Hej,

äntligen, efter snart 10 veckor är bygglovet klart. Skönt att det blev godkänt direkt så att man slipper ytterligare en runda på kommunen.

Längtar bara tills att det börjar röra sig på tomten nu, en skylt från byggfirman har dock kommit upp vilket alltid är något! Byggstart inom en månad vilket ska bli riktigt skoj.

Ha det bra!
Martin & Anna Andersson (tomt 50)
 
Undrar om det är någon som fått igenom sk "överyta" på sin tomt?

Vårt garage får liksom inte riktigt plats och på kommunen menar de att man kan söka bygglov för det.
Är det någon som gjort det och hur mycket kostade det?

 
AnnaRoger skrev:
-Lerjorden som vi bygger på verkar olämplig som underlag till en gräsmatta, mycket utfyllnad blir det...
är det vanligt harpat matjord som man skall ha överst eller har Ni andra tips? Har Ni då skrapat bort ett lager lerjord eller bara lagt det nya på lerjorden?

äntligen kommer grunden igång nästa vecka...huset kommer om tre veckor JIPPPIE!!
 
Nu när vi har kommit igång med våra trädgårdar och frågat runt hos bönderna i närheten osv så har det visat sig att det inte är någon elak lerjord, tvärtom.
Kolla in tomterna nere i vårt hörn eller hälsa på nere hos mig så kan du få titta på hur det blev efter maskinerna varit där :)

Micki och Pernillas gräsmatta är ju redan grön... man är lite sotis :surprised:
 
Hej Roger,

Tack för ditt supersnabba svar.

det var goda nyheter. såg framför mig ett antal tusenlappar flyga iväg med att transportera jord fram och tillbaka (hade tänkt deala med markkillen då)...då kanske det räcker att rensa tomten med större stenar, platta till och hälla på gräsfrön...

då var det ett problem mindre... :D
 
Vår geologiska markundersökning visar att markprofilen ser ut så här:

0 - 0,3 m: matjord (dvs en hel del mull bl a)
0,3 - 1,6 m: brun, lerig, siltig morän
1,6 - 2,4 m: grå, lerig siltig morän

Som varandes hortonom kan jag informera er om att det är svårt att hitta en jord med bättre egenskaper om man önskar sig en fin trädgård!!!!

;D
 
såg detta på sydsvenskans hemsida idag. Tycker att det är oerhört tråkigt och läskigt att det finns sådana personer på "min" gata...det gäller nog huset mittemot oss som har kommit ganska långt.. vet du något mer om detta Roger?


Tre greps för vitvarustöld
Senast uppdaterad 05 juni 2005 16:55

Tre misstänkta tjuvar greps strax efter klockan 04 på söndagsmorgonen på Fjallers väg i Löddeköpinge sedan polisen fattat misstankar mot en van och ett stort släp som stod och lastade vitavaror från ett nybygge.

När polisen kontrollerade fordonet en bit bort från bygget innehöll det mycket riktigt en stor andel nya vitvaror i sina kartonger. Godset togs i beslag av polisen.

De tre männen ska enligt polisen vara hemmhörande i Helsingborg.

http://sydsvenskan.se/skane/article107478.ece



 
Tur att jag var bortrest ;)

Vad jag vet har det skett en gång innan på området...
 
Hejsan.

Jag har köpt ett av husen som Skanska bygger i anslutning till Mellanvången. Vi är där uppe titt som tätt och beundrar grannskapet. ::)

Något som vi har lagt märke till på sistone är flygtrafiken. Den verkar vara ganska frekvent... Är detta något som ni som redan bor där ute har tänkt på/störts av?

 
Hallå!
Jag bor i Lödde och störs inte av flygtrafiken.
 
Jag är uppväxt i lödde och har aldrig tänkt på det med flygen...nån gång har man fått in dem på radion när de pratar med flygtornet..lite kul. :)
Bor i Staffastorp nu, här är det värre. Men i övermorgon får vi nycklarna till Järnvägen 4, dvs Söderpark hus 2, dvs granne med mellanvången! Ses snart, grannar! :surprised: ;D
/Magnus
 
Skönt att höra att det inte är något man störs av. :D

Läääängtar tills vi också får våra nycklar... ::)
 
Är det någon som vet om jorden på våra tomter är basisk eller sur?
Ska planera lite för tomten och det spelar tydligen roll för vilka växter man ska välja.
 
Det är ju gammal åker så jag skulle gissa att pH-värdet ligger mellan 6-7 nånting, alltså förhållandevis neutralt.

Om du inte vill köpa speciellt Rhododendrongödsel så kan du välja vilka växter du vill utom just Rhododendron!  ;D

pH-värdet spelar mindre roll i en trädgård, det är bara viktigt för yrkesodlare som är beroende av hög skörd för sin inkomst.  :(


Om nån springer på bonden bredvid så fråga honom gärna om han vet vad han har för pH! :D
 
är det någon annan som är inne på att köpa färdiga gräsrullar? Då skulle det bli billigare om vi gick ihop. Jag behöver ca 500kvm levererat i september/oktober.

Efter att ha hört att det har varit inbrott i området vid ett par tillfällen bestämde vi oss för att skaffa ett bra larm för både inbrott och brand(som inet kostar en massa i månaden, men som ändå kan ringa upp vid behov). om ni är inne på att skaffa larm, kolla in Lunda företaget Svelektro på www.inbrottslarm.info de har en bra kampanj och priser för trådbundna larm som han själv kommer ut och installerar.

http://www.microsec.se/pdf/networx.pdf

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.