R
Hur såg tidsplanen ut från början, håller dem planerat datum?

16k/kwh är de med batteri? Har inte läst hela tråden..

Har du förskottsbetalat något?
 
R Raecer11 skrev:
Hur såg tidsplanen ut från början, håller dem planerat datum?

16k/kwh är de med batteri? Har inte läst hela tråden..

Har du förskottsbetalat något?
Vet inte vem du frågar här men utgår från mig.

Jag landar på drygt 15kr/wp efter 97% av 20% gröntEL.

Batteri har jag valt bort.

Inte förskottbetalat en enda krona.

Installationstakten var 6mån från beställning 1e nov och inget är påbörjat ännu. Ska få veta lite mer kring tidsplan under veckan som kommer när jag pratade med säljaren förra veckan.
 
  • Gilla
Raecer11
  • Laddar…
Liten kort uppdatering.
Fick besked från min säljare idag att min installation blir före midsommar. Ett mer preliminärt installationsdatum kommer i början av nästa vecka.
Hålls det så får det vara helt ok.

Vid beställning hette det 6månaders installationstakt vilket på dagen då skulle bli 1e maj. Förhoppningen var dock från min sida att det skulle bli lite tidigare än det datumet men magkänslan och uppfattningen medgav att det iallafall borde bli före siste maj.

Taket är inspekterat och tvättat, hängrännor rensade, plats för växelriktare är förberett, kabeldragning är förberett, nätverksuttag är klart, installationsmedgivande finns också, jag har ritat in på takbilder exakt hur jag vill ha panelerna och skenorna. Nu är det bara det resten kvar...
 
Fick igår det första glädjande beskedet och hoppas det håller i sig också.
Installation kommer att ske under v.22 hos mig.
Och jag har lyckats få mitt anläggningsID redan också för min produktionsanläggning av min nätägare.
 
V.21 har jag avancerat till nu :=)
 
K
Ja det tar sig, som flickan sa.
 
K K. L skrev:
Ja det tar sig, som flickan sa.
Nej, det är pyromanen som säger det:
"Det tar sig sa pyromanen"
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K
M mortimer skrev:
Nej, det är pyromanen som säger det:
"Det tar sig sa pyromanen"
Men flickan menade inte samma sak som pyromanen.:)
Om hon nu inte var en pyroman.
 
K K. L skrev:
Men flickan menade inte samma sak som pyromanen.:)
Om hon nu inte var en pyroman.
Det förtäljer inte historien :D
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
M mortimer skrev:
V.21 har jag avancerat till nu :=)
M mortimer skrev:
V.21 har jag avancerat till nu :=)
Jag gjorde en beställning av solpaneler av ppam i oktober 2022, blev informerad installation i april 2023, fick information i april att det var på gång, jag ringde till dem och fick nytt datum till juil- augusti, 16 maj fick jag ännu nytt datum till oktober 2023 men datumet kan ändras, det stod inte om det kunde ändras till kortare eller längre installations datum.
Vad gör man? Leveranstid ändrad från 30v till minst 52 v
Kan man kräva kompensation?
Bor också i Skåne
Mikael
 
K
M Micke 2000 skrev:
Jag gjorde en beställning av solpaneler av ppam i oktober 2022, blev informerad installation i april 2023, fick information i april att det var på gång, jag ringde till dem och fick nytt datum till juil- augusti, 16 maj fick jag ännu nytt datum till oktober 2023 men datumet kan ändras, det stod inte om det kunde ändras till kortare eller längre installations datum.
Vad gör man? Leveranstid ändrad från 30v till minst 52 v
Kan man kräva kompensation?
Bor också i Skåne
Mikael
Är i en liknande sits, ja vad ska man göra?
Skriv gärna vidare om vad som händer med din beställning och vad du kommer fram till i dina funderingar.

Edit: Kan man häva köpet när det är så långa förseningar.
 
Redigerat:
M Micke 2000 skrev:
Jag gjorde en beställning av solpaneler av ppam i oktober 2022, blev informerad installation i april 2023, fick information i april att det var på gång, jag ringde till dem och fick nytt datum till juil- augusti, 16 maj fick jag ännu nytt datum till oktober 2023 men datumet kan ändras, det stod inte om det kunde ändras till kortare eller längre installations datum.
Vad gör man? Leveranstid ändrad från 30v till minst 52 v
Kan man kräva kompensation?
Bor också i Skåne
Mikael
Vore bra om vi kunde hålla denna tråden "ren" från förseningar från andra installationer från PPAM. Kan du starta en ny tråd så vore jag tacksam.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
K K. L skrev:
Är i en liknande sits, ja vad ska man göra?
Skriv gärna vidare om vad som händer med din beställning och vad du kommer fram till i dina funderingar.

Edit: Kan man häva köpet när det är så långa förseningar.
Tacksam om du också kan skapa egen tråd tillsammans med föregående.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
F
M mortimer skrev:
Så kul med all feedback och det stora intresset för min tråd.

Solcellsbranschen är ju inte idag vad den var för drygt 2år sedan. Om alla hade lärt sig att ta in fler offerter än vad som görs av de flesta idag så hade missnöjet med slutinstallationen varit lägre och färre fel samtidigt som de oseriösa lycksökarfirmorna inte hade överlevt, Det är mer rätt att lägga fler timmar på ett bra förarbete än att försöka reda ut något som inte blev bra i slutändan(kanske inte är någon garanti med 20 offerter för en lyckad installation men oddsen ökar radikalt). Gemene man eller kvinna besitter helt riktigt inte den tekniska kunskapen precis som jag i början, men allteftersom man får in fler offerter så lär man sig undan för undan. Mycket kan man läsa sig till på diverse forum och Googlesökningar. Är man strukturerad, förbereder sig och även styr firmorna lite så blir tiden helt hanterbar. Skapar man sig någon form av mall på vad man behöver svar på i det som installatörerna ofta missar i första offerten så blir tiden med varje installatör mindre. Med växelvist hemarbete så är möjligheterna dessutom större
.
Finns många hustyper med standardutförande som säkert skulle räcka med 5-7st offerter. Då tänker jag mig ett i norr-syd riktning, där det bara finns en aktuell yta. Skulle jag ha gått på devisen om tre offerter så hade jag antingen fått en dyr och dålig anläggning helt med optimerare, eller en mindre anläggning än vad som är möjligt på mitt tak, eller en installatör som bara kan ställa panelerna upp som hade sett förfärligt ut, eller en som inte hade koll på förutsättningarna för parallellkoppling.

Ja, det tar alldeles säkert mycket tid för solcellsfirmorna att producera en offert men det är ju sådant jobb firmorna måste räkna med. Man kan inte bara göra det som är roligt med att håva in en affär, sådant är livet.
orkade inte traggla igenom allt så det kanske är besvarat redan. Din attityd till andra människors oavlönade jobb är ytterst irriterande, jag antar att du är fullständigt normaliserad av ditt jobb inom skyddad statlig verksamhet och i princip inte fungerar i normala situationer.

Har du funderat på att ditt slöseri med andras tid genom att ta slentrianmässigt bara mata på med offerter betalas av nån annan?

Eftersom du uppenbarligen har haft rätt specifika krav på ursprungsland på hårdvaran, betalningsplan och säkert en massa andra generella krav så är jag förvånad att du inte inledde med en frågeformulär som sorterade ut de leverantörer du kunde acceptera. Samma sak med din egen bakgrundskontroll på företaget, varför gjorde du inte det jobbet INNAN du tog in offert?
 
  • Arg
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
@fsn: vi lever i ett fritt land(änsålänge) så det är helt ok om du vill känna så. Det du skriver tillför dessvärre inget till tråden som är till nytta för någon annan som ska installera solpaneler. Jag räknar kallt med att det finns de härinne likt dig bland alla som skriver, så det är inget konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.