå på pris.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
H
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle säga att det är beställarna som måste bli bättre på att ställa krav och inte bara gå på pris.
Arbetsgivaransvar är arbetsgivarens ansvar. Det bokstavligen säger sig självt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H Hus-i-Sörmland skrev:
Arbetsgivaransvar är arbetsgivarens ansvar. Det bokstavligen säger sig självt.
Absolut är det arbetsgivarens ansvar. Men som beställare kan man vara för bättre och rättvisare villkor.

Lika väl som man ställer krav på att panelerna skall vara tillverkade utan slav eller barnarbete kan man ställa krav på att montörerna skall jobba under bra och korrekta förhållanden.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
H
R Robert-san01 skrev:
Absolut är det arbetsgivarens ansvar. Men som beställare kan man vara för bättre och rättvisare villkor.

Lika väl som man ställer krav på att panelerna skall vara tillverkade utan slav eller barnarbete kan man ställa krav på att montörerna skall jobba under bra och korrekta förhållanden.
Det är det ingen som sagt emot.

R Robert-san01 skrev:

QUOTE="Robert-san01, post: 5162076, member: 125423"]Jag skulle säga att det är beställarna som måste bli bättre på att ställa krav och inte bara gå på pris.[/QUOTE]

Hur gör det skillnad om jag som beställare ställer ytterligare krav om nu företaget ändå inte levererar enl avtal eller arbetsmiljölagarna som finns?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
I en privat "upphandling" är det inte så enkelt för gemene beställare att ställa krav på arbetsmiljön och arbetsvillkoren för utföraren. Man kan skriva vad som helst i ett avtal med ordervärde på kring 200tkr, men kräver man påföljderna/vite så tackar utföraren för sig och går vidare till nästa i kön. En statlig upphandling däremot med ordervärde 20-200miljoner finns motsvarande upptaget i villkoren kring arbetsmiljö och villkor. Där är det inte många(någon?) leverantörer som vågar se mellan fingrarna och riskera vite/förlora avtalet. Det blir dålig reklam för leverantören helt enkelt till nästa upphandling de är deltagare i.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
QUOTE="Robert-san01, post: 5162076, member: 125423"]Jag skulle säga att det är beställarna som måste bli bättre på att ställa krav och inte bara gå på pris.
Hur gör det skillnad om jag som beställare ställer ytterligare krav om nu företaget ändå inte levererar enl avtal eller arbetsmiljölagarna som finns?[/QUOTE]
Du har då iaf försökt. De flesta ställer inte några fler frågor än pris.

M mortimer skrev:
I en privat "upphandling" är det inte så enkelt för gemene beställare att ställa krav på arbetsmiljön och arbetsvillkoren för utföraren. Man kan skriva vad som helst i ett avtal med ordervärde på kring 200tkr, men kräver man påföljderna/vite så tackar utföraren för sig och går vidare till nästa i kön. En statlig upphandling däremot med ordervärde 20-200miljoner finns motsvarande upptaget i villkoren kring arbetsmiljö och villkor. Där är det inte många(någon?) leverantörer som vågar se mellan fingrarna och riskera vite/förlora avtalet. Det blir dålig reklam för leverantören helt enkelt till nästa upphandling de är deltagare i.
Klart det går att ställa krav.

Du ställer väl som privatperson krav på att de skall följa Elsäkerhetsverkets författning och att det skall vara CE märkt material?

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Kanske dags att införa KA för solcellsinstallationer?

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
S
M mortimer skrev:
Jag håller med om att man ska arbeta säkert (fd skyddsombud) och att en del firmor i takbranschen och många firmor i solcellsbranschen fuskar med arbetsmiljö. Men samtidigt när inte ens farbror staten lyckas upphandla vettiga projekt så tycker jag att man inte kan kräva för mycket av en privatperson.

https://www.byggnadsarbetaren.se/darfor-ar-lovon-arets-samsta-bygge-allvarliga-problem/

Om man inte sett det med egna ögon så finns det lite artiklar skrivet om även de stora solcellsfirmorna.
https://www.byggnadsarbetaren.se/dodsfarliga-balansakten-hos-solcellsjatten-manga-fel/

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Klart det går att ställa krav.

Du ställer väl som privatperson krav på att de skall följa Elsäkerhetsverkets författning och att det skall vara CE märkt material?
Hur gör du uppföljning kring de krav du ställer och vad blir påföljderna om de inte följer det som står i handlingarna ?

Helt ärligt, denna tråden avser inte frågeställningar kring arbetsmiljö och andra likvärdiga krav. Föreslår att de som är djupare intresserad i frågan påbörjar egen tråd och avhandlar det däri. Tack.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Hur gör du uppföljning kring de krav du ställer och vad blir påföljderna om de inte följer det som står i handlingarna ?

Helt ärligt, denna tråden avser inte frågeställningar kring arbetsmiljö och andra likvärdiga krav. Föreslår att de som är djupare intresserad i frågan påbörjar egen tråd och avhandlar det däri. Tack.
Utan att fortsätta på detta med arbetsmiljö osv.

Hur har du kravställt det tekniska för din anläggning och hur tänker du kontrollera att det överenskomna levereras?

Vad som händer om det avtalade inte levereras misstänker jag är att du inte betalar förrän de levererat det ni kommit överens om.

Hur har du gjort med kontroll av fastighetens konstruktion. Ansvar du eller PPAM för den kontrollen?

R Robert-san01 skrev:
Utan att fortsätta på detta med arbetsmiljö osv.

Hur har du kravställt det tekniska för din anläggning och hur tänker du kontrollera att det överenskomna levereras?
Svar: genom vara engagerad och ofta kontrollera hur allt blir utfört (ja, jag kan ta mig upp på egen hand på taket, inga problem)

Vad som händer om det avtalade inte levereras misstänker jag är att du inte betalar förrän de levererat det ni kommit överens om.
Svar: korrekt. Använder mina rättigheter enligt KTL för att hålla inne med betalning. Redan kontrollerat vad som gäller och har det svart på vitt.

Hur har du gjort med kontroll av fastighetens konstruktion. Ansvar du eller PPAM för den kontrollen?
Svar:kontrollen ligger på PPAM, men jag har redan gjort mycket själv av kontrollen så jag vet allt är ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.