Ska tilläggas att Ronnie levererade några bitar fyrkantsrör från Daniel till mig. Och medan hon var upprörd över det så smugglade jag snabbt in virket från Teed in i verkstan :)

Frustrator skrev:
Ska tilläggas att Ronnie levererade några bitar fyrkantsrör från Daniel till mig. Och medan hon var upprörd över det så smugglade jag snabbt in virket från Teed in i verkstan :)
Dax att gjuta olja på vågorna genom att bygga ngt fint kanske? :)

• Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Jättesnyggt! Bra jobbat :)
För övrigt smsade sambon o morse "Det står en påse järnskrot utanför garaget! Vad gör det där? Vems är det?" jag skyllde såklart allt på dig ;)
Ja, det gäller att se upp. Har man tur är det påskharen som kommer med påskägg — har man otur är det jag som kommer med järnskrot! :)

//Ronnie

Härligt Ronnie, du o hyveln kommer bli oskiljaktiga efter all putsning, omsorg o tid tillsammans:)

Det har varit kul att följa med på resan.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Gott jobb Ronnie! Jag som har varit med på nära håll vet ju hur du har slitit med detta!

Resultatet blev väldigt bra, som sagt 0,02mm skillnad från höger vänster - och 0,02 gränsande till 0,01 snarare än 0,03 - över ca 370 mm! Nu får man ta siffrorna för vad de är, det är uppmätt med digitalt skjutmått, inte med mikrometer. Men det blev bättre än något annat jag har postat. Och som jag sa... när du slipar stålen nästa gång är det nog tyvärr en väldigt överhängande risk att det aldrig blir lika bra igen.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Riktigt rolig tråd att följa och få se vad ni åstadkommit. Hon blev riktigt vacker igen. Tack för att vi fick följa med på resan.

Vilken förvandling, du/ni har all anledning att vara nöjda!

Det har, som redan sagts, varit kul och intressant att följa ert arbete. Jag backade till de första inläggen och kikade på bilderna på liket som ni satte tänderna i för några månader sedan. Tyckte att det kunde vara på sin plats med några före-efter bilder:

Före-och-efter-bilder av renoverad blå hyvelmaskin på träpall i ett verkstadsutrymme.

Före-och-efter bilder på en renoverad träbearbetningsmaskin, från sliten till fullt funktionell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före-och-efter-bilder av en renoverad hyvel där första bilden visar ett rostigt verktyg och andra bilden en renoverad och ren hyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan tänka mig att det är en härlig känsla att få hem hyveln. Glöm inte att alla inställningar bör kontrolleras efter transport ;) (Sorry, kunde inte låta bli...)

Gratulerar!
Nu har du med största sannolikhet en maskin som håller så länge du lever och troligen håller att ge i arv år barnbarnen!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Sådär ska en slipsten dras.

Det är så man blir lite avis för det är en så förbaskat bra hyvel.

@ bygga-bo: stort tack! Inte minst för ditt initiativ med före/efter-bilder, det känns nästan overkligt att se.
När det gäller efterkontroll är jag medveten om behovet, ser dig inte som någon party-pooper som påminner mig. Tvärtom. Ur det perspektivet var hemresan hemsk, man blev enormt medveten om alla ojämnheter som skakar om lasten på resan mellan Lund och Varberg.

@ Heimlaga: Ja, hyveln är byggd som en stridsvagn så jag ser fram emot många år tillsammans med den.

@ pär h: Har insett under resans gång att det är en solid och mycket trevlig hyvel jag snubblat över och provhyvlingen i söndags bekräftade den känslan och lite till.

Tack för alla positiva och peppande kommentarer i den här tråden!
//Ronnie

• Gilla
bygga_bo och 1 till
  • Laddar…
Anders 1920-tal
P Pysslarn skrev:
Sakta i backarna — skrev ju att det blir en seg tråd. ;)

[bild]
Pärlan före demontering
[bild]
Semiprofil höger
[bild][bild]
Status före renovering, Häxans putsmedel kommer att levereras med tankbil.
[bild]
Hyveln har stått i ett ouppvärmt uthus i många år och samlat lort och rost.
[bild]
Innehåll: remmar, kedjor, hjul, och olika saker i metall samt drygt tio år gamla hyvelspån.
[bild]
Riktborden under behandling med rostlösningsmedel, 5-7,5% fosforsyra. I början körde vi ungefär halvtimmes pass med rengöring emellan, sedan testade vi långtidsbehandling vilket resulterade i att det bildades en slags skorpa av geggan.
[bild]
The magic stuff, innehåller 10-15% fosforsyra. Perfekt tillsatsmedel om man inte gillar svagt kaffe.
[bild]
Så här ser det ut efter ett par, tre behandlingar. Hoppet spirar.
[bild]
Rälsen efter syrabad och puts med stålulll. (Metallen mörknar och blir blyertsgrå/svart i badet men det kan borstas eller putsas bort, vi använder mässingsborste eller stålull.) På bilderna av hyveln före styckning kan ni se hur den såg ut före spa-vistelsen.
[bild]
Egentligen är det fina färger, både var för sig och ihop...
[bild]
Anhållets fäste efter uppfräschning, beklagar att jag inte har bild på före-stadiet.
[bild]
Fäste till Suva-skyddet före rehab.
[bild]
Samma fäste efter rehab. Detaljer av stål badade i syra, lackad aluminium rengjord och galvade stänger upputsade med vinkelslip med medelgrov "Flapdisc" från Biltema.

Allt som syrabadats har borstats eller putsats och sedan fått ett skyddande lager med olja eller annat lämpligt. Lärde mig den hårda vägen hur snabbt ytrost bildas — efter syrabadet är metallen oerhört känslig och på bara en kort stund
fick några delar en brunröd ton pga att de inte skyddats snabbt nog. Ombad pronto!

Otroligt kul för mig som är mekanisk dyslektiker att vara med om det här och verkligen lära känna hyveln utan och innan! Kanske blir det fler begagnade maskiner med visst renoveringsbehov efter det här? Vi får se.

Hann också med att hjälpa till att limma ihop några träbitar — det blev 60-70 tvingar i slutänden. Kan tala om att mina sidenlabbar sved efteråt och jag hann ändå inte sätta hälften av tvingarna.
Utifrån det här och det antal tvingar jag har inser jag att jag just nu inte kan limma något som är längre än 40 cm.
//Ronnie
vilken olja använde du?

Minns inte riktigt, det kan ha varit vanlig parafinolja.

//Ronnie

Vad är det för dimensioner på lilla kilremmen mellan växellådan och valsarna?
Köpte en på chansning till min hyvel och den tog slut lite väl snabbt så jag funderar på om det blev rätt.
Tyckte den gick lite väl långt ned i remskivorna.
Iofs har jag hyvlat 16 kvadrat trägolv från 42mm ned till 25mm plus massor av annat så det kanske är normalt slitage?
Det luktade dock bränt gummi vid varje uppstart så den slirar nog i början.

Var ut och kollade och min heter LINI L-37 så det är kanske inte samma även om det ser väldigt lika ut...

Z30 heter den på både L38 L38-310 och L39.
Vet inte vad det namnet är i dimensioner.
Jag vågar nästan lova att du får rätt svar om du ringer/skriver till Ejca och frågar och att dom även kan skicka dig rätt exemplar.
Lycka till!

Härlig och stimulerande läsning, tycker en nybliven ägare till en lika dan! Nu vet jag vad jag ska använda julledigheten till. Men först ska den hämtas, kan ju bli ett äventyr, väger en del...

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.