P Plank el staket skrev:
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Vad är problemet?
Om du tycker det är fult så är du en jäkligt trist granne! Och då vill nog grannen slippa insyn från dig. Men om det stör när du parkerar och kör ut förstår jag.
 
engs
M mickef skrev:
Fråga grannen om du får sätta lockbrädor över hålen på din sida och måla planket i en kulör i din smak. Om inte annat skulle det bli intressant att se hur bygglovarna skulle hantera ärendet.
Detta fick mig att fundera på en sak, om man är rågrannar och båda önskar plank i tomtgräns men nån byråkrat på kommunen sätter stopp. Skulle man kunna bygga en varsin identisk "spaljé" med 50% luft där man ser till så plankorna hamnar omlott?

Har inga planer alls på nått sånt här ska sägas, mest intresserad av ev. kryphål.
 
  • Gilla
TobbeP och 10 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Har du verkligen tittat noga på bilden? Håltagningen lämnar kanske lite att önska för att det ska kunna kallas snyggt…
[bild]
Nu förstår jag dig bättre. Fruktansvärt fult. Har han sett baksidan tro? Försök prata med honom. Vänligt men bestämt.
 
M Myckling skrev:
Med tanke på hur hålkanterna ser ut var nog grannen lite förbannad när han sågade.😁
😆😂Jag såg det inte förrän du skrev det. Ja den utsågning måste gjorts i full raseri😆
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Jag har möjlighet att överklaga.jag har även möjlighet att se till att han också kan få ett plank så han inte kommer åt sin vägg. Hade han bara pratat och frågat innan han smäller upp något så kunde man löst detta lätt. Tyvärr vill han strida. Jag kommer såklart överklaga och skulle det visa sig att man får bygga helt täta staket upp till 1.1m med lustiga hål upp till 2m så kommer han få det. Men det har han nog inte tänkt på ännu.
Så istället för att prata med grannen så ska skattemedel användas, kul.
Det kommer ju inte heller leda till att staketet tas ner utan som max att grannen får såga ut lite till och som sämst, ännu sämre stämning mellan er. Tack för att du tar tar skattemedel till att göra din grannsämja lite värre...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Isaksmala Isaksmala skrev:
Med sån granne som dig så hade jag oxå byggt ett plank , vad är det för jävla sätt stt ränna till kommunen o anmäla 😡
Säger tvärtom, granne sätter upp plank utan konversation? Det är ju grannen som skapar osämja? Plank är bygglovspliktigt, så självklart ska TS anmäla. De kommer få riva planket.
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Så jag är barnslig för att jag tar strid. Du tycker förmodligen att han gjort allt rätt. Jag vill inte ha planket där det är. Jag kommer överklaga och förlorar jag där så blir det ett eget plank. Du är kanske en sån som bara accepterar allt....
Hellre att alla har det lika j#vligt än att någon får det lite bättre😤

Jantelagen är den viktigaste lagen i svenska samhället. Den borde för övrigt skrivas in i grundlagen👏🤓
 
  • Gilla
Djupa Tanken och 2 till
  • Laddar…
Jag noterar att det var länge sedan TS svarade på något inlägg nu. 🙃
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Staketet har en orolig karaktär. Jag skulle satt upp enträd, något typ av träd som inte behöver klippas och som är smalt. Om nu garageinfarten klarar det förstås.
 
P Plank el staket skrev:
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Lägg ner. Ditt garage ligger vid tomtgräns.
Jag tolkar det som att du inte har en sund relation till din granne.
Om du hade det, så skulle din granne säkert informerat dig om sina planer.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Blir att överklaga. det ni inte kan se på bilden är att planket går 20cm in mot mitt garage som Jag inte längre kan komma åt att underhålla. Tyvärr är min kropp lite bredare n 15cm.
Kan nog tycka att det var ett ganska så snyggt plank från början.
En gissning kan vara att grannen satte upp det för att slippa se dig..
Mitt råd, gå till andra sidan huset, tänd grillen, ta en pilsner och fundera på hur du skall underhålla ditt garage utan att beträda grannens tomt..
 
  • Gilla
Uppner
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Jag har möjlighet att överklaga.jag har även möjlighet att se till att han också kan få ett plank så han inte kommer åt sin vägg. Hade han bara pratat och frågat innan han smäller upp något så kunde man löst detta lätt. Tyvärr vill han strida. Jag kommer såklart överklaga och skulle det visa sig att man får bygga helt täta staket upp till 1.1m med lustiga hål upp till 2m så kommer han få det. Men det har han nog inte tänkt på ännu.
Sluta strida! Prata med grannen om det här med skötsel och peka på svårigheterna. Föreslå ett byte så att han kan skruva loss staketet då du vill sköta din garagevägg och så kan han göra det då han vill måla på sidan mot dig och kom överens om att ni får beträda varandras mark då det ska målas eller skötas på annat sätt.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Hej alla som tror och gissar bäst. Jag är tillbaka. Yipii
Jag tänker bara förtydliga en del åsikter som ni verkar ha, som är totalt uppåt väggarna. Sen lägger jag ner diskussionen med er.
Området är ett kedjehus område vilket gör att alla har antingen ett garage eller husvägg som ligger vid tomtgräns.vilket gör att alla är beroende av varandra. Ingen granne kan sitta och glo in till varandra. Enda gången man kan se någons tomt är när man parkerar bilen eller går på trottoaren.

Det är ingen i hela området som nånsin satt plank på det sättet, antingen har man normalt staket 1.10 med 50% genomsynlighet eller en häck.
En del av er har gissat rätt det ligger mer bakom. De har anmält oss ca 3ggr senaste 3 åren som varit om totalt fjantiga saker som blivit nedlagda direkt utan av behövt kontakta någon myndighet.
Min dotter såg till huset under semestern, när hon kommer till vår garageuppfart och hittar en gubbe som ligger mitt på uppfarten med verktyg utspritt överallt så tar hon kort på killen som helt ogenerat står och bygger planket på min uppfart. Obs min granne har inte frågat om lov eller sagt någonting. Då var måttet rågat för min del och jag kontaktade byggnadsnämnden för att fråga om det fanns bygglov för planket. Naturligtvis inte. Sen förstår jag inte varför många av er vill att jag kontaktar grannen som ju är den som gjort fel. Ni har dragit så mycket fel slutsatser i tråden så det är pinsamt att läsa. Nu avslutar jag tråden med.,sluta spela att ni är så jäkla vetgiriga och tror ni vet bäst. Kram till er som förstått problemet ni andra kan få en 💩
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 15 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Jag har möjlighet att överklaga.jag har även möjlighet att se till att han också kan få ett plank så han inte kommer åt sin vägg. Hade han bara pratat och frågat innan han smäller upp något så kunde man löst detta lätt. Tyvärr vill han strida. Jag kommer såklart överklaga och skulle det visa sig att man får bygga helt täta staket upp till 1.1m med lustiga hål upp till 2m så kommer han få det. Men det har han nog inte tänkt på ännu.
Du säger att grannen vill ha en strid. Verkar som om du också är inne på en krigsstig. Kanske kan du prata nu , så som du redan föreslagit att han skulle göra. Det går att lösa även i nuläget onödigt med en massa överklaganden som kostar kommunen pengar och tid. Ddu kan säkert hitta en möjlighet att underhålla garaget.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Hej alla som tror och gissar bäst. Jag är tillbaka. Yipii
Jag tänker bara förtydliga en del åsikter som ni verkar ha, som är totalt uppåt väggarna. Sen lägger jag ner diskussionen med er.
Området är ett kedjehus område vilket gör att alla har antingen ett garage eller husvägg som ligger vid tomtgräns.vilket gör att alla är beroende av varandra. Ingen granne kan sitta och glo in till varandra. Enda gången man kan se någons tomt är när man parkerar bilen eller går på trottoaren.

Det är ingen i hela området som nånsin satt plank på det sättet, antingen har man normalt staket 1.10 med 50% genomsynlighet eller en häck.
En del av er har gissat rätt det ligger mer bakom. De har anmält oss ca 3ggr senaste 3 åren som varit om totalt fjantiga saker som blivit nedlagda direkt utan av behövt kontakta någon myndighet.
Min dotter såg till huset under semestern, när hon kommer till vår garageuppfart och hittar en gubbe som ligger mitt på uppfarten med verktyg utspritt överallt så tar hon kort på killen som helt ogenerat står och bygger planket på min uppfart. Obs min granne har inte frågat om lov eller sagt någonting. Då var måttet rågat för min del och jag kontaktade byggnadsnämnden för att fråga om det fanns bygglov för planket. Naturligtvis inte. Sen förstår jag inte varför många av er vill att jag kontaktar grannen som ju är den som gjort fel. Ni har dragit så mycket fel slutsatser i tråden så det är pinsamt att läsa. Nu avslutar jag tråden med.,sluta spela att ni är så jäkla vetgiriga och tror ni vet bäst. Kram till er som förstått problemet ni andra kan få en 💩
Du slänger ut dig en massa saker och går sen under jorden. Klart det tolkas fritt då. Det är så ett forum fungerar.
 
  • Gilla
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.