Microkatten Microkatten skrev:
Jag skulle korta av ett bordsben en gång, men det blev 10% för kort. Då skarvade jag på 10% igen, men det blev ändå för kort! Hur kan det komma sig? :D
Du mätte med en talmeter!
 
  • Gilla
patrik Johäll och 1 till
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
Hej,

Jag vet att frågan har ställts här förut men jag undrar främst om det finns någon myndighet eller instans man kan ringa för att få svar svart på vitt om ett materialpåslag är för högt eller inte? Om inte, här är mitt dilemma. Vill inte börja bråka med elektrikern som ska dra utanpåliggande el i hela vårt hus men blev fundersam över detta:

Min elektriker vill sälja Renova-strömbrytare och vägguttag för 350 kr styck. Om jag köper materialet själv skulle det kosta 237 kr. De gör alltså 32% påslag. Sedan, om jag inte misstar mig, får de väldigt rabatterade priser hos grossisten så de betalar knappast mitt pris (237 kr) för att köpa in materialet.

Om de vill tjäna pengar på material skulle jag godkänna 10-15 % för administrativa kostnader, men 32 tycker jag låter mycket.

Är jag bara dumsnål eller?

Mvh
Haha, du kan skratta dig lycklig över dina 32%. Jag har haft erfarenheter av elektriker som tycker att 250% är rimligt samt att ventilera sådant på detta forum är som att kasta sten i glashus. Det försvarades av ett antal individer med en massa nonsensdravel som jag tillslut inte orkade att ens diskutera. Så ta hans 32% och behåll honom, praxis hos många andra är att blåsa göra löjliga vinster på materialet.
 
Carro_D Carro_D skrev:
Hej,

Jag vet att frågan har ställts här förut men jag undrar främst om det finns någon myndighet eller instans man kan ringa för att få svar svart på vitt om ett materialpåslag är för högt eller inte? Om inte, här är mitt dilemma. Vill inte börja bråka med elektrikern som ska dra utanpåliggande el i hela vårt hus men blev fundersam över detta:

Min elektriker vill sälja Renova-strömbrytare och vägguttag för 350 kr styck. Om jag köper materialet själv skulle det kosta 237 kr. De gör alltså 32% påslag. Sedan, om jag inte misstar mig, får de väldigt rabatterade priser hos grossisten så de betalar knappast mitt pris (237 kr) för att köpa in materialet.

Om de vill tjäna pengar på material skulle jag godkänna 10-15 % för administrativa kostnader, men 32 tycker jag låter mycket.

Är jag bara dumsnål eller?

Mvh

Lite pdf topic.
Men jag satte renova-brytare för 5 år sedan. Nu har de börjat ge upp och brytaren(en kopparbit) gått av.
Skulle rekommendera THPG-brytarna istället vilket har mycket bättre kvalité (säljs t.ex. på byggffabriken). Ger även 10gånger bättre retrokänsla vid utanpåliggande.:)
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…

Bästa svaret

För mig som kund finns en anledning till varför jag inte vill betala "överpris" för materialet, men i gengäld måste acceptera ett "ärligt pris" på timkostnaden.

Inköp av elmaterial ger mig som kund inte något mervärde (tvärtom faktiskt om jag nu råkar veta vad som behövs) , eftersom jag enkelt själv kan ta en kaffe och klicka hem märkesprodukterna som behövs på nätet. Jag behöver ingen elektriker för det.

Till elektrikern vänder jag mig alltså inte för att betala mer för saker jag enklare kan köpa billigt själv. Jag anlitar en elektriker för att mot ersättning få tillgång till dennes samlade erfarenhet, kunskap om regler och allmänna handlag med elinstallation. Det är enbart det som tillför något av värde, och alltså är det det som jag vill betala för!

Sedan ska man inte glömma bort att den starkaste konkurrensfaktorn (förutom uppenbara saker som kundvård och bemötande) är faktiskt att driva sitt företag så effektivt som möjligt, dvs se till att man kan utföra värdeskapande arbete = ta betalt så många timmar som möjligt. När kunderna börjar märka att man "har koll" på planering, alltid har "småsaker" med sig i bilen mm accepterar de en högre timkostnad då de upplever att "han är ju så effektiv, och han är alltid i tid, så totalt sett blir det samma pris ändå". Och själv kan du njuta av att casha in det högre beloppet OCH debitera fler timmar. Det tycker jag är ett riktigt just sätt att tjäna pengar, jämfört med att dra in en stor del på materialet och fortsätta jobba ineffektivt.

Sen kan man förstås kombinera båda. ;)
Men man ska akta sig för att reta upp kunderna med luftdebiteringar...
 
  • Gilla
Grillgården9 och 2 till
  • Laddar…
Har aldrig fattat varför ska man betala en hantverkare för material utan bra underlag. Be elektriker stryka sina påhittade priser med fakturaunderlag. Sedan räknar du själv vad han har betalat och hur mycket påslag det är. Be han rätta till ellet bestridd fakturan och be han dra åt helvete.
 
S spamb skrev:
Har aldrig fattat varför ska man betala en hantverkare för material utan bra underlag. Be elektriker stryka sina påhittade priser med fakturaunderlag. Sedan räknar du själv vad han har betalat och hur mycket påslag det är. Be han rätta till ellet bestridd fakturan och be han dra åt helvete.
men alltså, gör du likadant när du lämnar in bilen?, får tvättmaskinen lagad, eller anlitar andra tjänster? Man kan ju spara likadant överallt? Be att få utövarens faktura på varor och betala bara vad man anser är skäligt. Varför betala 600kr kilot för oxfilen när ica bara betalar 150kr? Varför är det bara inom el och VVS folk gapar som mest?
 
  • Gilla
pellefant
  • Laddar…
Lämnar jag in bilen så jämför jag bildelspriser med priser butiken i fråga butiken säljer. Många gånger köper jag egna delar som jag lämnar in på verkstad och betalar bara timpriser. Sedan får jag ALTID veta pris innan arbete påbörjas.
 
Såg att det nämndes i tråden, med t.ex. Elbutik är en av Sveriges största köpare av el-materiel, och har mycket bättre rabatter en de flesta elektriker i Sverige. Sen säljer dom vidare med rätt små marginaler, det bygger på volym.
Orättvist att jämföra eftersom elektrikern sannolikt behöver sin grossist och får inte bättre priser.

Sen är det klart att vissa kör alldeles för höga påslag, men det är ju bra att som vanligt komma överens före affären. Jag brukar föreslå netto +20%.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Sen bör det ju också påpekas återigen att de flesta är ärliga och saltar inga fakturor i onödan. En del pratar ungefär som att alla gör det och drar alla över en kam.....De flesta är resonliga och dividera om priser kan man göra med de flesta.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Så mycket tror jag inte det skiljer mellan Elbutik och grossisten. Jag själv har ett konto hos Ahlsell via min enskilda firma, men har inte köpt en skruv därifrån sen det skapades.
För ett 2-vägs Elko RS vägguttag, 1841466, tar elbutik 129:- och jag får köpa det från Ahlsell för 100,87 + moms. Nån som jobbar i branschen har säkerligen mer rabatt än mig...
 
O Oxsar skrev:
Lite pdf topic.
Men jag satte renova-brytare för 5 år sedan. Nu har de börjat ge upp och brytaren(en kopparbit) gått av.
Skulle rekommendera THPG-brytarna istället vilket har mycket bättre kvalité (säljs t.ex. på byggffabriken). Ger även 10gånger bättre retrokänsla vid utanpåliggande.:)
Jag var inne först på att använda dessa, men kostnaden skenar som iväg när vi ska byta allt i hela huset. Speciellt om de ska gå via elektrikern. Sedan har jag lite svårt att övertyga sambon om att vi borde ha dessa när en vanlig strömbrytare kostar så mycket mindre. Därmed har vi kompromissat och väljer plastvarianten. Fast på toaletterna, där vi kommer att ha infälld el, blir det nog att jag klickar hem några strömbrytare i bakelit/porslin som elektrikern får montera ;)
 
S Stefan1972 skrev:
Sen bör det ju också påpekas återigen att de flesta är ärliga och saltar inga fakturor i onödan. En del pratar ungefär som att alla gör det och drar alla över en kam.....De flesta är resonliga och dividera om priser kan man göra med de flesta.
Absolut, jag tror inte att min elektriker försöker lura oss. De har gott rykte i mitt område och rekommenderas av alla våra grannar. Dock kan jag tänka mig att grannarna aldrig har reflekterat över vad de betalar i timkostnad alt. materialkostnad. Det blir som bara enklare att betala, tror jag många tänker.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Med 32 % kan du känna dig lyckligt. Påslag med flera hundra procent förekommer och är inte ens olagliga. Du ska veta att för varje uttag du köper via elektriker betalar du honom en middag i Thailand.
Skitsnack.. ! Är elektriker med AB och ingen jävla Thailandsresa har skett.. elektriker är inte en grupp!
 
Men snälla. En jäkla massa gnäll på våra/snickare/vvs påslag. Är själv elektriker.
Hur tjänar det företaget du jobbar på? Eller driver.
Varför får en arkitekt ta 1500:- i timmen eller en advokat 2000:- i timmen?
Vad tar din mäklare när han säljer ditt hus? Hur många timmar lägger en mäklare på ett objekt men kan ändå ta pris på 100000:-

Bara för ”ni” kan lätt kolla upp vad allt kostar på bauhaus/elbutik så kvittar väl det? Visst de kanske känns surt men så funkar hela samhället. Inte fan går man in på Ica och gnäller varför man inte får se deras inköps priser och säger att man ska fan bara köpa den där osten med 10% påslag annars går man till konsumentombudsmannen.

Kolla upp andra och ta in fler offerter så får du ju se. Nån har säkert billigare material påslag men då får du säkerligen betala det på annat vis. Ta in den billigaste du hittar och sen gnäll här i forumet att det blev dåligt/ att du hatar hantverkare.

Skit i att anlita ”oss” (elektriker) eller gör det själv istället. Ah just de. Det får man inte...
 
  • Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
H Henke87 skrev:
Skit i att anlita ”oss” (elektriker) eller gör det själv istället. Ah just de. Det får man inte...
Aaah, kan det vara rotorsaken till att elektrikerna kan snurra upp konsumenterna på materialet?
 
  • Gilla
spamb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.