Hej alla Mellanvångare!!

Hur många är ni, som i dagsläget flyttat in..? ::)



undrar vi som inte ens satt spaden i marken... ???
 
Jippi!!! ;) :surprised: ;) ;) ;)

Vi har fått bygglov!
12.000:- fattigare! :surprised: ::) ::) :surprised:
 
Hej alla! Glada nybyggare!!!!!!!!!!!! :) :) :)
Vi var nr. 12 när dem släppte 3 tomter men fick inte någon. Men sen har det blivit ett återbud till och då var vi nr 2. Under tiden nr 1 skulle ge svar så blev där ett nytt återbud siken tur va. Så vi har troligt viss fått den sista tomten på mellanvången (tomt nr 5) för nu lämnar väll inga fler återbud.
 
Hej!

Vi tycker också att Fjallers väg är ett mysko namn. Men är det någon som driver frågan?

Är det nån mer än vi som har funderat på parkering? För besök alltså. Jag försökte ta upp frågan med kommunen, men det var som att tala för döva öron. Eftersom vägen är så smal, blir det ju ett begränsat antal bilar som kan stå på den. Och var ska man ställa sin bil då?

Kul i alla fall med det här forumet. :)
 
Hejsan!
Ingen gillar Fjallers väg..jag tycker det är ett kul namn.. :)
Vi har också funderat på var gästerna skall parkera.
Det skall vi också ta upp med komunen.
Kul med ett mellanvången forum..
Linda.
 
Fick besked från kommunen. huset är 8 meter hög och får max vara 7,5 enligt planbestämmelserna. Enligt krister kan han se mellan fingrarna på 7,8 meter.

vad är det högsta höjden som Ni har lyckats få igenom?

Vi har också i sista minuten bytt hustillverkare från Trivsel till Kvalitetshus som ska ta sig in i Skånska marknaden. Om Ni har varit nöjda mer Er entreprenad får Ni gärna tipsa mig namnet då vi söker efter en duktig och pålitlig byggmästare för att bygga huset.

Vad gäller parkeringsplatser har jag också tänkt på det. just nu räcker det att det står 3-4 bilar längs vägen för att det skall vara nästintill omöjligt att ta sig fram. Tänk då när det blir inbjudningar, högtidsdagar mm då det dyker upp gäster i 10-15 bilar. Det är dåligt planerat av kommunen...

Grattis till tomten Jimman. Vi bygger själva en tomt ifrån Er (Tomt nr 7). Personligen tycker jag att dessa tomter är de bästa då man har fri utsikt mot slätten och golfbanan, det är bara lite synd att trädgården inte är i söderläge....men man kan inte få allt här i världen...

Vilken tomt skall Ni bygga på Linda? (våra grannar heter nämligen Linda och Thomas och jag undrar ifall det är Ni eller en några andra)
 
Hej alla Mellanvångare!!! ;D

Hur mycket har ni betalat för er Kvalitetsansvarige?? Vi har fått pris på 15.000:- och kan inte bedöma om det är rimligt.

    ??? ??? ???
 
Hej!
"Jag hör i hop med Jimmy på tomt nr 5." Vi tycker också att tomterna med utsickt mot golfbanan var dom bästa. Hur kom det sig att du hoppade av Trivselhus i sista minuten? Vi skall bygga ett trivselhus i början av sommaren. När har du tänkt bygga ditt hus?
Trevligt att prata lite med blivande grannar :)
Linda.
 
Linda du har fått ett PM
 
Hej!

Nu har vi pratat med den man vars fru skrev det första vikingaspelet i Hög. Dvs det som tydligen gett namn åt våra gator.
Vikingaspelet hade underrubriken "Fjaller - småkungen av skåne" och namnen inspirerades av Saxtorpskrönikan.

Fjaller var kungen, Helga hans fru och Yrsa deras dotter.
Sen fanns det givetvis en massa fler karaktärer, men man fattar ju nu varför kommunen valt just dessa tre namn.

Så, vad säger ni berörda om att ändra namnet på gatan från Fjallers väg till Kung Fjallers väg? Jag vet inte varför, men det låter MYCKET bättre i mina öron. Kanske är det helt enkelt så att ordet kung får Fjaller att låta mindre... fjantigt.

Håller ni med?
 
Jag frågade kommunen var namnet Yrsa kom ifrån och fick höra att det kom just från det första Vikingaspelet i Hög. Kopplingen till historia och kultur tilltalar mig, även om det just i detta fallet rör sig om en UPPDIKTAD historia.

Jag håller bara delvis med dig. Skall det vara Kung Fjallers Väg så blir Drottning Helgas väg (eller Fru Helgas v.) och Prinsessan Yrsas väg (eller Dotter Yrsas v.) analogt med detta... men då börjar det bli löjligt...! ::)

Men det är kanske lätt för mig att säga som skall bo på Yrsas väg! Fler åsikter...????? Skriv och tala om vad ni tycker!

Vi tycker att det är bra som det är.

 
Jag vet! Funderade i just de banorna. (Det jag såg som positivt med de långa gatunamnen, var att de blir lättare att särskilja från de andra vikinga-gatorna.) Men måste gatorna heta samma? Kan det inte vara Kung Fjaller, Helga och Yrsa?

Jag (vi) vill ju inte ändra gatnamnen för er andra, speciellt som ni är nöjda. Jag hade också varit nöjd med Yrsas resp. Helgas väg. Och skulle det bli Fjallers väg, så är det bara att gilla läget! :)

Men eftersom det framkom här i forumet att det var fler som ville ändra så kollade vi upp det. Och det verkar knepigt att inte ha med 'Fjaller' om man nu ska basera det på vikingaspelet, eller hur?
 
Kan man inte få en liten lägesrapport från någon av er lyckostar som redan flyttat in????

;D ;D ;D
 
Nu har jag och Anna bott här i en månad så... M1nn13 här är lite funderingar:

-Det är fortfarande en byggplats så det står lastbilar ivägen, det dammar, det kommer skräp flygande i vinden.

-Lerjorden som vi bygger på verkar olämplig som underlag till en gräsmatta, mycket utfyllnad blir det...

-Vinden blåser in ordentligt från åkern, planera för en uteplats i lä.

-Vi har vant oss vid namnet Fjaller. Inte vackert men vårt ::)

-Man drar in massor med grus och jord i ett nybyggt hus :(

-Läget är jättebra, nära till skola, dagis, affärer, jobb(via motorvägen).
 
Vi åkte förbi och tittade till vår tomt igår... kan bara säga att vi ändå är lite avundsjuka på leran...!

:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.