F
Hade jag haft en granne som TS hade jag planterat en thuja häck 30 cm in på min tomt och låtit den växa till 3 meter hög.

• Gilla
arpearp och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att grannen genom att placera staketet med mycket god marginal på sin sida istället för i tomtgräns tagit mer hänsyn än man kan begära. TS har defacto begåvats med ytterligare 20cm tomt.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Nu är det kanske jag som är korkad - skulle inte vara första gången - men jag har inte riktigt förstått TS problembeskivning? Vad är det TS vill uppnå?
Planket är definitivt inte snyggt (men onekligen "EPISKT" som tidigare nämts) men vart vill TS komma? Att grannen inte får spika plank medan hen är bortrest? Att grannen inte får spika plank alls? TS säger att hen inte vill ha planket men om grannen inte tar bort det så ska TS bygga ytterligare ett plank? Jag får inte ihop det riktigt.
Och formuleringen "Tyvärr vill han strida. Jag kommer såklart överklaga ..." tycker jag pekar lite diffust även på TS. Och argumentet att det inte går att underhålla? Det är väl bara att man låter grannen knalla över och underhålla så mycket som krävs?
Det är så mycket jag inte förstår i det här.

• Gilla
Titan123 och 20 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Nu är det kanske jag som är korkad - skulle inte vara första gången - men jag har inte riktigt förstått TS problembeskivning? Vad är det TS vill uppnå?
Planket är definitivt inte snyggt (men onekligen "EPISKT" som tidigare nämts) men vart vill TS komma? Att grannen inte får spika plank medan hen är bortrest? Att grannen inte får spika plank alls? TS säger att hen inte vill ha planket men om grannen inte tar bort det så ska TS bygga ytterligare ett plank? Jag får inte ihop det riktigt.
Och formuleringen "Tyvärr vill han strida. Jag kommer såklart överklaga ..." tycker jag pekar lite diffust även på TS. Och argumentet att det inte går att underhålla? Det är väl bara att man låter grannen knalla över och underhålla så mycket som krävs?
Det är så mycket jag inte förstår i det här.
Jag tror TS känner sig kränkt eftersom grannen inte informerat TS om att han tänkte bygga plank. Grannen byggde när TS var på semester (anledning till att han valde att göra det då är oklart). TS anmäler till kommunen och det kommer fram att grannen missat/struntat i/glömt att söka bygglov. Kommunen har då varit i kontakt med grannen som istället för att söka bygglov i efterhand väljer grannen att försöka utforma planket så det blir bygglovsbefriat. Därav ser vi detta episka bygge. :)

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Grannen byggde när TS var på semester (anledning till att han valde att göra det då är oklart).
Kan ju vara så enkelt att grannen har semester samtidigt och det var den tiden han kunde använda för att bygga sitt plank.
Han ska ju inte behöva vänta på att TS behagar komma hem från sin semester (anledningen till att TS valde att vara hemifrån är oklart 😉) för att rådfråga TS.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Kan ju vara så enkelt att grannen har semester samtidigt och det var den tiden han kunde använda för att bygga sitt plank.
Han ska ju inte behöva vänta på att TS behagar komma hem från sin semester (anledningen till att TS valde att vara hemifrån är oklart 😉) för att rådfråga TS.
Hade jag haft TS som granne så hade jag nog också byggt när TS var bortrest. Tror inte att det går att undvika konflikt hur man än gör i detta fallet. Bättre då att få bygga i lugn och ro. 😊

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 12 till
  • Laddar…
Funderade på vad grannen sa när du pratade med honom/henne innna du anmälde ?
För det verkar kanske som att grannen annars nu har gjort det som behövs för att få det godkänt (50% luft över en viss höjd), men kanske inte så snyggt som man kunnat göra det vid en dialog ?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D
K Kapsyl skrev:
Jag har sagt det förut, hybridpoppel, vatten & gödning och lite tålamod 😀
Sätt dem parallellt med staketet 1,5 m isär och 2 m in på tomten. Sen när de passerar 3 m höjd så föreslår man att försvinner staketet så blir popplarna ved.
Eller parkslide.

• Gilla
  • Haha
STB och 3 till
  • Laddar…
Z
Skulle vara mycket intressant om grannen på andra sidan planket/staket svarade och sa vad han tycker om sin grannes agerande

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag tycker att grannen genom att placera staketet med mycket god marginal på sin sida istället för i tomtgräns tagit mer hänsyn än man kan begära. TS har defacto begåvats med ytterligare 20cm tomt.
Nej, verkligen inte.
TS har inget på grannens fastighet att göra, alldeles oavsett var staketplanket står.

• Gilla
mcbnb och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, verkligen inte.
TS har inget på grannens fastighet att göra, alldeles oavsett var staketplanket står.
Så är det förstås. Icke desto mindre kommer effekten av planket att vara defacto just detta.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Effekten kommer vara att TS tomt ser större ut, inte att den är det. Markant skillnad.
Nu verkar det ju dessutom ligga precis vid TS infart, så de där 20 cm gör kanske inte så stor skillnad, varken visuellt eller praktiskt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Effekten kommer vara att TS tomt ser större ut, inte att den är det. Markant skillnad.
Nu verkar det ju dessutom ligga precis vid TS infart, så de där 20 cm gör kanske inte så stor skillnad, varken visuellt eller praktiskt.
Nja... tveksamt😂

P
R Rejäl skrev:
Förstår inte vad som är problemet nuförtiden med att kommunicera med sina grannar😊
Ja, det är helt obegripligt. Det finns SMS, Messenger, TikTok och (fortfarande) email. Plus antagligen fler som jag är för gammal för att känna till.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
P Plank el staket skrev:
Blir att överklaga. det ni inte kan se på bilden är att planket går 20cm in mot mitt garage som Jag inte längre kan komma åt att underhålla. Tyvärr är min kropp lite bredare n 15cm.
Hur gjorde du för att underhålla ditt garage innan grannen satte upp sitt plank?

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.