RoTe RoTe skrev:
88 år och är ute och ränner i butiker ensam? Måste vara bra pigg. Hur tar hon sig ut och shoppar?
Buss och rullator.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Svårt att förstå hur det gått till men det första är givetvis att ringa runt och förhoppningsvis bli av med något abonnemang på ren goodwill. Brodera gärna ut lite om hur otroligt pådrivet det måste gått till.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Kontakta telefonbolagen och förklara läget så kommer det säkert lösa sig. För mig och min dementa mor fungerade det helt utan problem.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Du skaffar en fullmakt för din mor i ärendet och sen ställer du till ett helvete i respektive företags kundtjänster och ger dig inte innan du kommit tillräckligt högt upp i chefshirerakin att någon kan fatta ett beslut du är nöjd med.

Du bestrider samtliga fakturor tills saken är utredd.

Det går men man får vara jäkligt envis.

• Gilla
Etnoy och 4 till
  • Laddar…
Ta kontakt med telekområdgivarna de har bäst koll på telekom och rättigheter.

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Attitudeswe
NIXa

Sen kan man undra varför ab säljs med bindningstid om det inte är för att sponsra en telefon. Är det nån skit mes halva priset i 3mån sen blir det snordyrt?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D
plåtrickard plåtrickard skrev:
Aa skit då brukar kunna säga upp under dom första två veckorna.
Men då hade jag åkt dit och levt rövare..
Jag tror på den här idén. Rent juridiskt är det en uppförsbacke men leva rövare skulle kunna fungera.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
D
mexitegel mexitegel skrev:
Du skaffar en fullmakt för din mor i ärendet och sen ställer du till ett helvete i respektive företags kundtjänster och ger dig inte innan du kommit tillräckligt högt upp i chefshirerakin att någon kan fatta ett beslut du är nöjd med.

Du bestrider samtliga fakturor tills saken är utredd.

Det går men man får vara jäkligt envis.
Som sagt, jag tror på den här idén med att ställa till med fan, både för kundtjänst och butiken samt gå via övriga kanaler (FB, X mm).

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Be att få lyssna på inspelning om det sålts per telefon

• Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
D
Här skulle jag vilja ge ett juridiskt tips som jag väntar på att få utföra själv.

1) kontrollera att samtal, till exempel säljsamtalet spelas in. Förslagsvis genom att ringa banken, försäljaren osv.

2) begär ett registerutdrag enligt art 15 GDPR

3) samtalet bör/ska synas på registerutdraget

4) begär ut utdraget. Du har rätt att åtminstone få samtalet i transkriberad form enligt GDPR.

Anledningen till steg 2 och varför du inte direkt ska gå på steg 3 är att ”ljudinspelningar” så lätt försvinner om firman framställs i dålig dager. Har du ett registerutdrag som visar att det finns en inspelning så minskar den risken.

• Gilla
lyckograbben och 6 till
  • Laddar…
D
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Be att få lyssna på inspelning om det sålts per telefon
Mycket bra tips

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Davidbagare
Det går att överlåta abonnemang. Så kanske någon i släkten har ett obundet abonnemang som kan sägas upp, för att sedan ta över ett av dessa och såklart även flytta över sitt nummer dit.

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
NIXa

Sen kan man undra varför ab säljs med bindningstid om det inte är för att sponsra en telefon. Är det nån skit mes halva priset i 3mån sen blir det snordyrt?
G Grundlös skrev:
Min gamla mamma har blivit pålurad 3 mobilabonnemang.
Alla har bindningstid 1,5 till 2 år från nu.

Hon har även dubbla bredbandsabonnemang, också det med samma bindningstid kvar.

Morsan är 88 år och lite virrig, dock ingen medicinsk diagnos. Men absolut tillräckligt virrig för att en säljare lätt ska lura på henne nåt. Hon hade naturligtvis ingen aning om sina trippla abonnemang, syrran och jag upptäckte efter en djupdykning i räkningarna.
Har man någon som helst chans att avbryta dom här abonnemangen?
Det är TRE, Telenor och Tele2, nån av dom måste såklart behållas.
Bara för att korrigera mig själv lite så är det 2 mobilabonnemang och 2 bredbandsabonnemang hon har så att säga lurats på. Alltså inte 3 av varje eftersom nåt abonnemang ska hon ju trots allt ha.

Lite anmärkningsvärt är att ett av abonnemangen från 3 verkar vara nån slags fast mobilsurf för folk som bor långt ut i skogen så att säga. Anmärkningsvärt eftersom morsan har fiber in i väggen…

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har hjälpt en dement släkting som köpt på sig mobilabonnemang. Jag åkte till affären (Elgiganten) och förklarade läget, och det gick att lösa!

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F Fjällgossen skrev:
Kontakta telefonbolagen och förklara läget så kommer det säkert lösa sig. För mig och min dementa mor fungerade det helt utan problem.
Det var uppmuntrande att höra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.