149 527 läst · 363 svar
150k läst
363 svar
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester
PS, Googla "vetgirig"!P Plank el staket skrev:Hej alla som tror och gissar bäst. Jag är tillbaka. Yipii
Jag tänker bara förtydliga en del åsikter som ni verkar ha, som är totalt uppåt väggarna. Sen lägger jag ner diskussionen med er.
Området är ett kedjehus område vilket gör att alla har antingen ett garage eller husvägg som ligger vid tomtgräns.vilket gör att alla är beroende av varandra. Ingen granne kan sitta och glo in till varandra. Enda gången man kan se någons tomt är när man parkerar bilen eller går på trottoaren.
Det är ingen i hela området som nånsin satt plank på det sättet, antingen har man normalt staket 1.10 med 50% genomsynlighet eller en häck.
En del av er har gissat rätt det ligger mer bakom. De har anmält oss ca 3ggr senaste 3 åren som varit om totalt fjantiga saker som blivit nedlagda direkt utan av behövt kontakta någon myndighet.
Min dotter såg till huset under semestern, när hon kommer till vår garageuppfart och hittar en gubbe som ligger mitt på uppfarten med verktyg utspritt överallt så tar hon kort på killen som helt ogenerat står och bygger planket på min uppfart. Obs min granne har inte frågat om lov eller sagt någonting. Då var måttet rågat för min del och jag kontaktade byggnadsnämnden för att fråga om det fanns bygglov för planket. Naturligtvis inte. Sen förstår jag inte varför många av er vill att jag kontaktar grannen som ju är den som gjort fel. Ni har dragit så mycket fel slutsatser i tråden så det är pinsamt att läsa. Nu avslutar jag tråden med.,sluta spela att ni är så jäkla vetgiriga och tror ni vet bäst. Kram till er som förstått problemet ni andra kan få en 💩
Vet du om de där utsågande hålen är gjorda för att grannen vill försöka få till ett pank/staket som inte kräver bygglov? Jag tycker du ska kontakta kommunen och fråga hur det ligger till i ärendet, det kanske fortfarande är uppe för diskussion, eftersom du inte fått återkoppling kan det mycket väl vara så. Om du inte anmälde anonymt vill säga. Då kan du inte förväntas få info. Begär ut handlingarna i ärendet så kan du se hur kommunen resonerat.P Plank el staket skrev:Hej alla som tror och gissar bäst. Jag är tillbaka. Yipii
Jag tänker bara förtydliga en del åsikter som ni verkar ha, som är totalt uppåt väggarna. Sen lägger jag ner diskussionen med er.
Området är ett kedjehus område vilket gör att alla har antingen ett garage eller husvägg som ligger vid tomtgräns.vilket gör att alla är beroende av varandra. Ingen granne kan sitta och glo in till varandra. Enda gången man kan se någons tomt är när man parkerar bilen eller går på trottoaren.
Det är ingen i hela området som nånsin satt plank på det sättet, antingen har man normalt staket 1.10 med 50% genomsynlighet eller en häck.
En del av er har gissat rätt det ligger mer bakom. De har anmält oss ca 3ggr senaste 3 åren som varit om totalt fjantiga saker som blivit nedlagda direkt utan av behövt kontakta någon myndighet.
Min dotter såg till huset under semestern, när hon kommer till vår garageuppfart och hittar en gubbe som ligger mitt på uppfarten med verktyg utspritt överallt så tar hon kort på killen som helt ogenerat står och bygger planket på min uppfart. Obs min granne har inte frågat om lov eller sagt någonting. Då var måttet rågat för min del och jag kontaktade byggnadsnämnden för att fråga om det fanns bygglov för planket. Naturligtvis inte. Sen förstår jag inte varför många av er vill att jag kontaktar grannen som ju är den som gjort fel. Ni har dragit så mycket fel slutsatser i tråden så det är pinsamt att läsa. Nu avslutar jag tråden med.,sluta spela att ni är så jäkla vetgiriga och tror ni vet bäst. Kram till er som förstått problemet ni andra kan få en 💩
Är det så fruktansvärt att någon går in på ens tomt?
Grannen satt upp ett staket mellan våra hus för att kunna ha hunden lös ute, inte fn bryr jag mig om den dagen han måste gå på våran sida för att skrapa och måla. Glad om han vill göra det fint även på min sida.
En kväll hörde jag hunden skälla ovanligt mycket, så jag gick ut och kollade, då hade löplinan fastnat i nåt så hunden kom inte mer än en meter åt nåt håll, hoppade över staket och lossade linan så hunden slapp stå på samma ställe.
Vi vill väl inte ha det som i Usa så folk blir skjutna bara för att man går in på fel tomt?
Grannen satt upp ett staket mellan våra hus för att kunna ha hunden lös ute, inte fn bryr jag mig om den dagen han måste gå på våran sida för att skrapa och måla. Glad om han vill göra det fint även på min sida.
En kväll hörde jag hunden skälla ovanligt mycket, så jag gick ut och kollade, då hade löplinan fastnat i nåt så hunden kom inte mer än en meter åt nåt håll, hoppade över staket och lossade linan så hunden slapp stå på samma ställe.
Vi vill väl inte ha det som i Usa så folk blir skjutna bara för att man går in på fel tomt?
Vad är det du vill då?P Plank el staket skrev:Hej alla som tror och gissar bäst. Jag är tillbaka. Yipii
Det är inte så att du har amerikanskt ursprung? Jag vill köpa filmrättigheterna iaf, du kan hör av dig Allvarligt talat kanske ni kan ta in en utomstående medlare, en granne som är neutral, om det nu finns något att diskutera om grannen har rätt och behöver/får bygglov i efterhand….P Plank el staket skrev:Hej alla som tror och gissar bäst. Jag är tillbaka. Yipii
▪️DU får ju faktiskt skylla DIG själv om medlemmar här dragit egna slutsatser, eller hur? DU valde ju att först nu tala om ”hela sanningen” om vilken typ av område det är, typ av byggnader, tidigare anmälningar osv.P Plank el staket skrev:Hej alla som tror och gissar bäst. Jag är tillbaka. Yipii
▪️Att DU efteråt kastar skit på medlemmarna som tagit sig tid att svara dig - det är fane mig URUSELT!
▪️Lika bra att DU erkänner; DU ville bara ha medhåll och att vi skulle tycka synd om DIG. När DU inte fick det, blev DU sur, för att sedan bli tyst och slutade att skriva.
▪️Till sist dök DU upp som gubben i lådan; förklarade för alla som tagit sig tid, att de/vi mer eller mindre var idioter som inte förstått vilken fruktansvärd granne DU har. Allt pga alla era tidigare stridigheter där DU återigen var ”offerlammet” snyft…
▪️Jag ser att DU är ny medlem här. Jag hoppas att DU funderar över om detta är forumet för DIG. Det verkar som om DU mest vill ha medhåll och inte för att få ärliga tankar och idéer från ett forum med många medlemmar med goda idéer och bra råd. Självklart, som i alla forum, finns det idiotier och de som vill vara taskiga och plumpa, men de flesta är bra människor som faktiskt vill hjälpa till.
▪️Kanske borde DU fundera över varför DU och grannen strider. Jag vet av egen erfarenhet att man inte alltid, är eller har, den ”bästa grannen”. Kan vara bra om DU börjar se DIG själv som andra (inte närmaste familjen) ser DIG. Lite självransakan är aldrig fel.
▪️Det är vår strax och sommaren kommer. Ska DU och frugan ägna hela den fina tiden som kommer åt att hata? Ni kommer att vara inomhus och knyta näven i fickan och tänka ”den jäveln” …. Och så har ytterligare ett halvår gått och tagits av DIN tid på jorden. ÄR GRANNEN VERKLIGEN VÄRT DET?
▪️JAG har en sådan granne. En granne och hans fru som bestämt sig för att ingenting kan ändras eller bli bättre. JAG har under flera års tid, sagt upprepade gånger, att vi borde börja om, prata med varandra, inse att vi kanske både gjort fel. Glömma och förlåta. Men NEJ! Frun ligger i soffan och stirrar på mig med ögonen svarta av hat, så fort hon ser mig jobba utomhus. JAG tycker enbart synd om henne. Det är hennes tid på jorden som går åt till något så meningslöst som att hata mig. Stackars lilla människa, brukar jag tänka. Numera orkar jag inte fråga om vi ska prata ut. Numera låter JAG det vara. JAG vill inte låta min korta tid på jorden absorberas av hennes behov av att ge sitt liv mening genom att hata mig. TS; Fundera på DITT liv…
❤️❤️❤️❤️
HejP Plank el staket skrev:Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Rätt snyggt staket tycker jag.
I min kommun är tillåten höjd 120cm på tätt staket, över 120cm måste det var 50% mellanrum/öppning utan bygglov.
Tycker att din granne gjort öppningarna på ett tilltalande sätt.
▪️Jag hoppas du skämtar. Zooma in bilden eller titta på den tidigare inzoomade bilden, så ser du att ordet ”tilltalande” inte passar in.S Sven-Olov Olsson skrev:
▪️Dessutom undrar jag om man ens får lämna ett staket eller plank, så dåligt med stora flisor, att barn och kanske djur kan skada sig på det. Någon som kan svara på det, som har kunskap om detta?
❤️❤️❤️❤️
Snyggt staket. Ni kan fortfarande stå och prata över en öl som andra grannar.🤪P Plank el staket skrev:Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Man kan inte låta bli att bli imponerad av håltagningen😆 Den gjordes nog under kraftigt raseri😂P Plank el staket skrev:Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Först och främst om man vill bevara god grannsämja så ska man naturligtvis prata med sin granne innan man gör en liknande förändring så pass nära tomtgränsen. För att ta hänsyn till ev synpunkter som kan påverka grannen. T.ex. åtkomst till garagevägg för målning.
Sedan har jag för mig att ett staket ska ha mer luft än trä(och då räknat i sidled), t.ex. om stående 95 brädor används, så ska det vara minst 100 mm luft mellan varje bräda. Är det 90 mm eller mindre luft mellan räknas det som plank. Antar att en eller båda alternativen kräver bygglov. Bygglov brukar dessutom innebära att berörda grannar ska tillfrågas innan beslut tas.
Sedan har jag för mig att ett staket ska ha mer luft än trä(och då räknat i sidled), t.ex. om stående 95 brädor används, så ska det vara minst 100 mm luft mellan varje bräda. Är det 90 mm eller mindre luft mellan räknas det som plank. Antar att en eller båda alternativen kräver bygglov. Bygglov brukar dessutom innebära att berörda grannar ska tillfrågas innan beslut tas.
Mycket snack om det där med bygge vid tomtgräns och underhåll. I det villaområde där jag växte upp, byggt på 70-talet så står alla hus i tomtgräns (förutom på "hörntomterna") och likaså i kringliggande områden. Man var helt enkelt tvungen att nyttja grannens mark för underhåll. Hur och om det fanns någon formell lösning/avtal på det vet jag inte, men man kan ju hoppas... Jag tror att det är rätt vanligt att det byggdes på det viset på 70-talet.P pgjo skrev: