Maskintok skrev:
"Min pappa börjar bli dement. Han har ett hus som är värt 4 miljoner eller mer.
Han har 750 000 kr på banken.

Nu har min syster nästintill tvingat honom sälja huset fast pappa ville bo kvar,

Hon vill köpa huset för 2 miljoner och ge dem till mig.

Jag känner mig mycket osäker på det.

Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet.

Någon som är juridisk kunnig och kan se om min systers deal verkar rättvis? Jag vill att det ska bli 100 % RÄTTVIST. Hoppas jag får många bra svar."

Ska ni citera eller påstå något, så gör det efter TS fakta...
Vem har påstått något som inte stämmer med TS uppfattning? Där ser du ju också att TS skriker ”RÄTTVIS”. Det är ju bra att TS vet att alla utom du uppfattar det som skrik.

D Dr Jumping Jack skrev:
Har du besökt ett demensboende? Det har jag, där vill man inte bo. Med 4.75 milj behöver du inte bo där.
Har du haft en dement anhörig? Förr eller senare funkar det inte att bo hemma. Inte ens om du själv flyttar in och tar hand om din anhörig. På ett boende får hen en trygg miljö, mat, personlig omvårdnad av personal som vet hur man kommunicerar med dementa. Sedan kan du och övriga nära ge den där extra stimulansen som promenader, titta i fotoalbum, lyssna på musik eller annat som håller förmågorna igång och lockar fram minnena från det ”gamla livet”

• Älska
UffePlåtis
  • Laddar…
A
D Dr Jumping Jack skrev:
Vem har påstått något som inte stämmer med TS uppfattning? Där ser du ju också att TS skriker ”RÄTTVIS”. Det är ju bra att TS vet att alla utom du uppfattar det som skrik.
Läs inlägget ovanför mitt.
Och nä jag ser inget skrik, bara en poängtering..

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Läs inlägget ovanför mitt.
Och nä jag ser inget skrik, bara en poängtering..
Alla utom du ser ett skrik och då är det ett skrik, oavsett vad du tycker. Ja jag har läst inlägget ovan och det är en korrekt sammanfattning, inga fel där.

A
D Dr Jumping Jack skrev:
Alla utom du ser ett skrik och då är det ett skrik, oavsett vad du tycker. Ja jag har läst inlägget ovan och det är en korrekt sammanfattning, inga fel där.
ni får då tycka vad ni vill.
Men inte fan blir det rätt för det.
Hade hela texten varit i stora bokstäver så hade jag kunnat börjat fundera men ett ord, nä nä.. knappast.
överreaktion från er.. Och tjatigt tjafs inget annat.
Vart står det att TS vill ha pengar?
Det står även att fadern har 750.000 kr..
Så han har ett tag framöver...

Maskintok skrev:
ni får då tycka vad ni vill.
Men inte fan blir det rätt för det.
Det är så språk fungerar. Nya ord, nya uttryck, ny grammatik, när tillräckligt många använder något nytt blir det rätt och det gamla blir fel. Internet är ställe där språket kommer förändras snabbt. 1950 betydde ”Sambo” ”avkomling av neger o. indian”, är det något du vill hålla fast vid?

A
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är så språk fungerar. Nya ord, nya uttryck, ny grammatik, när tillräckligt många använder något nytt blir det rätt och det gamla blir fel. Internet är ställe där språket kommer förändras snabbt. 1950 betydde ”Sambo” ”avkomling av neger o. indian”, är det något du vill hålla fast vid?
struntar fullständigt i detta, då det inte blir rätt utan det blir vedertaget helt annan sak.

vidare så är det väl inte så svårt att skaffa lägenhet om du har 750.000 kr på banken eller hur?
Så ni som anklagat TS för både det ena och det andra kan ju kanske vakna upp ur ert dravel och verkligen begripa.

Ingen som stjäl något av någon, däremot så är jag lite fundersam på om de inblandade har koll på skatter och upplägg kring detta.
Och det var väl där TS hade hoppats på svar om.

Vad det gäller din sista mening i ditt inlägg så avstår jag det för det hör inte hit alls.

Fairlane
Maskintok skrev:
vidare så är det väl inte så svårt att skaffa lägenhet om du har 750.000 kr på banken eller hur?
Det beror väl på var i landet man bor?
Det finns orter där man kan köpa en lägenhet för 750' och orter där du inte kan göra det.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror väl på var i landet man bor?
Det finns orter där man kan köpa en lägenhet för 750' och orter där du inte kan göra det.
precis men i denna tråden så har man mer eller mindre ansett att man renskrapat fadern på pengar och sedan så blir det boende för honom.. Men man ska också komma ihåg att dementa inte har det så bra.. på boenden så ser man deras lidande.. Som tur är så har de inte full förståelse för vad som sker..
Men nja boenden är inte bara en dans på rosor.. i min kommun så är det väldigt dålig standard på de flesta boenden..
I stort sett all kommunal vård är bristfällig i min kommun då det fattas pengar pga felaktiga beslut... Som bandyhall för 100 miljoner mm...

Maskintok skrev:
struntar fullständigt i detta, då det inte blir rätt utan det blir vedertaget helt annan sak.
Vad det gäller din sista mening i ditt inlägg så avstår jag det för det hör inte hit alls.
Eftersom du fullständigt struntar i hur språket ändrar sig så var min sista mening ett exempel på hur tokigt det blir om man vägrar att följa med och håller fast vid det som var rätt igår. Hör i högsta grad hit.

A
D Dr Jumping Jack skrev:
Eftersom du fullständigt struntar i hur språket ändrar sig så var min sista mening ett exempel på hur tokigt det blir om man vägrar att följa med och håller fast vid det som var rätt igår. Hör i högsta grad hit.
sambo. synonym för halvblod bland annat.
Vad är det med det?

Finns inget i detta som har med tråden att göra.. Och nä för att personer i samtal eller vedertar ord och betydelser så ändras inte innebörd från det ursprungliga..
Sedan att man idag läser som fan själv är åt helvete....

Maskintok skrev:
sambo. synonym för halvblod bland annat.
Vad är det med det?

Finns inget i detta som har med tråden att göra.. Och nä för att personer i samtal eller vedertar ord och betydelser så ändras inte innebörd från det ursprungliga..
Sedan att man idag läser som fan själv är åt helvete....
Det är klart att innebörden ändras. Sambo betyder inte längre ”halvblod” det betyder att två personer bor ihop och har gemensamt hushåll. Ordet har helt ändrat betydelse. Om du envisas att hålla fast vid ursprunglig betydelse så blir det ju utomordentligt förvillande för dig.

F Flaskhals skrev:
När du startade denna tråd för 5 dagar sedan skrev du följande:
Pappa vill inte flytta samt om din syster får huset och du får 2 miljoner måste din pappa låna pengar till ett lägenhetsköp.
Nu några dagar senare skriver du att din pappa redan har skaffat ett annat boende.
Det går undan när man vill ha ut "sitt" arv i förtid.
Varför tycker ni inte att pappan ska behålla sina medel?

Jag anser att min far får göra som han vill med sina pengar.

Jag hade önskat att han bodde kvar.

När jag blir äldre så kommer jag ge ut mitt arv i förtid till mina barn. När jag har ett hus jag trivs i o vet att jag klarar mig på min pension så kommer jag ge resten till barnen.

Blir det så att jag måste flytta centralt så har jag önskemål om plats var den ev centrala lgt skulle ligga. Får jag en plus affär vi försäljning av mitt då ev boende kommer jag ge bort det.

Trevligt och se vad ens barn unnar sig och göra. Vad de kan förverkliga sina drömmar om de får lite pengar.

Jag anser att det är upp till vara och en o göra som man vill när man blir gammal.

Så länge allt är rättvist o mitt arv inte skapar tvister är jag glad.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är klart att innebörden ändras. Sambo betyder inte längre ”halvblod” det betyder att två personer bor ihop och har gemensamt hushåll. Ordet har helt ändrat betydelse. Om du envisas att hålla fast vid ursprunglig betydelse så blir det ju utomordentligt förvillande för dig.
Synonymer till sambo
De gör ju just det... Inget förändras för att ungdomar blir lata och lite smått dumma då de inte orkar att använda rätta orden eller verkligen inse vad orden står för oavsett stor eller liten bokstav...

skyll på skolan... Som gått åt fel håll vad det gäller kunskapsutveckling.

Nä någon förvirring finns inte hos mig iallafall.. Men kanske hos andra.
oavsett så är inte stora bokstäver automatiskt att skrika.. Utan att göra den/ de läsande uppmärksamma på en bestämdhet eller händelse..

A
L Linnis79 skrev:
Jag anser att min far får göra som han vill med sina pengar.

Jag hade önskat att han bodde kvar.

När jag blir äldre så kommer jag ge ut mitt arv i förtid till mina barn. När jag har ett hus jag trivs i o vet att jag klarar mig på min pension så kommer jag ge resten till barnen.

Blir det så att jag måste flytta centralt så har jag önskemål om plats var den ev centrala lgt skulle ligga. Får jag en plus affär vi försäljning av mitt då ev boende kommer jag ge bort det.

Trevligt och se vad ens barn unnar sig och göra. Vad de kan förverkliga sina drömmar om de får lite pengar.

Jag anser att det är upp till vara och en o göra som man vill när man blir gammal.

Så länge allt är rättvist o mitt arv inte skapar tvister är jag glad.
Låter väl som en trevlig syn på framtiden.
Hoppas att din far kommer trivas framöver i sitt hem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.