Medlem
· Sverige
· 5 333 inlägg
Vi har just fått driftsatt en 11kWp installation mot väst, och en smula norrut därutöver. Blev litet förvånad hur pass bra effekt man får även under morgon, förmiddagar, molnigt eller sol jo det spelar roll men den totala instrålningen är större än man tror.
Redan nu i mitten april efter endast tre dagars erfarenhet av produktionen från ett SolarEdge-system med optimerare under samtliga 28 paneler så konstateras att vi producerar mer än vad vi konsumerar redan i timmen 8-9 en riktigt molnig dag. Kaffebryggare, brödrostar inga problem allt täcks till och med av de helt felplacerade solcellerna vid denna tidpunkt. Datorer etc drivs enkelt under dagen, med ett betydande överskott som säljs till spotmarknadspris plus litet extra bonusar.
Om jag skulle våga mig på ett generellt råd så skulle jag säga att avvägningen vi gjorde var korrekt, vi kunde inte sätta paneler i söderläge utan enbart i öster eller väster, och i väster faktiskt inte bättre än 110 grader från söder. Ändå blir det mycket bra effekt av detta eftersom vi själva använder mest effekt eftermiddagar och kväll där vi får max av solcellsinstallationen.
En kul resa detta verkligen. ”Optimalt” vad gäller vinkel mot söder och optimal årsproduktion, nej verkligen inte. Men kanske ganska optimalt mot våra typiska förbrukningsmönster vilket kan ge en systemeffekt för oss som är klart gynnsam.
Redan nu i mitten april efter endast tre dagars erfarenhet av produktionen från ett SolarEdge-system med optimerare under samtliga 28 paneler så konstateras att vi producerar mer än vad vi konsumerar redan i timmen 8-9 en riktigt molnig dag. Kaffebryggare, brödrostar inga problem allt täcks till och med av de helt felplacerade solcellerna vid denna tidpunkt. Datorer etc drivs enkelt under dagen, med ett betydande överskott som säljs till spotmarknadspris plus litet extra bonusar.
Om jag skulle våga mig på ett generellt råd så skulle jag säga att avvägningen vi gjorde var korrekt, vi kunde inte sätta paneler i söderläge utan enbart i öster eller väster, och i väster faktiskt inte bättre än 110 grader från söder. Ändå blir det mycket bra effekt av detta eftersom vi själva använder mest effekt eftermiddagar och kväll där vi får max av solcellsinstallationen.
En kul resa detta verkligen. ”Optimalt” vad gäller vinkel mot söder och optimal årsproduktion, nej verkligen inte. Men kanske ganska optimalt mot våra typiska förbrukningsmönster vilket kan ge en systemeffekt för oss som är klart gynnsam.
Sveasolar som installerat hos dig ?H Harald Blåtumme skrev:Vi har just fått driftsatt en 11kWp installation mot väst, och en smula norrut därutöver. Blev litet förvånad hur pass bra effekt man får även under morgon, förmiddagar, molnigt eller sol jo det spelar roll men den totala instrålningen är större än man tror.
Vart i landet finns denna anläggningen ?
Medlem
· Sverige
· 5 333 inlägg
Ja, Svea solar.och de har skött installationen mycket bra från prospektering - installation - driftsättning, inkl kontakter med elnätsbolag. Instlllationen är i Växjö.
Medlem
· Sverige
· 5 333 inlägg
Just vad gäller Svea Solar: ja allt har gått enligt plan, inga invändningar vad gäller leveransen så det har uppenbarligen varit en lokalt bra projektorganisation. Måste dock säga att deras respons på mailfrågor är oacceptabelt lång. Jag ville ha en detaljerad spec över allt som installerats, märke/modell/produktnummer, skickade förfrågan för flera veckor sedan. Detta stod inte angivet i fakturan därav min begäran om exakt info. Väntar fortvarande svar,
__
Info om konfiguration av panelerna fanns enkelt tillgänglig i SolarEdge-appen: både fysisk konfiguration där man kan se vad varje enskild panel/optimeraree levererar, samt logisk konfiguration som i detta fall var enklast möjliga dvs alla 28 panelerna i en enda sträng. Det är bokstavligen endast två tåtar in i SolarEdge-växelriktaren och lär väl vara kring 1kV DC mestadels,
__
Info om konfiguration av panelerna fanns enkelt tillgänglig i SolarEdge-appen: både fysisk konfiguration där man kan se vad varje enskild panel/optimeraree levererar, samt logisk konfiguration som i detta fall var enklast möjliga dvs alla 28 panelerna i en enda sträng. Det är bokstavligen endast två tåtar in i SolarEdge-växelriktaren och lär väl vara kring 1kV DC mestadels,
Redigerat:
Husägare
· Stockholms län
· 303 inlägg
Du kommer inte att uppnå samma toppeffekt på respektive panelorientering (5,0 eller 5,1 kW) kl.9 och kl.15 som kl.12.M mortimer skrev:
Solinstrålningen (W/m2) är ju betydligt lägre 3 timmar före och efter kl. 12.
I övrigt så tycker jag att du arbetar efter rätt princip!
Det e jag helt med på. Ville mest få en samlad bild över hur effektkurvan bör se ut i mitt fall. Effektsiffrorna är bara en fiktiv och grovt gissad effekt över hur den bör förhålla sig på de tre olika takytorna. 5kw eller 5.1kw kommer jag dessutom mycket sannolikt inte uppnå heller då det är kwp under STC på panelerna.G Gillar att bygga skrev:
Ytterligare en detalj slog mig igår. När jag flr en tid sedan la upp min anläggning i SMAs Sunny Design verktyg så uppgavs där att med STP X12 så går anläggningen drygt 1200h på fullast. Fullast bör innebära 12kw de timmarna. På 6 månader med sol, 30 dagar/mån som då innebär 180dagar. Blir då ca 6h/dag med 12kw i genomsnitt. Utgår då från att de timmarna ligger mellan ca kl 9 och 15.00. Känns kanske lite optimistiskt ...
Enligt denna sidan är fullasttimmar/tid definierat på annat sätt:
https://www.powervast.se/om-vindkraft/fakta-om-vindkraft/energi-och-teknik/
I mitt fall:
På STPX12: 14025/12=1168h
På STPX15: 14025/15=935h
Så det är inte direkt knutet till antalet timmar per dygn med sol
https://www.powervast.se/om-vindkraft/fakta-om-vindkraft/energi-och-teknik/
I mitt fall:
På STPX12: 14025/12=1168h
På STPX15: 14025/15=935h
Så det är inte direkt knutet till antalet timmar per dygn med sol
Husägare
· Stockholms län
· 303 inlägg
Jag läste igenom artikeln, som handlade om vindkraftverk, och det är tydligen en parameter som används i den industrin. Jag kan inte relatera till siffrorna som kommer ur beräkningen och kan därför inte se nyttan av ytterligare ett relationstal.
Testade detta på min anläggning och resultatet blir i storleksordningen 750 timmar. Det säger mig ingenting då jag inte har några referenser för solel anläggningar.
Testade detta på min anläggning och resultatet blir i storleksordningen 750 timmar. Det säger mig ingenting då jag inte har några referenser för solel anläggningar.
Näh, jag tror precis som dig där att den parametern inte är av nämnvärd betydelse i solcellssammanhang.G Gillar att bygga skrev:Jag läste igenom artikeln, som handlade om vindkraftverk, och det är tydligen en parameter som används i den industrin. Jag kan inte relatera till siffrorna som kommer ur beräkningen och kan därför inte se nyttan av ytterligare ett relationstal.
Husägare
· Stockholms län
· 303 inlägg
Lycka till med din förestående installation, jag hoppas att du snart ska kunna producera egen energi och att du blir nöjd med din installatörs arbete och levererat material.