149 850 läst · 363 svar
150k läst
363 svar
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag tycker att grannen genom att placera staketet med mycket god marginal på sin sida istället för i tomtgräns tagit mer hänsyn än man kan begära. TS har defacto begåvats med ytterligare 20cm tomt.
Nu är det kanske jag som är korkad - skulle inte vara första gången - men jag har inte riktigt förstått TS problembeskivning? Vad är det TS vill uppnå?
Planket är definitivt inte snyggt (men onekligen "EPISKT" som tidigare nämts) men vart vill TS komma? Att grannen inte får spika plank medan hen är bortrest? Att grannen inte får spika plank alls? TS säger att hen inte vill ha planket men om grannen inte tar bort det så ska TS bygga ytterligare ett plank? Jag får inte ihop det riktigt.
Och formuleringen "Tyvärr vill han strida. Jag kommer såklart överklaga ..." tycker jag pekar lite diffust även på TS. Och argumentet att det inte går att underhålla? Det är väl bara att man låter grannen knalla över och underhålla så mycket som krävs?
Det är så mycket jag inte förstår i det här.
Planket är definitivt inte snyggt (men onekligen "EPISKT" som tidigare nämts) men vart vill TS komma? Att grannen inte får spika plank medan hen är bortrest? Att grannen inte får spika plank alls? TS säger att hen inte vill ha planket men om grannen inte tar bort det så ska TS bygga ytterligare ett plank? Jag får inte ihop det riktigt.
Och formuleringen "Tyvärr vill han strida. Jag kommer såklart överklaga ..." tycker jag pekar lite diffust även på TS. Och argumentet att det inte går att underhålla? Det är väl bara att man låter grannen knalla över och underhålla så mycket som krävs?
Jag tror TS känner sig kränkt eftersom grannen inte informerat TS om att han tänkte bygga plank. Grannen byggde när TS var på semester (anledning till att han valde att göra det då är oklart). TS anmäler till kommunen och det kommer fram att grannen missat/struntat i/glömt att söka bygglov. Kommunen har då varit i kontakt med grannen som istället för att söka bygglov i efterhand väljer grannen att försöka utforma planket så det blir bygglovsbefriat. Därav ser vi detta episka bygge.Guzzi skrev:Nu är det kanske jag som är korkad - skulle inte vara första gången - men jag har inte riktigt förstått TS problembeskivning? Vad är det TS vill uppnå?
Redigerat:
Kan ju vara så enkelt att grannen har semester samtidigt och det var den tiden han kunde använda för att bygga sitt plank.M MetteKson skrev:
Han ska ju inte behöva vänta på att TS behagar komma hem från sin semester (anledningen till att TS valde att vara hemifrån är oklart 😉) för att rådfråga TS.
Hade jag haft TS som granne så hade jag nog också byggt när TS var bortrest. Tror inte att det går att undvika konflikt hur man än gör i detta fallet. Bättre då att få bygga i lugn och ro. 😊D Dilato skrev:
Medlem
· Stockholm
· 7 293 inlägg
Funderade på vad grannen sa när du pratade med honom/henne innna du anmälde ?
För det verkar kanske som att grannen annars nu har gjort det som behövs för att få det godkänt (50% luft över en viss höjd), men kanske inte så snyggt som man kunnat göra det vid en dialog ?
För det verkar kanske som att grannen annars nu har gjort det som behövs för att få det godkänt (50% luft över en viss höjd), men kanske inte så snyggt som man kunnat göra det vid en dialog ?
Nej, verkligen inte.F fiskbuggaren skrev:
TS har inget på grannens fastighet att göra, alldeles oavsett var staketplanket står.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Effekten kommer vara att TS tomt ser större ut, inte att den är det. Markant skillnad.
Nu verkar det ju dessutom ligga precis vid TS infart, så de där 20 cm gör kanske inte så stor skillnad, varken visuellt eller praktiskt.
Nu verkar det ju dessutom ligga precis vid TS infart, så de där 20 cm gör kanske inte så stor skillnad, varken visuellt eller praktiskt.