F fredrik.johansson skrev:
Den där maskinen är ju inte från -86, så systemet har ju byggts om någon gång. Kan ju vara så att ventilationen inte är korrekt injusterad efter bytet och egentligen inte behöver gå på så högt varv för att ventilera huset tillräckligt.
Eftersom du har skruvat på ventilen i sovrummet behöver systemet justeras om, så det är nog läge att låta en ventilationsfirma se över det, rensa kanalerna och justera in alla flöden. Har du någon ventilationsritning från när det byggdes så står nog flödena det ska vara där.
Nej de bytte pannan för typ 3-4 år sedan. Det är en Nibe F470. När jag kollar i manualen står normalläge som 50% men vår är inställd på normalläge 80%.. Jag är så himla dålig på sånt här men kanske får ringa nån firma.

• En vit NIBE-enhet i ett hörn, grönt ljus, dammsugare, hyllor, köksartiklar, kakelvägg, eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Har ni alltså frånluftsvärmepump med en tilluftsmodul då? Vilka modellbeteckningar? När är huset byggt? Man kan ju prova att ställa ner ventilationen en del även om det inte helt blir enligt normen.
De är en nibe F470. Byttes för 3-4 år sedan. Asså när jag kollar manualen står det ju att normalläge är 50% men vår är inställd på 80%? Huset är byggt -86.

• Värmepumpsdisplay, instruktionslappar, gröna lysdioder, vit och grå yta, kontrollpanel, modern utrustning.
    Skapa konto
  • Grå NIBE-enhet, grön statuslampa, dammsugare, kakelvägg, köksdetaljer, oordnad yta.
    Skapa konto
  • Text om ventilationsinställningar, fläkthastighet och fabriksinställningar på Svenska, del av handbok med bild.
    Skapa konto
Hur stort är huset? Verkar som fläktarna är för högt inställda. Ändra i inställningsmenyn (håll knappen "bakåt-pil" intryckt i 10 sek för att komma till inställningsmenyn). Tilluftfläkten ska stå på ca 90% av frånluftsfläktens inställning.

J Josth skrev:
Hur stort är huset? Verkar som fläktarna är för högt inställda. Ändra i inställningsmenyn (håll knappen "bakåt-pil" intryckt i 10 sek för att komma till inställningsmenyn). Tilluftfläkten ska stå på ca 90% av frånluftsfläktens inställning.
Det är ett parhus på 128 kvm, två våningar och vind. Ska testa det 👍🏼 Det ska ju cirkulera givetvis men det känns lite väl att det ska blåsa så in i..

Ok, huset är inte särskilt stort så 80% fläkt normalt är definitivt för högt inställt om man utgår från ventilationsnormen.

• Gilla
Matilda Gustafsson1
  • Laddar…
Här är hur mycket det blåser i vardagsrummet. Värre på övervåningen. Har pratat med en firma nu som också tyckte de lät lite väl, de skulle kolla på de och återkomma 👍🏼

B
M Matilda Gustafsson1 skrev:
Här är hur mycket det blåser i vardagsrummet. Värre på övervåningen. Har pratat med en firma nu som också tyckte de lät lite väl, de skulle kolla på de och återkomma 👍🏼
Förstår inte riktigt, du skrev att ni har mekanisk frånluft med frånluftsventiler. Här blåser ju pappret bort från ventilen? Är det frånluft ska pappret sugas fast i ventilen..

Det är både från- och tilluftsventilation i huset. NIBE F470.

B
J Josth skrev:
Det är både från- och tilluftsventilation i huset. NIBE F470.
Då är jag med.

B bygges skrev:
Förstår inte riktigt, du skrev att ni har mekanisk frånluft med frånluftsventiler. Här blåser ju pappret bort från ventilen? Är det frånluft ska pappret sugas fast i ventilen..
Ja sorry jag skrev fel, har lite dålig koll på sånt här 🙈

J Jaggatagga skrev:
Försök lista ut om ljudet kommer ifrån fläkten eller värmepumpen, eller om den kommer från själva ventilen.

Testa öppna ventilen helt om den går att justera i ett försök att få ner strömningshastigheten.
Hur kan strömningshastigheten bli lägre med denna åtgärd?

H Hybro skrev:
Hur kan strömningshastigheten bli lägre med denna åtgärd?
Jag menar strömningshastigheten genom justerbara ventilmunstycket. Massflödet ökar med större hål, men hastigheten minskar.

Strömningsmekaniken är lite ringrostig så lita inte för mycket på det jag häver ur mig ...

Men på trådskaparens film på ventilen känns det ju som att det är för mycket fläktpådrag bara.

Pratat igen med en ventilationsfirma. De vill troligtvis komma och göra en rengöring av alla rören.. Kan vara därför det blåser så. Tycker bara det känns som man behöver ställa om pannan. Men jag är okunnig så ska inte säga för mycket. Nån som har erfarenhet av ventilationsrengöring? Blev det bättre?

M Matilda Gustafsson1 skrev:
Pratat igen med en ventilationsfirma. De vill troligtvis komma och göra en rengöring av alla rören.. Kan vara därför det blåser så. Tycker bara det känns som man behöver ställa om pannan. Men jag är okunnig så ska inte säga för mycket. Nån som har erfarenhet av ventilationsrengöring? Blev det bättre?
Finns filter som skall bytas vart annat år och rengöras regelbundet i Nibe F470 om inte så kompenserar den för detta och ökar hastigheten på fläkt. Att tilluftskanal skulle vara så smutsig att det är nästan igensatt är helt osannolikt och bortkastad tid

H Håbbe01 skrev:
Finns filter som skall bytas vart annat år och rengöras regelbundet i Nibe F470 om inte så kompenserar den för detta och ökar hastigheten på fläkt. Att tilluftskanal skulle vara så smutsig att det är nästan igensatt är helt osannolikt och bortkastad tid
Menar du filtret i pannan? Vi byter ju två små filter i pannan regelbundet som vi klipper till… Så dom byter vi nästan 4 gånger om året. Eller är det något annat filter du menar? Nej det känns väldigt konstigt att det börjar blåsa så om kanalen är så igensatt. Känns surt att betala 7000kr för rengöring om man bara hade kunnat byta ett filter eller justera ner hastigheten på fläkten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.