Har just besökt bekanta i Roslagen som har ett stort problem i sin gräsmatta:
När den anlades fick de fyllnadsjord från en lantbrukare i närheten och det visar sig att när gräsmattan var färdig dök det upp massor med stora ogräs som identifierades som "ryssgubbe" och är tydligen invasiv.
De har försökt att gräva upp plantorna (c:a 3500 st) men de kom upp igen nästa säsong.
Nu kör de robotgräsklippare för att hålla dem nere men bladrosetterna i marknivå ser förskräckliga ut.

Finns det något som kan ta kål på dessa växter?
Kan tex MCPA (Dicotex) hjälpa?
 
T
Dicotex lär ju fungera bra!
 
T TreeView skrev:
Dicotex lär ju fungera bra!
Erfarenhet eller tro?
 
B Bo Berglund skrev:
Erfarenhet eller tro?
Det ska fungera,
Illustrativ sida ur en handbok som visar hill mustard (Bunias orientalis) med bilder på växten, dess blad och fröer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
B Bo Berglund skrev:
Erfarenhet eller tro?
Lite av varje, tror jag hade samma skit på ett ställe som försvann, men oavsett så har allt skit som blommat försvunnit när det blivit besprutat så då blir det utifrån tro
 
Tack för feedback, då skall jag råda min kompis om hur han skall använda Dicotex!
 
R
Finns det något som tyder på att mcpa kan vara skadligt för människor?

Gubbgissare, ”trust me bro” eller andra som är helt övertygade om att just deras tro är rätt - ombeds att inte svara. Det behövs en länk till informationskällan.
 
MaxHugo
R Ramuu skrev:
Finns det något som tyder på att mcpa kan vara skadligt för människor?

Gubbgissare, ”trust me bro” eller andra som är helt övertygade om att just deras tro är rätt - ombeds att inte svara. Det behövs en länk till informationskällan.

Detta är från MCPA 750 som innehåller 750g MCPA per liter. Tex Dicotex som nämns ofta, innehåller endast 42g per liter

Säkerhetsdatablad med instruktioner för första hjälpen angående användning av MCPA 750 herbicid.

https://cdn.nufarm.com/wp-content/u...11/25103206/MCPA-750-NUFARMSDS-SE-_SV-2.0.pdf
 
R
MaxHugo MaxHugo skrev:
Detta är från MCPA 750 som innehåller 750g MCPA per liter. Tex Dicotex som nämns ofta, innehåller endast 42g per liter

[bild]

[länk]
Tack! Jag tror det är den jag läst förut också, samt annan information som ger intrycket av att det inte verkar vara farligt med hudkontakt iaf.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Hej, lånar tråden lite.
Vi har ogräs i vår gräsmatta som skulle behöva bekämpas. Någon som har provat beställa från amazon.se?
Hittade denna och undrar om någon har erfarenhet av produkten och hur leverans från amazon har gått?

https://www.amazon.se/Compo-21773-Herbicid-Gräsmatta-Flerfärgad/dp/B0781VSXRH/ref=d_pd_sbs_sccl_2_1/258-4148677-9856912?pd_rd_w=fwm2b&content-id=amzn1.sym.6af1151c-6448-4550-bc89-6ddd4e313b0e&pf_rd_p=6af1151c-6448-4550-bc89-6ddd4e313b0e&pf_rd_r=CGWBEDH5XEDG7Z588WFV&pd_rd_wg=3nZGI&pd_rd_r=f48d1957-c26a-4c94-a0ae-feaf922d50ac&pd_rd_i=B0781VSXRH&th=1

MVH Kim
 
Redigerat:
Kim B Kim B skrev:
Hej, lånar tråden lite.
Vi har en gräsmatta som skulle behöva bekämpas. Någon som har provat beställa från amazon.se?
Hittade denna och undrar om någon har erfarenhet av produkten och hur leverans från amazon har gått?

[länk]

MVH Kim
Har ingen erfarenhet av produkten, men stor erfarenhet av att handla på Amazon. Generellt är det inga problem med leveranser därifrån. Har man "Prime" är det gratis frakt och det brukar också gå väldigt fort. Dock använder de leverantören Airmee, och de är riktiga klåpare. Jag tror att de satt i system att lova leverans på ett eller ett par dygn, för att sedan skicka ut meddelande till mottagaren att de stött på något problem så de behöver mer tid. Grejerna har dock alltid kommit fram...men det kan ju innebära problem ibland om man litar på angivet leveransdatum...vilket jag slutat göra,. Räknar alltid med åtminstone ett extra dygn.
 
P Paxman skrev:
Har ingen erfarenhet av produkten, men stor erfarenhet av att handla på Amazon. Generellt är det inga problem med leveranser därifrån. Har man "Prime" är det gratis frakt och det brukar också gå väldigt fort. Dock använder de leverantören Airmee, och de är riktiga klåpare. Jag tror att de satt i system att lova leverans på ett eller ett par dygn, för att sedan skicka ut meddelande till mottagaren att de stött på något problem så de behöver mer tid. Grejerna har dock alltid kommit fram...men det kan ju innebära problem ibland om man litar på angivet leveransdatum...vilket jag slutat göra,. Räknar alltid med åtminstone ett extra dygn.
Tack för snabb feedback Paxman, då vet jag i alla fall att leveransen fungerar hyfsat, har inte så bråttom att få hem det, bara det kommer.
Avvaktar om någon har info gällande medlet innan jag gör en beställning :)
 
Kim B Kim B skrev:
Tack för snabb feedback Paxman, då vet jag i alla fall att leveransen fungerar hyfsat, har inte så bråttom att få hem det, bara det kommer.
Avvaktar om någon har info gällande medlet innan jag gör en beställning :)
En brasklapp: det kan, med betoning på kan, eventuellt bli problem pga själva produkten. Jag har något minne av att jag en gång försökte beställa något som inte var möjligt att skicka över landsgränser. Dock minns jag inte om det var Amazon eller någon annan liknade webhandel. Dock stoppades affären innan prylen ens hade plockats och jag fick tillbaka alla pengar utan problem.

Amazon är väldigt bra när det gäller hantering av strul, så du kan vara hyfsat trygg med att du inte blir blåst.
 
  • Gilla
Kim B
  • Laddar…
Kim B Kim B skrev:
Hej, lånar tråden lite.
Vi har ogräs i vår gräsmatta som skulle behöva bekämpas. Någon som har provat beställa från amazon.se?
Hittade denna och undrar om någon har erfarenhet av produkten och hur leverans från amazon har gått?

[länk]

MVH Kim
Jag har gjort ca 40 olika köp från Amazon.se och det funkar hur bra som helst. Vilken transportör de använder beror på vilket fullfillmentcenter det skickas ifrån (Holland, Tyskland, Storbritannien, Sverige) eller om det inte skickas av Amazon utan återförsäljaren själv så kan det också skilja.

Precis som Paxman skriver så kan det vara så att vissa produkter ej skickas över landsgränser av olika anledning. Farligt gods som vissa limer kan vara problem vet jag. Hur det är med gödningsmedel och bekämpningsmedel vet jag ej. Men skulle det vara så så får du tillbaka dina pengar till 100% utan strul!
 
Semiproffset Thiger skrev:
Jag har gjort ca 40 olika köp från Amazon.se och det funkar hur bra som helst. Vilken transportör de använder beror på vilket fullfillmentcenter det skickas ifrån (Holland, Tyskland, Storbritannien, Sverige) eller om det inte skickas av Amazon utan återförsäljaren själv så kan det också skilja.

Precis som Paxman skriver så kan det vara så att vissa produkter ej skickas över landsgränser av olika anledning. Farligt gods som vissa limer kan vara problem vet jag. Hur det är med gödningsmedel och bekämpningsmedel vet jag ej. Men skulle det vara så så får du tillbaka dina pengar till 100% utan strul!
Okej! Då blir det nog en beställning!
Såg att aktiva ämnen verkar vara samma som dicotex, vilket jag sett gett önskat resultat. Återkommer med hur det gått :)
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.