Har tillbringat dagen hos Daniel_N och stiftat bekantskap med "Pärlan". Den är stor och rejäl och otroligt stabil och en smula rostig...
Vi började med att ta av riktborden och sedan ta ut hyvelstålen. Därefter behandlade vi riktborden med rostlösning och medan den verkade rengjorde jag maskinen så gott det gick från lort, spån och intorkat trädamm.
Skenan som anslaget löper på är en stålstång som tillsammans med kilarna som håller knivarna diverse skruvar och muttrar mm fick ett välbehövligt bad i rostlösning.
Anslaget i aluminium och dess tvådelade gjutjärnsfäste rengjordes resp avrostades och putsades upp med diamantbryne innan det sattes ihop igen.
Riktborden fick upprepade behandlingar med rostlösning och börjar redan se riktigt bra ut.
Det är fantastiskt roligt att vara igång.
@Daniel: stort tack för idag, din generösa hjälp och vilja att dela med dig av dina kunskaper är helt ovärderliga! Jag hade inte vågat vare sig köpa hyveln eller ge mig på en renovering på egen hand.
Ska försöka posta några bilder i nästa inlägg.
//Ronnie
 
  • Gilla
Vargbrodern och 6 till
  • Laddar…
Jaha, skulle vi kännas oss blåsta på bilderna eller?


;)
 
Daniel_N skrev:
Jaha, skulle vi kännas oss blåsta på bilderna eller?


;)
Sakta i backarna — skrev ju att det blir en seg tråd. ;)

Blå arbetsbänk med hyvel före renovering, belagd med rost och spån, i ouppvärmt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pärlan före demontering
En hyvelmaskin före renovering med rost och smuts, i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Semiprofil höger
Riktbord för hyvel under behandling med rostlösningsmedel, verktyg och skålar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av träsvarvdelar - rostiga järnräls och riktbordet som behandlas med rostlösningsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Status före renovering, Häxans putsmedel kommer att levereras med tankbil.
Gammal blå hyvelmaskin på golvet före renovering med synliga rost och dammavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyveln har stått i ett ouppvärmt uthus i många år och samlat lort och rost.
Interiör av äldre hyvelmaskin före renovering med synliga remmar, kedjor och metallkomponenter bland hyvelspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innehåll: remmar, kedjor, hjul, och olika saker i metall samt drygt tio år gamla hyvelspån.
Hyvelbord behandlat med rostlösningsmedel, synliga rostfläckar och skorpformationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riktborden under behandling med rostlösningsmedel, 5-7,5% fosforsyra. I början körde vi ungefär halvtimmes pass med rengöring emellan, sedan testade vi långtidsbehandling vilket resulterade i att det bildades en slags skorpa av geggan.
Flaska med Hessa Kalkbort putsmedel på en smutsig arbetsyta, använd för renovering av maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

The magic stuff, innehåller 10-15% fosforsyra. Perfekt tillsatsmedel om man inte gillar svagt kaffe.
Närbild på ett rostigt hyvelriktbord före behandling med rostlösningsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut efter ett par, tre behandlingar. Hoppet spirar.
Renoverad metallstång på verkstadsbord efter rengöring och upputsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rälsen efter syrabad och puts med stålulll. (Metallen mörknar och blir blyertsgrå/svart i badet men det kan borstas eller putsas bort, vi använder mässingsborste eller stålull.) På bilderna av hyveln före styckning kan ni se hur den såg ut före spa-vistelsen.
Blå sliten hyvel före renovering med synlig rost och smuts, Luna-maskinmärke och verktyg på riktbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egentligen är det fina färger, både var för sig och ihop...
Renoverad svart hyvel med justerskruv efter rostbehandling, upplagd på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anhållets fäste efter uppfräschning, beklagar att jag inte har bild på före-stadiet.
Gammal smutsig maskindel med rost och rester av hyvelspån före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fäste till Suva-skyddet före rehab.
Svart metallfäste efter renovering på ett arbetsbord, omgivet av verktyg och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma fäste efter rehab. Detaljer av stål badade i syra, lackad aluminium rengjord och galvade stänger upputsade med vinkelslip med medelgrov "Flapdisc" från Biltema.

Allt som syrabadats har borstats eller putsats och sedan fått ett skyddande lager med olja eller annat lämpligt. Lärde mig den hårda vägen hur snabbt ytrost bildas — efter syrabadet är metallen oerhört känslig och på bara en kort stund
fick några delar en brunröd ton pga att de inte skyddats snabbt nog. Ombad pronto!

Otroligt kul för mig som är mekanisk dyslektiker att vara med om det här och verkligen lära känna hyveln utan och innan! Kanske blir det fler begagnade maskiner med visst renoveringsbehov efter det här? Vi får se.

Hann också med att hjälpa till att limma ihop några träbitar — det blev 60-70 tvingar i slutänden. Kan tala om att mina sidenlabbar sved efteråt och jag hann ändå inte sätta hälften av tvingarna.
Utifrån det här och det antal tvingar jag har inser jag att jag just nu inte kan limma något som är längre än 40 cm.
//Ronnie
 
  • Träbitar kläms fast med ett stort antal tvingar i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
Ett par förtydliganden:

1. Den runda stålstång som jag kallar räls är alltså — som ni säkert alla förstår — den stång som riktanhållet löper på.

2. På bilden av riktanhållets fäste är det en bult med bricka i spåret för vinkling av anhållet. Den är enbart där nu för att hålla ihop delarna, originalplastvredet som satt där hade efter snart 40 år gett upp och måste ersättas.

//Ronnie
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Ja nu var det jag igen.

Är det någon på forumet som vet om man kan bättringsmåla hammarlack? Det är skav och lite rostfläckar här och var men på det stora hela är hyvelns lack i bra skick. OM det går att få tag i samma kulör är det ju lite smidigare att bättra än att lacka om hela hyveln.

//Ronnie
 
Tjusigt!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Den blir finare än ny! Kul att du dokumenterar så noggrant :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack för ett trevligt besök Ronnie! Den kommer att bli jättefin även om det är mycket jobb. En stor fördel är att när det är klart kommer du att ha väldigt bra koll på hur allting på hyveln funkar, hur man justerar etc.

Jag lägger till lite:

Stålen (2st hss) hann lämnas på slipning. De var inte sopslut men det är såklart dumt att ställa in en maskin med något annat än stål i toppskick.

Det är mycket "vi" ovan. Vill förtydliga att det mest är ljug, det är Ronnie som sliter m detta, jag är på sin höjd lite lyfthjälp, kaffekokare o slänger in lite råd här o där. Blev istället det sista på ett fönster, en kökslucka och en liten limning (som synes..) för min del

Ang flap discs så syftar det normalt på dessa: http://www.biltema.se/sv/verktyg/slip-och-kap/ovrigt/flapdisc-2000017845/

De som användes var dock dessa: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-polering-2000019667/
De är förvisso tekniskt sett också flapdiscs fast kanske inte vad man normalt menar med ordet.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
Angående hamnarlack så är det ju det här med silikonet som är en av beståndsdelarna i färgen. Jag har med gott resultat bättrat på hammarlackade slitytor med hammarlack. Då har det var samma fabrikat (hammerite) på lacken.

Jag har även provat att lacka vanlig färg på ytor som varit hammarlackade men det blev obra så jag jag fick först blästra bort hamnarlacken innan jag kunde grunda och spruta vanlig lack.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack Björn för bra info!

//Ronnie
 
Det är samma växellåda:). Sedan så byt bulten som sitter för att låsa anhållet i vinklar. I original sitter det lika dan låsvred som sitter för att låsa anhållet på rundstången. Fast det kanske du redan tänkt göra.
Fortsätter du så här kommer det att bli en super fin hyvel.
 
Hej Pär

Tack för info om växellådan (antar att du menar L38/L39).

Jo, bulten på anhållets fäste sitter där bara för att originalvredet var slut. Kommer att bytas ut.

//Roninie :)
 
Har hört rykten om att det blir nya tag på fredag! Om någon vill dricka kaffe och spana in när Ronnie sliter så är det bara att dyka upp 1430:)
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Sliter ja, förra gången fick jag både elda och sopa hela snickeriet. Jag var helt knäckt! ;D

//Ronnie

PS. Nä, nu ljög jag igen... DS
 
Daniel_N skrev:
Har hört rykten om att det blir nya tag på fredag! Om någon vill dricka kaffe och spana in när Ronnie sliter så är det bara att dyka upp 1430:)
Synd att allt roligt händer så långt bort!
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.