3 035 läst · 32 svar
3k läst
32 svar
Med den effekttariffen skulle det löna sig att gå över ackumulatortank
Din förklaring var bra! Kanske onödigt att jag använde ordet straff. Mer komplicerat än så.Fairlane skrev:
82kr/kWh på dagen blir 41 kr/kWh på natten. Per nattimme under månaden blir det 41/(30*8)=17 öre ink moms. Eller knappt 14 öre utan moms.
Så, om man har en större skillnad i elpriset än 14 öre mellan natt och dag så lönar det sig alltid att flytta lasten till natten. Även om man får effekttariff för den timmen. Det luriga är att lyckas sprida ut timmarna man flyttar över.
Så med detta sagt, så kan man ladda bilarna, värma badtunnan/poolen, värma varmvattnet mm på natten och nästan alltid gå med vinst på det. Man behöver flyttbar last dock. Men har man sådan last så behöver man inte ens fundera på att flytta uppvärmningen av huset.
Det finns dock ett aber, man vill ju inte köra värme samtidigt som man lagar mat. Där finns två huvudalternativ, antingen stänger man av värmen under dessa timmar (det har jag inte gjort, men jag har sänkt effekten på den till mindre än hälften), eller så stoppar man in en effektvakt (men det blir inte lika effektivt då matlagningen kan dra mer effekt än värmen).
Det krävs naturligtvis en del för att föra metoderna ovan...
...men om vi går tillbaka till frågeställningen så skulle en ack-tank kunna användas som effektvakt under matlagningen utan att för den delen behöva lagra så mycket energi.
Man måste titta på helheten över dygnet här.
Så, om man har en större skillnad i elpriset än 14 öre mellan natt och dag så lönar det sig alltid att flytta lasten till natten. Även om man får effekttariff för den timmen. Det luriga är att lyckas sprida ut timmarna man flyttar över.
Så med detta sagt, så kan man ladda bilarna, värma badtunnan/poolen, värma varmvattnet mm på natten och nästan alltid gå med vinst på det. Man behöver flyttbar last dock. Men har man sådan last så behöver man inte ens fundera på att flytta uppvärmningen av huset.
Det finns dock ett aber, man vill ju inte köra värme samtidigt som man lagar mat. Där finns två huvudalternativ, antingen stänger man av värmen under dessa timmar (det har jag inte gjort, men jag har sänkt effekten på den till mindre än hälften), eller så stoppar man in en effektvakt (men det blir inte lika effektivt då matlagningen kan dra mer effekt än värmen).
Det krävs naturligtvis en del för att föra metoderna ovan...
...men om vi går tillbaka till frågeställningen så skulle en ack-tank kunna användas som effektvakt under matlagningen utan att för den delen behöva lagra så mycket energi.
Man måste titta på helheten över dygnet här.
Så illa är det ju inte hos oss i alla fall, här är de tre senaste dygnen (jag har klippt bort nätterna med min elbilsladdning och badtunna som annars totalt dominerar graferna):
Notera dock att jag automatiskt sänker temperaturen på LLVPn under de dyra timmarna på dagen (de över dagsmedel på elpriset). Denna tid på året går dock varmvattenproduktionen till kranar och element (som är påslagna i tre rum) i princip dygnet runt - dock enbart med kompressorn.
Toppen i den mellersta grafen utgörs av att jag laddade laddhybriden på dagtid i söndags (dagarna är måndag, söndag, lördag - uppifrån och ned).
Det har lagats middag under alla dessa tre dagar (luncherna har varit snabblagade rätter, dels micrade rester, dels pasta, så även igår då det var folk hemma). På lördagen lagades det grytstek med ris, parallellt så lagades det checken nuggets med pommes i airfryern (ett av barnen äter inte ris). På söndagen lagades det renskav med potatis, på måndagen lagades det pasta med grönpepparsås och strimlat kött.
Den enda gången jag ser några toppar från matlagning är när frun gör storbak, eller under jul när vi hade massor av rätter och gäster.

Notera dock att jag automatiskt sänker temperaturen på LLVPn under de dyra timmarna på dagen (de över dagsmedel på elpriset). Denna tid på året går dock varmvattenproduktionen till kranar och element (som är påslagna i tre rum) i princip dygnet runt - dock enbart med kompressorn.
Toppen i den mellersta grafen utgörs av att jag laddade laddhybriden på dagtid i söndags (dagarna är måndag, söndag, lördag - uppifrån och ned).
Det har lagats middag under alla dessa tre dagar (luncherna har varit snabblagade rätter, dels micrade rester, dels pasta, så även igår då det var folk hemma). På lördagen lagades det grytstek med ris, parallellt så lagades det checken nuggets med pommes i airfryern (ett av barnen äter inte ris). På söndagen lagades det renskav med potatis, på måndagen lagades det pasta med grönpepparsås och strimlat kött.
Den enda gången jag ser några toppar från matlagning är när frun gör storbak, eller under jul när vi hade massor av rätter och gäster.
Det hör inte till vanligheterna här, men det räcker ju att det sker i 10 procent av fallen så är det dimensionerande för effekttaxan....ClasseClas skrev:
Jag ska montera en shelly och en kontaktor på elberedaren för att styra den till natten, men ärligt talat tror jag vi ändå kommer hitta 3 effekttoppar runt 5-6kW under en månad, och då var det slöseri med pengar och komfort.
Låter vettigt att flytta eller stänga av lasten runt middagstid. Du får ta shellyn mm på "onöjeskontot". Ev inte använda den aktivt efter en testperiod.MathiasS skrev:
Det blir nog samma manöver för mig på min VVB fast på landet. Jag ska prova att lägga den mellan 22-06. 60 liters VVB så det blir spännande att se hur bra det går. Att duscha i 3-4 graders brunnsvatten går väl det också. Hälsosamt sägs det...
Miljövänligt och ekonomiskt.ClasseClas skrev:
Låter vettigt att flytta eller stänga av lasten runt middagstid. Du får ta shellyn mm på "onöjeskontot". Ev inte använda den aktivt efter en testperiod.
Det blir nog samma manöver för mig på min VVB fast på landet. Jag ska prova att lägga den mellan 22-06. 60 liters VVB så det blir spännande att se hur bra det går. Att duscha i 3-4 graders brunnsvatten går väl det också. Hälsosamt sägs det...
Snabba duschar med låg vattenförbrukning.
Fast efter något år kanske det känns skönt med halvtimmesduschar🥶
Det krävs dock knappast någon acktank för att pausa värmen en timme eller två. Problemet är att man istället riskerar att få en topp sen när pannan skall "köra ikapp". Det är ett knepigt optimeringsproblem, i synnerhet som att lösningen, som sagt, måste vara "perfekt" i den mening att det inte duger att den missar några timmar på en månad.pacman42 skrev:
Jag får en rätt balanserad kurva redan, men jag kommer att helt stänga av värmen om maxeffekten (den tredje) är på väg att överskridas under en timme. Men vi får se om jag får den modellen, mitt elnätbolag har fortfarande inte annonserat vilken modell de kommer att ha. De har dock när jag frågat sagt att de kommer att göra skillnad på dag/natt, vardag/helg och vinter/sommar.C cpalm skrev:Det krävs dock knappast någon acktank för att pausa värmen en timme eller två. Problemet är att man istället riskerar att få en topp sen när pannan skall "köra ikapp". Det är ett knepigt optimeringsproblem, i synnerhet som att lösningen, som sagt, måste vara "perfekt" i den mening att det inte duger att den missar några timmar på en månad.