T tank77 skrev:
Varför i helvete var det ingen som sparade bilderna och lade upp på FaceBook i gruppen byggmissar?

Nu missade jag bilden på staketet helt och hållet.
Nån förstorade så det borde finnas sparade bilder

nino nino skrev:
Nån förstorade så det borde finnas sparade bilder
Dessa är också borttagna. Verkar som om TS lyckades med en massa som normalt inte brukar fungera. Till och med bilden på den lilla skylten med ”farlig plåtkant” 😢

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Jag skrev redan i fredags och påpekade att tråden är värdelös om det hänvisas till foton som sen inte kan ses av alla som hittar till tråden lite sent. Taggade en moderator och mitt inlägg raderades. Jag tycker fortfarande att om en tråd innehåller foton som sen av olika anledningar tas bort (struntar i orsaken) inte kan ses, så bör tråden låsas då senare inlägg mest blir av karaktären "öhhh, det finns ju inga foton".

Får se om även detta raderas.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
T
Maria T Maria T skrev:
Jag skrev redan i fredags och påpekade att tråden är värdelös om det hänvisas till foton som sen inte kan ses av alla som hittar till tråden lite sent. Taggade en moderator och mitt inlägg raderades. Jag tycker fortfarande att om en tråd innehåller foton som sen av olika anledningar tas bort (struntar i orsaken) inte kan ses, så bör tråden låsas då senare inlägg mest blir av karaktären "öhhh, det finns ju inga foton".

Får se om även detta raderas.
Håller med, radera tråden eller lås den. Den har ju tappat sitt syfte nu när TS blev kränkt och ledsen i eftersom denne inte fick något medhåll.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
Maria T Maria T skrev:
Jag skrev redan i fredags och påpekade att tråden är värdelös om det hänvisas till foton som sen inte kan ses av alla som hittar till tråden lite sent. Taggade en moderator och mitt inlägg raderades.
Moderering ska inte diskuteras i forumtrådarna, så det var naturligt att ditt inlägg raderades.

P Plankaren skrev:
En del av er har gissat rätt det ligger mer bakom. De har anmält oss ca 3ggr senaste 3 åren som varit om totalt fjantiga saker som blivit nedlagda direkt utan av behövt kontakta någon myndighet.
Aha...

P Plankaren skrev:
Hej alla som tror och gissar bäst. Jag är tillbaka. Yipii
Jag tänker bara förtydliga en del åsikter som ni verkar ha, som är totalt uppåt väggarna. Sen lägger jag ner diskussionen med er.
Området är ett kedjehus område vilket gör att alla har antingen ett garage eller husvägg som ligger vid tomtgräns.vilket gör att alla är beroende av varandra. Ingen granne kan sitta och glo in till varandra. Enda gången man kan se någons tomt är när man parkerar bilen eller går på trottoaren.

Det är ingen i hela området som nånsin satt plank på det sättet, antingen har man normalt staket 1.10 med 50% genomsynlighet eller en häck.
En del av er har gissat rätt det ligger mer bakom. De har anmält oss ca 3ggr senaste 3 åren som varit om totalt fjantiga saker som blivit nedlagda direkt utan av behövt kontakta någon myndighet.
Min dotter såg till huset under semestern, när hon kommer till vår garageuppfart och hittar en gubbe som ligger mitt på uppfarten med verktyg utspritt överallt så tar hon kort på killen som helt ogenerat står och bygger planket på min uppfart. Obs min granne har inte frågat om lov eller sagt någonting. Då var måttet rågat för min del och jag kontaktade byggnadsnämnden för att fråga om det fanns bygglov för planket. Naturligtvis inte. Sen förstår jag inte varför många av er vill att jag kontaktar grannen som ju är den som gjort fel. Ni har dragit så mycket fel slutsatser i tråden så det är pinsamt att läsa. Nu avslutar jag tråden med.,sluta spela att ni är så jäkla vetgiriga och tror ni vet bäst. Kram till er som förstått problemet ni andra kan få en 💩
Jag såg aldrig något svar på hur du sköter din garagesida som ligger på fastighetsgränsen?

Trist när man inte kan se bilderna.. och inlägget handlar om vad som är på bilderna.

Men jag kan säga att när vi skulle sätta upp plank.. var det väldigt noga med bygglovet.. och vi fick gå runt till grannarna själva och presentera våra ritningar och be dem skriva på.

Snigla Snigla skrev:
Trist när man inte kan se bilderna.. och inlägget handlar om vad som är på bilderna.
Ja, lite som att gå till läkaren med sitt misstänkta födelsemärke men vägra att visa upp det.

• Gilla
  • Haha
maer031 och 2 till
  • Laddar…
P
Snigla Snigla skrev:
Men jag kan säga att när vi skulle sätta upp plank.. var det väldigt noga med bygglovet.. och vi fick gå runt till grannarna själva och presentera våra ritningar och be dem skriva på.
Vad skulle grannarna skriva på?

P pmd skrev:
Vad skulle grannarna skriva på?
Ritningen som skulle in till kommunen.. de ville att vi pratade med grannarna som hade tomter som angränsade till vår.

Prata, visa/tala om vad vi ville göra.. och om de inte hade något att invända skulle de signera och godkänna ritningen.

Brukade tydligen bli mindre tjafs om man frågade grannarna själv innan man skickade in bygglovsansökan.. så man ev kunde kompromissa (ändra ritningen) om de hade några invändningar som kunde bli ett problem.

Men de sa också att det gick att lämna in den ändå, även om nån inte godkände ritningen.

Var en intressant lärdom!

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
P
Intressant! Såvitt jag vet är normalförfarandet att man skickar in sin ansökan om bygglov och byggnadsnämnden sköter om eventuella grannhöranden. Så gick det till här när vi byggde till.

Ja, grannar har inte veto utan det är byggnadsnämnden som bestämmer.

Byggnadsnämnden lät även länsmuseet yttra sig. Länsmuseet kom förbi och tog lite bilder på vårt hus och omgivningarna (vilket vi aldrig märkte). Länsmuseet hade inga invändningar eftersom det antika rucklet på tomten inte skulle påverkas av tillbyggnaden. 😉

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
P pmd skrev:
Intressant! Såvitt jag vet är normalförfarandet att man skickar in sin ansökan om bygglov och byggnadsnämnden sköter om eventuella grannhöranden. Så gick det till här när vi byggde till.

Ja, grannar har inte veto utan det är byggnadsnämnden som bestämmer.

Byggnadsnämnden lät även länsmuseet yttra sig. Länsmuseet kom förbi och tog lite bilder på vårt hus och omgivningarna (vilket vi aldrig märkte). Länsmuseet hade inga invändningar eftersom det antika rucklet på tomten inte skulle påverkas av tillbyggnaden. 😉
När vår fd granne skulle bygga ett hus som var lite större än man egentligen fick kom han förbi själv med ritningarna och vi fick skriva på att vi godkände det, så det kanske skiljer mellan olika kommuner.

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
När vår fd granne skulle bygga ett hus som var lite större än man egentligen fick kom han förbi själv med ritningarna och vi fick skriva på att vi godkände det, så det kanske skiljer mellan olika kommuner.
Bygger man en Attefallare eller Attefallstillbyggnad så krävs ju inget bygglov men om det är närmare än 4.5m från tomtgräns krävs grannens tillåtelse. Så det är nog rätt vanligt att man får grannens godkännande skriftligt innan man skickar in ansökan :)

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Bygger man en Attefallare eller Attefallstillbyggnad så krävs ju inget bygglov men om det är närmare än 4.5m från tomtgräns krävs grannens tillåtelse. Så det är nog rätt vanligt att man får grannens godkännande skriftligt innan man skickar in ansökan :)
I mitt fall gällde det en villa och i de andra ett plank och en utbyggnad av oklar storlek.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.