S Seamountain skrev:
Hej!

Står i tankarna att inskaffa en R1000 till min gård på ca 800m2.
Det är två saker jag är lite orolig för. Det ena är att den enda passagen jag har till baksidan är en ca 1m bred stengång.
På ena sidan en altan och andra häck.
Den andra är den lilla strängen mellan min och grannens gård är enbart åtkomligt från baksidan vilket får mig att fundera om jag måste dra guidekabel hela vägen runt.

Hur skulle man dra begränsning och guidekabel för att få det att fungera?
Alla tips och idéer är välkomna!
Det där ska inte vara några problem. Passagen på 1 m är inga problem, jag har ett par smala passager som den tar sig genom. Du kan ställa in fjärrstart på R1000 så att den startar ibland direkt i början, ibland i mitten av guidekabeln och ibland i slutet av guidekabeln.Sätt laddstationen i ena ändan av tomten och kör guidekabel hela vägen runt så blir det bra.
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Jämförde lite med manualen för Gardenas R38/R40/R45/R50 och de har kaliberingsmenyn, men däremot ej de största R70/R80 som då kan jämföras med den större ROB-klipparen (1000).

Gardena R70/R80 har möjlighet till att ställa in korridorbredd, gissar att detta då påverkar att kalibreringsfunktionen ej finns i dessa klippare. På de mindre klipparna finns ej korridorbreddsinställningen, istället fixar klipparn detta på något sätt med kalibreringen.

Nåväl, ett svar lär väl fås från Husqvarnas support om dessa grejor.
 
Intressant att veta är att jag höll på att råka ut för exakt samma sak med min Gardena sileno life 750. Jag gjorde en lite för tight sväng med min guidekabel direkt efter laddstationen, så klipparen kom för nära begränsningskabeln och avslutade kalibreringen. Det finns inget i menyn för att kalibrera på nytt och när jag återställde inställningarna i menyn så märkte jag inget speciellt mer än att klipparen startade om.
Men när jag fixade guidekabeln så att den låg bättre och sen gjorde återställningen så gjorde klipparen en kalibrering som den skulle och när den var klar så kom det upp ett meddelande om att kalibreringen var klar.
Problemet låg alltså i att den inte visade ett felmeddelande när den hela tiden avbröt kalibreringen, utan det visades bara ett meddelande när kalibreringen lyckades, vilket gjorde att jag trodde att inget hände. Att jag faktiskt visste att det inte blev rätt var för att jag har en 1000-modell också som jag hade installerat veckan innan, så jag visste hur en korrekt installation skulle vara.

Så på Gardena (Life-modellerna) så kan man kalibrera om genom att återställa inställningarna, även om det inte är tydligt att så sker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
N Nilfons skrev:
Kanon!

Jag noterade att jag har en auktoriserad serviceverkstad precis nästgårds och de meddelade just att de tar 495 för återställning och uppdatering, väntetid 2-3 dagar. Lockande, även om det principiellt känns fel att betala en femhundring till för denna grej. Avvaktar Classes svar.
Det där måste väl ingå i garantin och är det en auktoriserad verkstad så får dom väl betalt av Husqvarna/McCulloch?
 
G golfgreen skrev:
Det där måste väl ingå i garantin och är det en auktoriserad verkstad så får dom väl betalt av Husqvarna/McCulloch?
Jo, om jag går via Clas Ohlson och de får ta hand om logistiken. Att bara dyka upp vid dörren hos verkstaden så får jag nog slanta upp själv.
 
daddydj daddydj skrev:
@Nilfons Nu har jag också ringt Clas Ohlson och hamnade hos samma kille som du pratade med. Är nog bra att vi har varsin robot med samma symptom. Ger lite mer tyngd. Han kollar med Husqvarna och återkommer under dagen.

Nu har jag snackat med Classe-killen som i sin tur har pratat med Husqvarna. De hävdar att klipparen alltid följer guidekabeln typ 1,70 m till höger om guidekabeln när den skall ut, alltså inte rakt ovan kabeln. Det skulle ju då innebära att minsta möjliga passage alltid är minst 2 meter: 30 cm från vänster begränsningskabel till guiden och ytterligare 1,70 ut till högersidan. Skall man då få iväg klipparen till en mer otillgänglig yta på tomten så får ingen passage vara mindre än 2 meter. Stämmer verkligen det?


Edit: Jag vet ju att klipparen på hemvägen följer guiden på lite olika avstånd för att undvika hjulspår, men att den konstant skall följa guidekabeln nästan 2 meter åt höger varje gång den skall ut.... Är det verkligen så?
 
Jag har också pratat med Clas Ohlson, det där är bara skitsnack och har inget med vårt problem att göra. Väldigt tydligt att Husqvarna försöker att inte ta ansvar för detta, de tyckte jag skulle köra på utan fjärrstart. Jag lämnar in roboten på fabriksåterställning och kommer att åberopa garantiärende.
 
Det är på vänster sida om guiden roboten går, både in och ut!
Sedan låter 1,7 m mycket, sannolikt är det max avstånd som den kan använda när den varierar avståndet för att undvika spårbildning.
Jag gissar att den har fått automatisk passagehantering som gör att den tar hänsyn till beg.kablen när den varierar avstånd till guide.
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Är det någon här som har en fungerande R600 eller R1000? Kör roboten på guidekabeln eller två meter bredvid på väg ut?
 
Min R600 går bredvid guiden, är nog lite olika avstånd varje gång, men inte så långt som 2 meter bredvid, kanske mellan 20 cm till en meter, slingan på vänster ut från laddaren och på höger in till laddaren.
Software 6.17.00 från 2017-09--13
 
@Nilfons På din film ser det onekligen ut som att roboten följer guidekabeln fast någon meter bredvid guidekabeln.
 
S sune73 skrev:
Har också en R1000 sedan ett par veckor.

Och har exakt samma fenomen vid kalibrering UT, IN funkar perfekt.
Misslyckades också med kalibreringen första gången :(
Intressant, ring gärna Husqvarna och välj sedan Mcculloch med knapptelefonen.
Nummer 036-364000

Om de märker att det är många som har detta problem ökar chansen för att de ordnar en mjukvarofix det eller låter oss laga det gratis.
 
daddydj daddydj skrev:
@Nilfons På din film ser det onekligen ut som att roboten följer guidekabeln fast någon meter bredvid guidekabeln.

Ja, det Classe-killen säger, att den alltid följer guidekabeln till höger och 1,70 m stämmer ju helt med min film, och att när det väl tar stopp så börjar den att klippa där den är. Men nu säger ju folket här att den följer guidekabeln till vänster även på utvägen (vilket då är motsatt sida om guidekabeln jämfört med när den går in) och då spricker ju teorin. Det betyder i så fall att klipparen på min film inte alls följer guidekabeln utan letar efter den, eftersom den går på höger sida?
 
N Nilfons skrev:
Men nu säger ju folket här att den följer guidekabeln till vänster även på utvägen (vilket då är motsatt sida om guidekabeln jämfört med när den går in) och då spricker ju teorin. Det betyder i så fall att klipparen på min film inte alls följer guidekabeln utan letar efter den, eftersom den går på höger sida?
Vilken sida om slingan den går på har jag 30 högskolepoäng i. Problemet är att folk uttrycker sig på olika sätt. Såhär är det:

1. Om du står ute på gräsmattan ovanpå guidekabeln och tittar mot laddstationen så kör roboten på vänster sida om guidekabeln.

2. Om du ställer dig ovanpå laddstationen och tittar ut på gräsmattan (gör inte det!) så kör roboten på höger sida om guidekabeln.
 
  • Gilla
masken10 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.