Nej, väldigt tydligt att man måste vara helt klar med all tråddragning innan man startar R1000 första gången. Jag hade lite för lite kabel så guidekabeln var inte inkopplad korrekt vilket gör att den kalibrerade helt fel och nu tror att det inte finns någon guidekabel på vägen ut. På hemvägen funkar det dock perfekt...
 
Hej!

Står i tankarna att inskaffa en R1000 till min gård på ca 800m2.
Det är två saker jag är lite orolig för. Det ena är att den enda passagen jag har till baksidan är en ca 1m bred stengång.
På ena sidan en altan och andra häck.
Den andra är den lilla strängen mellan min och grannens gård är enbart åtkomligt från baksidan vilket får mig att fundera om jag måste dra guidekabel hela vägen runt.

Hur skulle man dra begränsning och guidekabel för att få det att fungera?
Alla tips och idéer är välkomna!
 
  • Illustration av en gård med hus, altan, pool, trädgårdsväg och gräsmatta för diskussion om robotgräsklipparens kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild över en trädgård med hus, altan, gångväg och en robotgräsklippare på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

G golfgreen skrev:
Manualen är ju inte helt tydlig med kalibreringen för just R1000. Jag tolkade det som att man gör dom stegen istället för kalibrering, även om det låter lite konstigt.
Du får nog göra som du tänkte och kontakta tillverkaren.
Det är ganska tydligt på deras youtubeklipp, när man startar den första gången görs en första kalibrering. Swedan kan man själv testa med Test IN och Test OUT. Men som sagt, har man inte gjort kalibreringen så kommer man aldrig få Test OUT att funka.

@daddydj - Keep me posted! Jag kommer också att se om jag kan hitta något idag.
 
S Seamountain skrev:
Hej!

Står i tankarna att inskaffa en R1000 till min gård på ca 800m2.
Det är två saker jag är lite orolig för. Det ena är att den enda passagen jag har till baksidan är en ca 1m bred stengång.
På ena sidan en altan och andra häck.
Den andra är den lilla strängen mellan min och grannens gård är enbart åtkomligt från baksidan vilket får mig att fundera om jag måste dra guidekabel hela vägen runt.

Hur skulle man dra begränsning och guidekabel för att få det att fungera?
Alla tips och idéer är välkomna!
Tycker inte din ritning stämmer helt med satellitbilden, men körning över stenplattor är OK. Beg.kabel läggs mot ytterområde och guide där emellan.
 
N Nilfons skrev:
[video]
Det är ganska tydligt på deras youtubeklipp, när man startar den första gången görs en första kalibrering. Swedan kan man själv testa med Test IN och Test OUT. Men som sagt, har man inte gjort kalibreringen så kommer man aldrig få Test OUT att funka.
@daddydj - Keep me posted! Jag kommer också att se om jag kan hitta något idag.
Nu har jag ringt Mcculloch servicecenter och det är fabriksåterställning som gäller. Clas Ohlson där jag köpte maskinen kan inte göra dessa utan man måste vända sig till ett auktoriserat serviceställe. Här i Uppsala är det SÅMA som gäller. Jag ringde SÅMA och de kan fabriksåterställa och lägga in senaste mjukvaran för ca 600 kr, dock upp till två veckors väntetid och man kan inte boka tid utan måste lämna in maskinen och sedan vänta. Väldigt trevlig kille på SÅMA som gjorde allt för att jag inte ska lämna in maskinen utan lösa det själv.

Tre alternativ:

1. Försöka lösa det själv, det kan finnas hemliga menyer i maskinen man når genom att hålla in nollan eller sjuan och nian samtidigt. Någon som provat att hålla in nollan?
2. Lämna in den till Clas Ohlson. Jag har garanti och de brukar vara tillmötesgående. Tror dock att det kan ta lång tid för dem att reda ut detta då de själva inte kan lösa det utan måste skicka den vidare.
3. Lämna in den på SÅMA, 600 kr och två veckor utan gräsklippning.
 
Ah, filmen jag laddade upp igår kväll hängde med i mitt inlägg nu på morgonen...

Ja, som synes, åker ut en dryg meter på guiden, vänder och backar över den,kör över den igen och sedan fortsätter den leta efter kabeln 2 meter till höger om guidekabeln och fortsätter i tangentens riktning till det tar stopp. Då börjar den klippa.

Jag har pratat med verkstaden på Clas Ohlson nu. De skulle kontakta husqvarna och sedan ringa tillbaka.
 
daddydj daddydj skrev:
Nu har jag ringt Mcculloch servicecenter och det är fabriksåterställning som gäller. Clas Ohlson där jag köpte maskinen kan inte göra dessa utan man måste vända sig till ett auktoriserat serviceställe. Här i Uppsala är det SÅMA som gäller. Jag ringde SÅMA och de kan fabriksåterställa och lägga in senaste mjukvaran för ca 600 kr, dock upp till två veckors väntetid och man kan inte boka tid utan måste lämna in maskinen och sedan vänta. Väldigt trevlig kille på SÅMA som gjorde allt för att jag inte ska lämna in maskinen utan lösa det själv.

Tre alternativ:

1. Försöka lösa det själv, det kan finnas hemliga menyer i maskinen man når genom att hålla in nollan eller sjuan och nian samtidigt. Någon som provat att hålla in nollan?
2. Lämna in den till Clas Ohlson. Jag har garanti och de brukar vara tillmötesgående. Tror dock att det kan ta lång tid för dem att reda ut detta då de själva inte kan lösa det utan måste skicka den vidare.
3. Lämna in den på SÅMA, 600 kr och två veckor utan gräsklippning.
Tror fortsatt på att det är något installationsrelaterat som gör att klipparen inte vill följa guiden ut. Det skulle bli ohållbart att klipparen måste in till fabrik/ÅF för återställning om den pga av något inte gör sin uppstartssekvens på korrekt sätt eller blir störd under densamma.
Har du testat att flytta beg.kablen på vänster sida lite längre ut?
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
N Nilfons skrev:
Ah, filmen jag laddade upp igår kväll hängde med i mitt inlägg nu på morgonen...

Ja, som synes, åker ut en dryg meter på guiden, vänder och backar över den,kör över den igen och sedan fortsätter den leta efter kabeln 2 meter till höger om guidekabeln och fortsätter i tangentens riktning till det tar stopp. Då börjar den klippa.

Jag har pratat med verkstaden på Clas Ohlson nu. De skulle kontakta husqvarna och sedan ringa tillbaka.
Exakt så beter sig min robot, den kör ut 1 meter och sedan börjar den leta efter guidekabeln. Jäkla dålig programvara att man inte kan kalibrera guidekabeln när man vill. Killen på SÅMA sa att det gick att göra på alla modeller han kände till och det fungerar på lillebror R600 så det är ju ett misstag av Mcculloch att det inte funkar.

Ringde du till Clas Ohlson centralt eller gick du in på en butik?
 
daddydj daddydj skrev:
Exakt så beter sig min robot, den kör ut 1 meter och sedan börjar den leta efter guidekabeln. Jäkla dålig programvara att man inte kan kalibrera guidekabeln när man vill. Killen på SÅMA sa att det gick att göra på alla modeller han kände till och det fungerar på lillebror R600 så det är ju ett misstag av Mcculloch att det inte funkar.

Ringde du till Clas Ohlson centralt eller gick du in på en butik?
Jag ringde centralt till deras kundservice och de kopplade mig till deras maskinsupport. Killen jag pratade med verkade ganska insatt faktiskt och förstod problematiken. Han kände till att det bara gick att återställa de egna inställningarna man gjort, men inte kalibreringen. Det måste göras genom en speciell programvara som jag inte minns vad den hette, men som dom på Classe inte har utan måste skickas till serviceverkstäderna. Han skulle kolla med husqvarna som sagt och återkomma.
 
E etompau skrev:
Tror fortsatt på att det är något installationsrelaterat som gör att klipparen inte vill följa guiden ut. Det skulle bli ohållbart att klipparen måste in till fabrik/ÅF för återställning om den pga av något inte gör sin uppstartssekvens på korrekt sätt eller blir störd under densamma.
Har du testat att flytta beg.kablen på vänster sida lite längre ut?
Det finns en hel del trådar om detta problem med Husqvarna 305 och 308 som i princip är samma maskin som R1000. Där verkar det dock gå att lösa i efterhand medan Mcculloch tänkt fel och i sin iver att göra R1000 bättre än R600 råkade ta bort kalibrering i efterhand. Kan hända att det är löst med ny mjukvara i de nyare maskinerna. Min köptes för ett år sedan och har mjukvara från 2017. Man kan se vilken version av mjukvaran man har genom att välja "Om" i menyerna på roboten.
 
E etompau skrev:
Tror fortsatt på att det är något installationsrelaterat som gör att klipparen inte vill följa guiden ut. Det skulle bli ohållbart att klipparen måste in till fabrik/ÅF för återställning om den pga av något inte gör sin uppstartssekvens på korrekt sätt eller blir störd under densamma.
Har du testat att flytta beg.kablen på vänster sida lite längre ut?
Fast skulle det vara något med installationen och placeringen av guide- och/eller begränsningskabel, så skulle man fått problem med det mesta misstänker jag. Klipparen klipper som den skall och hittar hem via guidekabel som den skall. Det är bara själva Fjärrstarten, och då Test OUT, som inte funkar. Hem hittar han utan problem. Måste tveklöst vara ett mjukvaruproblem.
 
@Nilfons Nu har jag också ringt Clas Ohlson och hamnade hos samma kille som du pratade med. Är nog bra att vi har varsin robot med samma symptom. Ger lite mer tyngd. Han kollar med Husqvarna och återkommer under dagen.
 
daddydj daddydj skrev:
@Nilfons Nu har jag också ringt Clas Ohlson och hamnade hos samma kille som du pratade med. Är nog bra att vi har varsin robot med samma symptom. Ger lite mer tyngd. Han kollar med Husqvarna och återkommer under dagen.

Kanon!

Jag noterade att jag har en auktoriserad serviceverkstad precis nästgårds och de meddelade just att de tar 495 för återställning och uppdatering, väntetid 2-3 dagar. Lockande, även om det principiellt känns fel att betala en femhundring till för denna grej. Avvaktar Classes svar.
 
Efter att ha läst alla inlägg om ROB bör jag nog handla där man köpa till installation. Det verkar ju inte vara så enkelt direkt att göra det själv. Så det är kanske värt den extra kostnaden för min del i alla fall. :thinking: Jag är fortfarande nyfiken på en robot som inte behöver begränsningskabel och vänder när gräsytan tar slut. Nackdelen är ju att man behöver flytta den från ena sidan garageuppfarten till den andra. Det är ju en annan variant variant på gång också från iRobot där man sätter ut radiofyrar som kommunicerar med roboten. Släpps visst i Tyskland kvartal tre, kanske värd att vänta på för mig men blir kanske för dyr.
 
Inga problem att installera ROB själv så länge man gör klart kabeldragningen innan man kör igång roboten första gången. Grymt nöjd med roboten.
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.