Jag hade hoppats på att elektriker skulle ha varit på plats nu och allt var klart från PPAMs sida men det går lite trögt där. Först sades det att det var tänkt elektrikern skulle varit på plats v.22 (veckan efter montörerna blev klara) men det blev inte. Sedan var det kort vecka med klämdag och nationaldag förra veckan och då blev det inte heller. Nu idag så lät det som att en elektriker var på väg ner för att koppla in 4st anläggningar här i söder.
När allt är helt klart med min anläggning och nätägaren också är klar så ska jag skriva en kort sammanfattande upplevelse och "rekommendation"/avrådan är tanken.
När allt är helt klart med min anläggning och nätägaren också är klar så ska jag skriva en kort sammanfattande upplevelse och "rekommendation"/avrådan är tanken.
Medlem
· Södermanland
· 575 inlägg
Oj. Låta elektriker åka från Linköping ner till Skåne för att koppla in anläggningen, ja jösses. Det är inte raketvetenskap detta.M mortimer skrev:Det har tydligen blivit någon form av "missförstånd", eller att jag uppfattade beskedet felaktigt först. Tydligen kommer elektriker först nästa vecka. Denna veckan var ju kort med tanke på Nationaldag och klämdag. Elektrikern åker hela vägen från Ljungsbro/Linköping ner till skåne och då kan jag på sätt o vis förstå att man vill göra mer än ett (1) jobb här i skåne när man ändå åker 80mil ToR.
Vilken tur att jag kopplade själv så jag slapp ha någon utsocknes här
Hade jag haft behörigheten hade jag klarat av det på egen hand alldeles säkert ja. Är just programmeringen som kunde blivit en utmaning.
En anledning till jag valde PPAM var just att de hade lokalkontor typ 4mil härifrån men mycket tveksam till vilken verksamhet som finns där om någon öht efter vad jag fått erfara.
En anledning till jag valde PPAM var just att de hade lokalkontor typ 4mil härifrån men mycket tveksam till vilken verksamhet som finns där om någon öht efter vad jag fått erfara.
Då får vi hålla tummarna för att elektrikern kommer idag. Kommunikation med planering och framförhållning är obefintligt från PPAM. Det enda jag egentligen vet är att elektrikern är här i Skåne nu och min är inplanerad att göra för elektrikern denna rundan, installationsledaren utgick från att han kom idag till mig.
Husägare
· Stockholms län
· 303 inlägg
Tyvärr tror jag att din upplevelse, och nu pågående erfarenhet, delas av många solcellskunder, inklusive mig själv. Bristen på kommunikation och förmågan att hålla givna löften lämnar ofta mycket att önska.
Håller tummarna för dig, jag upplevde att planeringen var oerhört sen och informationen vad som skulle ske var obefintlig. Tex vad dom behövde access till lämnades obesvarat för montörerna att hantera. Dock kom dom när dom sagt (kvällen innan planerat) men gjorde tyvärr inte vad som var överenskommet/upphandlat, här verkar du haft större lycka.
Läs gärna hur, och varför han gjorde urvalet på mdet sättet det är gjort....G Gillar att bygga skrev:
Ja, detta företaget har visat sig att inte är för den som vill vara med under tiden montörer och elektriker är på plats om man inte har en bra arbetsgivare som tillåter man tar ledigt i sista stund.tttomten skrev:Håller tummarna för dig, jag upplevde att planeringen var oerhört sen och informationen vad som skulle ske var obefintlig. Tex vad dom behövde access till lämnades obesvarat för montörerna att hantera. Dock kom dom när dom sagt (kvällen innan planerat) men gjorde tyvärr inte vad som var överenskommet/upphandlat, här verkar du haft större lycka.
Ska dock ge en stor cred till montörerna som gjorde ett ordentligt gediget jobb utifrån förutsättningarna hos mig.
Efter mycket gnäll och medvetet upptagande av installationsavdelningens tid så pratade jag igår med elektrikern personligen som nu kommer på lördag. Sen är det lite oklart när smartmätaren kan installeras då den först tänkta elektrikern har den hos sig. Kan inte vara helt normal taxa att ha en elektriker ute på en lördag. Min installation går ju inte med nämnvärd vinst(om någon alls) för PPAM, men det är smällar de får ta när kommunikationen inte fungerar.
Ropar inte hej innan elektrikern kommit.
Något man ska ha med sig som jag reflekterat över dessa dagarna för att undvika välja installatör som har det jobbigt med elektriker efter montage är att ta reda på hur många installationer företaget gör varje dag(eller vecka).
I något skede här hette det att man hade 20st montageteam, vilket jag är högst tveksam till att det stämmer. Dessa team gör då minst 1st installation/vecka(vissa gör troligen 2st enklare montage/vecka). Veckan därpå när dessa 20st montage då är klara så ska ju elektriker ut till varje anläggning och räknar man med 1dag/anläggning/elektriker så behövs 4st elektriker för att hinna med det(varje elektriker gör 5st anslutningar /vecka). För att ha marginal för semester/ledighet/sjukdom/oväntade överraskningar m.m.. så bör man då ha 6st elektriker. Detta företaget har 4st elektriker utifrån vad man kan se på deras hemsida. Därtill ska man då räkna med nästan 1dags resa åt värdera håll mellan Linköping och Skåne (ca 40mil enkel väg/6h)
Något man ska ha med sig som jag reflekterat över dessa dagarna för att undvika välja installatör som har det jobbigt med elektriker efter montage är att ta reda på hur många installationer företaget gör varje dag(eller vecka).
I något skede här hette det att man hade 20st montageteam, vilket jag är högst tveksam till att det stämmer. Dessa team gör då minst 1st installation/vecka(vissa gör troligen 2st enklare montage/vecka). Veckan därpå när dessa 20st montage då är klara så ska ju elektriker ut till varje anläggning och räknar man med 1dag/anläggning/elektriker så behövs 4st elektriker för att hinna med det(varje elektriker gör 5st anslutningar /vecka). För att ha marginal för semester/ledighet/sjukdom/oväntade överraskningar m.m.. så bör man då ha 6st elektriker. Detta företaget har 4st elektriker utifrån vad man kan se på deras hemsida. Därtill ska man då räkna med nästan 1dags resa åt värdera håll mellan Linköping och Skåne (ca 40mil enkel väg/6h)
Medlem
· Södermanland
· 575 inlägg
Jo vi elektriker är en bristvara.... så som många andra yrkesgrupper. Snart bara pappers vändare det är överflöd på.M mortimer skrev:Efter mycket gnäll och medvetet upptagande av installationsavdelningens tid så pratade jag igår med elektrikern personligen som nu kommer på lördag. Sen är det lite oklart när smartmätaren kan installeras då den först tänkta elektrikern har den hos sig. Kan inte vara helt normal taxa att ha en elektriker ute på en lördag. Min installation går ju inte med nämnvärd vinst(om någon alls) för PPAM, men det är smällar de får ta när kommunikationen inte fungerar.
Elektrikern (de kom egentligen två stycken, de skulle bara hjälpas åt i början och komma igång och sedan skulle den andre elektrikern vidare) kom idag men efter en stund så visade det sig att det inte fungerade att dra kablarna som först var tänkt och överenskommet (huset hade sina begränsningar)
Sen när elektrikern ville göra en snabb, ful och ogenomtänkt lösning istället så rök vi ihop och avbröt allt. De skulle göra tre andra jobb idag också så de var superstressade och var inte intresserade av att diskutera fram en lösning som kunde accepteras. Hade de gett det 5-10min till så hade de varit i hamn idag. Jag ringde och skällde och sa vad jag tyckte på säljaren. Jag är överlag en lugn och harmonisk man men lättja samt fort och fel fixar jag inte.
Nu har säljaren och PPAM fått underlag på det som egentligen både jag och de kunde acceptera och som fungerar, en kompromiss helt enkelt.
Så vi får se vad som kommer för besked nästa vecka...
Sen när elektrikern ville göra en snabb, ful och ogenomtänkt lösning istället så rök vi ihop och avbröt allt. De skulle göra tre andra jobb idag också så de var superstressade och var inte intresserade av att diskutera fram en lösning som kunde accepteras. Hade de gett det 5-10min till så hade de varit i hamn idag. Jag ringde och skällde och sa vad jag tyckte på säljaren. Jag är överlag en lugn och harmonisk man men lättja samt fort och fel fixar jag inte.
Nu har säljaren och PPAM fått underlag på det som egentligen både jag och de kunde acceptera och som fungerar, en kompromiss helt enkelt.
Så vi får se vad som kommer för besked nästa vecka...
Nja, tiden ligger definitivt inte på deras pluskonto i mitt omdöme.A Arnodt skrev:
Blir man arbetslös så borde man utbilda sig till elektriker OCH rörmokare, verkar finnas efterfrågan o pengar att tjäna där.