149 716 läst · 363 svar
150k läst
363 svar
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester
Och det vore väldigt negativt för att? Så länge människan frågar och respekterar svaret är det väl inget problem?N Nilsson i Boda skrev:Om några år så kanske han kommer och säger, "jag ser att du inte har en bil, kan inte jag få använda ditt garage" och " dina trädgårsmöbler ser trevliga ut, kan inte jag få använda dem när ni är på semester och kanske när ni är borta på dagarna" och "jag har gjort mig illa i ryggen kan inte du klippa min gräsmatta, det hugger så besvärligt i ryggen".
Har mycket hellre grannar som frågar om (även en stor) tjänst när de behöver än grannar vi avskyr över fastighetsgränserna..
Jag skulle gärna vilja ha dig som granne. Du verkar vara en trevlig och sympatisk person. Samma sak med din granne.Gimp skrev:Med lite ödmjukhet från båda parter är det väldigt enkelt.
När grannen flyttade in kom dom och hälsade på och började bygga en relation.
Tidigt gick vi igenom vart vi trodde gränserna var och då vi har ca 200m2 gräsmatta bakom en stor träddunge som ser ut att tillhöra deras tomt frågade han om han kunde klippa gräset där så det inte ser ut som ett naturområde.
Jag förklarade då att den delen är helt ointressant för oss och att han kunde nyttja den som sig egen, typ gör en grusplan/parkering eller vad du vill.
Fick dock påminna om det när han kom och frågade 10 år senare om det var okej att gjuta en plint och sätta upp en basketkorg, han har velat köpa den biten men jag känner att jag vill ha den som säkerhet om dom någongång säljer, men att om han kände för det kunde vi skriva ett servitut på livstid knutet till honom, självklart gratis.
Ytterligare 10 år senare kom han över och sa att han tänkte bygga ett skjul för gräsklipparen, som då ligger en bra bit in på min tomt, då frågade jag om han behövde hjälp att lyfta något med teleportern.
Läser man mellan raderna så anpassade han sin kommunikation till vart vi står gentemot varandra, det är en förmåga som många verkar sakna tyvärr, kanske något skolan skulle lägga mer tid på att utbilda i.
Dock undrar jag vad som händer om någon av er säljer och den nya ägaren inte är likadan. Förmodligen skapas då en tråd här i juridikdelen vad som gäller vid ovanstående scenario.
Håller med sysmail. Tyvärr är det så att en del är helt fenomelana på att utnyttja snällhet åt sig själva. Vilket kan kallas utnyttjande. Tror ändå det bästa är att hålla på sig och verkligen markera att vissa saker inte är ok. Ibland behövs inte mycket för att något skall övergå till osämja trots att man levt som vänner i 10-15 år. I grund och botten så finns det oftast alltid något som ligger och gror och kan utlösas när som helst .....
Produkter som diskuteras i tråden