17 845 läst · 73 svar
18k läst
73 svar
Min gamla mamma har blivit pålurad 3 mobilabonnemang
You wish!G Grundlös skrev:
Har du tur kan du som jag få kontakt med en människa med moral. Min svärmor gick in av en helt annan anledning till en Teluabutik och kom ut med uppdaterat mobilabonnemang, det största TV-paketet (trots att hon redan var bunden hos konkurrent), och ett mobilt bredbandsabonnemang bundet i 2 år. Plus e dyrt router. Eftersom det var "köpt" i butik gällde inte ångerrätten. Min man och jag åkte ner till butiken (hon bor 1,5 timmar från oss) dagen efter och pratade med snorvalpen som sålt på henne allt, men han vägrade att backa. Han hävdade att då fick vi skaffa en god man till henne utan att ens reflektera hur förnedrande det var för henne att han ens stod och sa det rakt i ansiktet till henne.
Försökte lägga ett ärende till den "etiska avdelningen" på Telia men eftersom man inte kunde logga ärenden utan bank-ID (förstås), så funkade inte det heller.
Till slut lyckades jag spåra fram mailadressen till en hög chef på privatkund, som ju tyckte det var horribelt (förstås), och hjälpte oss att avsluta allt, samt att se till att snorvalpen fick sig en uppläxning.
Det här lärde ÄNTLIGEN min svärmor att inte tacka ja till något, som bindning av elabonnemang mm, utan att först prata med sin son. Det har nu gått 2 månader och det funkar fortfarande! 😉
Tyvärr är det nog enda sättet, att tala med din mor, för ingen annan bryr sig!
Min mamma blev uppringd av ett bolag som hette Fonia och blev övertalad 5 ggr på ett år att teckna nytt mobilabonnemang .
5 ggr kunde jag avstyra det hela genom att maila in och hävda 14 dagars ångerrätt.
Men helvete vad envisa dom var.
Fjärde gången så hotade jag med att gå till Aftonbladet och be dom göra ett reportage om företaget.
Det tog knappt en månad så hade dom lurat på henne ett nytt igen.
Nu lever inte mamma längre. Men helsike så fula dom är med att ljuga och försöka lura äldre människor.
Vi hade nixat mammas nummer. Men det gick igenom ändå.
5 ggr kunde jag avstyra det hela genom att maila in och hävda 14 dagars ångerrätt.
Men helvete vad envisa dom var.
Fjärde gången så hotade jag med att gå till Aftonbladet och be dom göra ett reportage om företaget.
Det tog knappt en månad så hade dom lurat på henne ett nytt igen.
Nu lever inte mamma längre. Men helsike så fula dom är med att ljuga och försöka lura äldre människor.
Vi hade nixat mammas nummer. Men det gick igenom ändå.
Jo tack Fonia har man bråkat en del med. De har hållit på flera år på samma sätt. Har haft andra namn tidigare men samma ägare bakom. Tog 2 år för svärmor att komma ut alla abonnemang och de försökte flera gånger lägga till nya fast vi bett dem att aldrig kontakt henne fler gånger för vi avsåg att säga upp allt med dem.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 975 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 975 inlägg
Det kan ligga dem i fatet och positivt för er, säljaren ska ta reda på hur det ser ut hos kunden. Här har säljarna sålt på något som hon inte behöver, vilket jag ser som ett bedrägligt beteende. Är din mor medveten om att hon har fiber? Tänker om säljarena har frågat och hon har svarat fel?G Grundlös skrev:Bara för att korrigera mig själv lite så är det 2 mobilabonnemang och 2 bredbandsabonnemang hon har så att säga lurats på. Alltså inte 3 av varje eftersom nåt abonnemang ska hon ju trots allt ha.
Lite anmärkningsvärt är att ett av abonnemangen från 3 verkar vara nån slags fast mobilsurf för folk som bor långt ut i skogen så att säga. Anmärkningsvärt eftersom morsan har fiber in i väggen…
Mitt tips: Gå på att din mor inte har förstått att de har utnyttjat det. Inte en seriös försäljning om de är ett seriöst företag.
Kanske någon har skrivit det före, ta kontakt med Hallakonsument.se för mer råd hur ni ska gå tillväga. Konsumentverket ska ni också anmäla till, de är intresserade av att veta när det är oseriösa företag. Du kan anmäla direkt på nätet.
Steg 1 är ju att ringa kundtjänst, förklara och be dem avsluta abonnemanget. Gick igenom detta med svärfar när han levde, han var dessutom enskild företagare för att krångla till det ytterligare. I de flesta fall gick det att avsluta utan större problem.
Citat:Luddis_1 skrev:Detta kan inte vara hela sanningen?
" Hon har även dubbla bredbandsabonnemang,"
Man kan inte ha 2 abb på samma koppar eller fiber samtidigt.
Men oavsätt så är det förkastligt att vilseleda äldre eller mindre begåvade att teckna ofördelaktiga avtal.
Men som närstående skulle jag ta på mig ansvarat och grotta nermig i alla avtal och bestrida och göra mig jobbig i deras ställe för att få ner kostnaderna och utbudet till det som faktiskt behövs och efterfrågas.
Tips va trevlig men saklig när ni ringer runt, ingen vill hjälpa en idiot. Men dom flesta företqg vill hjälpa till när något blivit fel.
"Hon har även dubbla bredbandsabonnemang,"
Man kan inte ha 2 abb på samma koppar eller fiber samtidigt."
Rent tekniskt/administrativt kan man ha det. T ex via Telia Open fiber. Men endast ett kan fungera (i taget) i "verkligheten".
Problemet är att det dyker upp nya återförsäljare hela tiden, som ägnar sig åt fulsälj på äldre människor. Oftast genom att sätta ihop paket av flera sorters abonnemang och produkter på avbetalning. Mobil, bredband, TV, id-skydd, hemlarm mm.
Tre är faktiskt inte helt passiva, de stänger av återförsäljare som missköter sig, men det poppar ju upp nya hela tiden, eller så byter de namn.
Har fått en del info från ett släktingbarn som är säljare. Han behöver inte fulsälja, han gör rätt bra affärer på att städa upp åt de som sitter på en massa skit. Han kan dock inte göra något åt allt, i synnerhet inte sånt som precis tecknats. Ofta är folk inte medvetna om hur mycket onödiga och dyra abonnemang de har.
Tre är faktiskt inte helt passiva, de stänger av återförsäljare som missköter sig, men det poppar ju upp nya hela tiden, eller så byter de namn.
Har fått en del info från ett släktingbarn som är säljare. Han behöver inte fulsälja, han gör rätt bra affärer på att städa upp åt de som sitter på en massa skit. Han kan dock inte göra något åt allt, i synnerhet inte sånt som precis tecknats. Ofta är folk inte medvetna om hur mycket onödiga och dyra abonnemang de har.
Jo kort så löste jag det med min gamla mor ihop med hennes bank Swedbank att jag fick en fullmakt för hennes konton. Sedan är då BankID på hennes mobil men jag har bankidkoden i mitt huvud.G Grundlös skrev:Min gamla mamma har blivit pålurad 3 mobilabonnemang.
Alla har bindningstid 1,5 till 2 år från nu.
Hon har även dubbla bredbandsabonnemang, också det med samma bindningstid kvar.
Morsan är 88 år och lite virrig, dock ingen medicinsk diagnos. Men absolut tillräckligt virrig för att en säljare lätt ska lura på henne nåt. Hon hade naturligtvis ingen aning om sina trippla abonnemang, syrran och jag upptäckte efter en djupdykning i räkningarna.
Har man någon som helst chans att avbryta dom här abonnemangen?
Det är TRE, Telenor och Tele2, nån av dom måste såklart behållas.
Ingen kan lura henne till några avtal och Swebank menade att det är en bra lösning och har funkat bra i flera år tills hon gick bort för en tid sedan.
Ingendera, boka Fello för 95 kr/mån. Bra och snabb kundservice.G Grundlös skrev:Min gamla mamma har blivit pålurad 3 mobilabonnemang.
Alla har bindningstid 1,5 till 2 år från nu.
Hon har även dubbla bredbandsabonnemang, också det med samma bindningstid kvar.
Morsan är 88 år och lite virrig, dock ingen medicinsk diagnos. Men absolut tillräckligt virrig för att en säljare lätt ska lura på henne nåt. Hon hade naturligtvis ingen aning om sina trippla abonnemang, syrran och jag upptäckte efter en djupdykning i räkningarna.
Har man någon som helst chans att avbryta dom här abonnemangen?
Det är TRE, Telenor och Tele2, nån av dom måste såklart behållas.
Uppdatering:
Totalt var det 3st mobilabonnemang, 2st TV abonnemang och 2 st bredband(1 st fiber och 1st mobilt) som morsan betalade för.
- 1 st mobilabonnemang gick lätt att säga upp.
- Paket med 1 st mobilabonnemang och 1st mobilt bredband gick också fint att säga upp men vi fick lösa ut prylar för 8000 som ingick i paketet (1st mobiltelefon och 1st TV, bägge två ok köp samt 1st mobil bredbands router som är spårlöst försvunnen)
- 1st TV paket gick inte att säga upp men bindningstiden går ut redan i juni så då tar vi den.
Kvar blir 1st mobilabonnemang, 1st TV paket och 1st fiber bredband som ska behållas.
Återigen tack för all support och alla engagerade inlägg!
Totalt var det 3st mobilabonnemang, 2st TV abonnemang och 2 st bredband(1 st fiber och 1st mobilt) som morsan betalade för.
- Paket med 1 st mobilabonnemang och 1st mobilt bredband gick också fint att säga upp men vi fick lösa ut prylar för 8000 som ingick i paketet (1st mobiltelefon och 1st TV, bägge två ok köp samt 1st mobil bredbands router som är spårlöst försvunnen)
- 1st TV paket gick inte att säga upp men bindningstiden går ut redan i juni så då tar vi den.
Kvar blir 1st mobilabonnemang, 1st TV paket och 1st fiber bredband som ska behållas.
Och hur ser du till att det inte är femtielva nya abonnemang nästa gång hon varit "på stan" och handlat?G Grundlös skrev:Uppdatering:
Liknande trådar
-
Hur styra gamla elelement & LVP till att följa spotpris?
Värme allmänt -
Söker Höganäs klinker för komplettering av gamla plattor ca 1,5- 2 kvm
Köpes, Hyres & Bytes -
Gamla Huskvarna Regina.
Kök -
Montera nya lysrör i gamla armaturer
Belysning -
Vad behöver man tänka för att byta ut den gamla elcentral till en modern?
El