Hej!

Ja, vi är inne på att rulla ut gräs i slutet av september / början av oktober.
Men vi har inte kollat priser än. Vad uppskattar du att 500 m2 kostar?
Och, hur är det med förarbete? Ska det läggas ut någon speciell jordblandning under?

 
hej tomt 17,

jag har inte riktigt kollat upp priserna. Ringde upp ett ställe som ville ha kring 24kr/kvm. Jag tror dock att om vi är några stycken att vi skulle kunna få ner priset till kring 20-22kr. Jag har också ringt till ett par trädgårdsmästare i Löddeköpinge som sysslar med att anlägga trädgårdar och de skall komma ut och titta på tomten för att bedömma förarbetet samt ge bra pris på gräset.

Vad jag har förstått på andra (nu får folk rätta mig) så behöver man inte ha finjord överst...Jag skall dock kolla upp det mera på allvar om ett par veckor...återkommer med ett PM till dig då.

 

Hej igen!

Har ni flyttat in än? Det vore intressant att höra hur de andra gjort, men det är svårt att fråga när man (som vi) inte flyttat in än.

Ni får gärna säga till om det är något vi kan göra i det här skedet! (Alltså ringa leverantörer osv)
 
Hur mycket kostar en tomt i Lödde? Övriga avgifter?
 
Ni som redan har flyttat in, när skall man kontakta TV-net?

i de 4000kr som de tar i anslutningsavgift ingår då komplett anslutning, dvs grävning av kabel från tomtgräns till centralenheten i huset? (eller ligger detta på vår elektriker?) När bör man kontakta detta bolag (innan allt är klart eller precis innan inflyttning?)

Tack på förhand
 
brma skrev:
Hur mycket kostar en tomt i Lödde? Övriga avgifter?
när vi köpte låg de på 350,000kr (oavsett storlek ca 650-900kvm) plus en anslutnigsavgigt på ca 60.000 för diverse saker

jag tror inte att det finns några tomter inplanerade för försäljning, men du kan höra med kommunen om det är någonting på gång de närmsta åren (meddela gärna oss då)
 
Vi ringde Tv-net när vi hade flyttat in och dom kom samma dag och kopplade in. Se bara till att du har antennkabel utdraget till fasadmätarskåpet. Dom drar bara in kablen dit. Vi betalade 1500 kr för inkoppling. (har jag för mig) 4000 kr är om dom ska gräva och sånt men kablen ligger troligen redan vid din tomtgräns. Vår kabel låg till vänster om huset och rör var draget fram till fasad mätareskåpet och det hade antagligen Elkillarna gjort.
 
På tal om TV-Net...
Använder någon deras internet, och hur bra/dåligt funkar det med hastighet, stabilitet o.s.v?

Mvh/Brgds
Sten
 
Nu när jag ändå fått upp värmen kommer ytterliggare en följdfråga ang. TV-net och Mellanvången/Söderpark.

Någon som uppfattning om bildkvaliteten från TV-net om man använder lcd/plasma? Har läst att analog sändning till denna typ av tv skall vara usel.
 
Ang TV-Net:

Deras Internetanslutning är än så länge felfri.
När jag beställde undrade installatören om det räckte om han kom om en timme ;D eller om jag hade bråttom.... så servicen är det inget fel på!

Dock, om du har ett link system(Elko link eller LexCom HOME) så är deras insignal ganska hög (ca 85dB) så en dämpare är nog inte fel
 
Det har ju dykt upp ett nytt hus (mot golfbanan) på sistone (det gick snabbt)! Noterar då att det bara är en enda helt obebyggd tomt kvar på området nu.  ;D

Hur går det för er andra annars? Det var länge sen någon skrev på forumet. :-?


Första julen i huset!!!???  

avundsjuk!
 
Verkar som alla på Mellanvången flyttat in eller?

Om ni skulle ge råd till någon som är i startgroparna vad skulle ni säga då?

Är det något ni skulle göra annorlunda?
Något ni aldrig skulle gjort?

//M
 
Bra idé att blåsa liv i forumet igen. kul att ha en mötesplats för oss på området...


jag ångrar att jag inte gjorde en större uppfart. Tanken var först att en bil skall vara i garaget ocg en på uppfarten. med facit i hand så står en bil 99% av tiden på gatan, vilket försämrar framkomligheten för t.ex snöröjning mm

nu har jag dessutom murat upp framsidan med cement/armeringsjärn vilket gör det svårare. skall se ifall det går att lösa till sommaren..

annars ganska nöjd, förutom att jag hade nog valt bort vissa entreprenader och leverantörer..

kanske ångrar också att jag inte körde på totalentreprenad istället för generalentreprenad
 
En sak jag undrat över är parkering. Två bilar på uppfarten kan man ha, men vid kalas osv var ska besökande parkera. gatorna är så smala att det går inte att parkera hur som helst.
Är det någon som vet om kommunen kommer att göra någon parkering för gäster?

//Manderberg
 
nej, inte vad jag har hört...det enda jag vet är att de kommer att asfaltera om vägen och lägga plattor på vardera sida om vägen fram till tomtgränsen. (frågade kommunen i samband med att jag skulle ta reda på hur högt jag skulle lägga uppfarten)

Dock är det kasnke inte så dumt att göra en parkeringpats av var grävmaskinerna/traktorerna står parkerade, precis innan man svänger in på området.

jag minns att nyårsafton var riktigt spännade då nästan alla på vår gata hade fest i sin nya villa, med ett antal gäster ;)

som tur är kan vi i nödfall be gästerna parkera längs vägen och gå över trädgården in till huset. om det krisar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.