64 703 läst · 216 svar
65k läst
216 svar
Min pappa vill sälja huset till min syster till underpris
OK, offtopic, jag vet.L Linnis79 skrev:
Men alltså, hoppas inte för mycket. När väl ett pris gått upp, så brukar det vara ett motstånd mot att sänka. Det är trevligare med mer vinster och marginaler.
En chans är att någon aktör startar en aggressiv priskonkurrens. Men jag ser inte direkt det komma. Ifall en ny kedja, typ ett nytt byggmax, startar nu, kan de ta denna chansen. Men annars verkar dagens aktörer ganska nöjda med situationen.
Jag har fått för mig att K-rauta kan vara den bygg-kedja som har det mest kämpigt nu.
De kan ju antingen välja att försöka ta marknadsandelar med lägre priser, men de andra kanske bara följer efter, så då är det bättre att de inte försöker konkurrera med pris utan hellre tjänar lite mer vid samma marknadsandel för att fylla hålen i kassan.
Maskintok skrev:
enkel GOOGLING.D Dr Jumping Jack skrev:
Så nog finns det även kvar idag.
Vad vissa ordböcker hänvisar till är annat.
Men det betyder inte att synonymerna är fel idag, utan att de inte används i samma utsträckning...
Det är mycket generöst av dig. Din barn har en bra förälder. Jag föreslår att du i god tid gör det klart för alla berörda att du kommer att göra så, på det att du må slippa krångel när du blir gammal. Se bara på den här tråden när det gäller misstänksamhet om att du och din syster planerade att skinna din far.L Linnis79 skrev:
Bör väl gå att ordna genom jurist och testamente... håller med om det sista i inlägget..P pmd skrev:Det är mycket generöst av dig. Din barn har en bra förälder. Jag föreslår att du i god tid gör det klart för alla berörda att du kommer att göra så, på det att du må slippa krångel när du blir gammal. Se bara på den här tråden när det gäller misstänksamhet om att du och din syster planerade att skinna din far.
Min syster mejlade till mig om vårt föräldrahem i Finland (nära Helsingfors), som hade sjunkit ner "i ett slukhål", som hade bildats i leran och nu ville min bror och syster riva huset och sälja tomten billigt. Hon skickade en massa foton, men jag kunde inte se någonting konstigt i dem, huset stod kvar. Hon har sedan tidigare bestämt sig för att avstå från sitt föräldra-arv, pga att hon inte har råd att betala arvsskatten i Finland efter mamma. Nu sa hon, att vår bror också ville avsäga sitt föräldra-arv, pga att man är ansvarig för sitt hus i 5 år i Finland och det finns en stor risk att köparen senare kommer med efterkrav, pga mycket skador i huset byggt år 1982 och den risken vägrade han att ta. Sådana artiklar hade funnits mycket i media i Finland på sistone, sa hon.O [old rusty] skrev:
"Nej, i helvete heller, jag tänker inte avstå från mitt föräldra-arv, även om ni andra gör det, sa jag."
Systern sa att huset är bara skit nu och att det kostar mycket att riva det och tomten är inte heller värd mycket. Hon fortsatte att tjata på mig att jag skulle avstå från min andel av arvet. Då blev jag riktigt arg på henne.
Jag frågade vad de skulle göra med huset, som i så fall inte skulle ha någon ägare, när alla hade avsagt sig ägarskapet. Jo, brodern ville GE huset till sin dotter som gåva (hon är runt 30 år gammal) och hon hade blivit ihop med en timmerman, som kunde reparera huset eller det som blev kvar av det, efter att "slukhålet hade tagit det och bara taket syntes nu".
Jag sa att jag inte trodde på deras story alls och ville ha mer bevis. Systern hade raderat alla bilder som hon skickade på Facebook plus texterna. SKUMT!
Jag fortsatte att bombardera dem med frågor. Det senaste beskedet är att det fattas 20 cm sand under terrassen framför huset och detta är nu ett väldigt allvarligt fel, som kräver att hela huset rivs, påstod hon.
Jag ringde till vår gamla mamma, som är 84 år och fortfarande bor kvar i huset och t o m går till en närbutik och handlar mat med rollator. Inte ens hon visste någonting om "huskollapsen". Envånings-huset på 120 kvm var byggt på en armerad, tjock betong-platta, pappa var expert på gjutning av betong och hade en lång vana av det arbetet, så jag trodde inte riktigt på att betongplattan hade knäckts sönder på mitten, som de påstod.
Jag krävde: fram med vattenpasset och mät inne i huset, ifall golvet lutar. Skaffa en jämn, slät boll och lägg på golvet, far bollen iväg eller stannar den kvar?
Jag var orolig i flera dagar, tills läget började klarna för mig: syrran var i maskopi med brodern och försökte lura av mig min andel av föräldra-arvet! Det är bara några månader sedan brodern föreslog skatteplanering för att minska på arvs-skatten (det brukar göras genom att hans två barn tas med som arvtagare i ett testamente). Min systerson är utvecklingsstörd och bor på anstalt, så han kan inte tillgodogöra sig arvet. Jag har inga barn.
Min mamma har varnat mig flera gånger under de senaste åren, pga att brodern betraktar redan villan som sin egendom, trots att vi är tre syskon.
Man brukar säga, att när man dör, så kommer gud. Men när arvet ska delas, då kommer djävulen. I det här fallet har dock inte ens döden inträffat, mamma mår bra och har inga större hälsoproblem ännu. Jag använde hela mitt förråd av fula ord till dem och sa åt dem att veta hut! Jag har varit fastighetsägare i 33 år och sväljer inte deras rövarhistoria om "slukhålet".
Liknande trådar
-
Väntetid på uppemot ett år om du vill sälja överskottsel
Artikelkommentarer -
Dieselolja från villatank sälja?
Olja & El -
Mäklare vill inte ta på sig uppdraget att sälja dödsboets fastighet, vad göra?
Juridik -
Har en kök från 50-talshus och vill sälja
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Sälja överbliven villaolja
Säljes, Uthyres & Skänkes