Fairlane
L Linnis79 skrev:
Vår far har redan köpt en lägenhet. Han tycker den är toppenfin!! Han får en kostnad till föreningen för 1 900kr/mån. Han slipper skötsel av hus och trädgårdsarbete som han i nuläget inte klarar av.
Det låter bra att han redan har en lägenhet. I tisdags skrev du "Då måste pappa låna pengar för att ha råd och köpa sin lägenhet", men nu verkar ju köpet redan vara klart. Då får ni se till att han kan finansiera den innan ni eventuellt delar upp resten av pengarna, så han inte hamnar i ett läge där han inte kan få lån för det vore ju trist.

• Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Självklart inte!

Jag hade tagit bort tråden om det gick. Min fråga var hur man på ett rättvist sätt dela upp ett hus vid försäljning. Inget annat!

Vissa svar var bra och intressanta svar på min fråga. Andra spekulationer som inte stämde alls.

Jag har jobbat inom demensvård och känner till att både finns bra och mindre bra ställe. Varför man ska spekulera om demensboende mm. förstår jag inte då ni inte känner till våra liv.

• Gilla
hornstäve
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Det jag sett i den kommunen jag känner bra kändes helt OK, sett till förutsättningarna, att det var fullt av dementa gamla i livets slutskede. Knappast förutsättningar för partystämning, men ändå rent, välskött och värdigt.

Jag har jobbat på demensboende och sett två boende där jag gärna avslutat mina sista dagar på samt ett demensboende som var mindre bra. Frågan var inte om ett demensboende utan hur man delar upp ett hus, juridiskt för att det ska bli rättvist. :)

P pmd skrev:
Den som har betalat mycket skatt under sitt yrkesliv har bidragit mer till vårt gemensamma bästa än den som har betalat lite skatt. Den gode skattebetalaren förtjänar en fördel för det på ålderns höst.
Dumheter. Det är inte så skatt fungerar.

Tanken är att den med bättre förutsättningar och lyckligare omständigheter bidrar mer men inte får ett uns mer tillbaka än den som bidragit mindre.

Du tänker på USA.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja, men så fungerar det på forum, man får många och spretande svar, särskilt om man är otydlig med ingångavärdena. Du nämnde själv demens och de frågorna som dryftats om det kanske en annan frågeställaren med samma fråga tyckt varit intressant, det är svårt för oss att veta. Samma sak med lägenheten. I första inlägget så skrev du att han kanske inte skulle kunna köpa den utan lån och då kan det väl vara intressant att påpeka att han kanske inte ens får något lån?
Att huset skulle säljas och lägenhet köpas inom några dagar var det nog inget som anade efter första inlägget och du har ju inte heller senare förtydligat så då får du nog acceptera de svar du får på en luddig fråga.

• Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, men i Stockholm bor en liten minoritet av Sveriges befolkning, typ 10%…
I Storstockholm bor 2,5 miljon människor. 1/4 av svenskarna. Det är ingen "liten minoritet".

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Dumheter. Det är inte så skatt fungerar.
Du måste ha missuppfattat. Jag beskrev inte funktionen av ett skattesystem. Du får revidera omdömet "dumheter".
Du tänker på USA.
Det tror jag inte. USA är mycket mer spretigt än Sverige när det gäller äldreboenden.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men så fungerar det på forum, man får många och spretande svar, särskilt om man är otydlig med ingångavärdena. Du nämnde själv demens och de frågorna som dryftats om det kanske en annan frågeställaren med samma fråga tyckt varit intressant, det är svårt för oss att veta. Samma sak med lägenheten. I första inlägget så skrev du att han kanske inte skulle kunna köpa den utan lån och då kan det väl vara intressant att påpeka att han kanske inte ens får något lån?
Att huset skulle säljas och lägenhet köpas inom några dagar var det nog inget som anade efter första inlägget och du har ju inte heller senare förtydligat så då får du nog acceptera de svar du får på en luddig fråga.

Ja. Jag utryckte mig otydligt i min fråga. Det var inte bra! Ber om ursäkt!

P pmd skrev:
Du måste ha missuppfattat. Jag beskrev inte funktionen av ett skattesystem. Du får revidera omdömet "dumheter".
Du skrev uttryckligen att den som betalat mest skatt ska få tillbaka mest från samhället. Går det att tolka det du skrev annorlunda?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
L Linnis79 skrev:
Ja. Jag utryckte mig otydligt i min fråga. Det var inte bra! Ber om ursäkt!
Ingen fara, du behöver inte skrika. Jag hoppas ni löser det hela på ett bra sätt för alla parter.

P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du skrev uttryckligen att den som betalat mest skatt ska få tillbaka mest från samhället. Går det att tolka det du skrev annorlunda?
Nej, jag skrev att de ska "få tillbaka" lika mycket som andra, i ett specifikt sammanhang.
Mitt förslag är alltså att särskilt boende ska bekostas med skattemedel för alla.

Fairlane Fairlane skrev:
Ingen fara, du behöver inte skrika. Jag hoppas ni löser det hela på ett bra sätt för alla parter.
Jag skriker inte. Är det för jag skrev utropstecken du tror det?

Jag får googla på hur jag skriver inlägg i forum;)

Jag är glad för alla som tog sig tid och läsa mitt inlägg :)

Jag önskar alla på byggahus.se en trevlig sommar och håller tummarna för att priserna på byggvirke snart går ner i pris

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Mitt förslag är alltså att särskilt boende ska bekostas med skattemedel för alla.
Om det kostar ca 10 000/mån i snitt för särskilt boende och det är ca 100 000 som har särskilt boende så blir det 1 miljard/mån och 12 miljarder/år. Risken är väl att dessa åldringar har svårt att konsumera ytterligare 10 000/mån och pengarna bara blir sittande på ett sparkonto och blir till framtida arv. Frågan är ju då vad annat skattefinansierat du vill dra ner på? Eller vill du öka statsskulden?

L Linnis79 skrev:
Jag skriker inte. Är det för jag skrev utropstecken du tror det?

Jag får googla på hur jag skriver inlägg i forum;)
s
Utropstecken betyder väl samma som i annan text. Skrika brukar vara när man skriver stora bokstäver. Har inte heller sett att du skriker.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fel av mig, nu slår det mig, i allra första inlägget skrek du faktiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.