Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Hela konfektionsbranschen har 2,5-3 ggr inköpspriset på sina varor.
Det är som sagt inte en relevant jämförelse. I klädbutiken blir du inte debiterad 600 kr/h (1h minimum) för att expediten skall gå till lagret och plocka ut din storlek, eller 600kr/h, minst 1h för att expediten skall slå in din betalning på kassaapparaten.

Jag tror de flesta av oss skulle vara väldigt nöjd med en elektriker som gör 175% påslag på ett vägguttag om priset inkluderar montering på plats. Men ingen firma skulle kunna gå runt på att installera ett eluttag hemma hos mig för ex. 300kr totalt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är som sagt inte en relevant jämförelse. I klädbutiken blir du inte debiterad 600 kr/h (1h minimum) för att expediten skall gå till lagret och plocka ut din storlek, eller 600kr/h, minst 1h för att expediten skall slå in din betalning på kassaapparaten.

Jag tror de flesta av oss skulle vara väldigt nöjd med en elektriker som gör 175% påslag på ett vägguttag om priset inkluderar montering på plats. Men ingen firma skulle kunna gå runt på att installera ett eluttag hemma hos mig för ex. 300kr totalt.
Ok, bilverkstäder då?
 
jbr jbr skrev:
Den jämförelsen är inte relevant. Där är det fråga om återförsäljarverksamet, något som t.ex. Elbutik.se också ägnar sig åt.

Här diskuteras elektriker som säljer hantverk och kompetens.
Om man även vill vara återförsäljare så får man finna sig i att också prisjämföras med andra återförsäljare.
Då är väl inte heller elektriker någon budfirma som kör material hem till kunden? Han är ju inte heller någon konsult, som talar för dig vilka material som behövs för arbetet!
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
A AG A skrev:
Då är väl inte heller elektriker någon budfirma som kör material hem till kunden? Han är ju inte heller någon konsult, som talar för dig vilka material som behövs för arbetet!
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar men om en elektriker handlar material hos sin grossist och sedan kör hem det till kunden så faktureras ju kunden för den arbetstiden.
Om det sedan dessutom är ett påslag på materielen har kunden alltså debiterats ytterligare en gång för inköp av materiel.

Vad gäller specifikation av vad som ska köpas in är det självklart något som görs på debiterbar arbetstid.
 
H hempularen skrev:
Jag tror de flesta av oss skulle vara väldigt nöjd med en elektriker som gör 175% påslag på ett vägguttag om priset inkluderar montering på plats. Men ingen firma skulle kunna gå runt på att installera ett eluttag hemma hos mig för ex. 300kr totalt.
Jodå jag kan skruva upp ett vägguttag hos dig på 2 minuter, sen är ju frågan om du vill ha det inkopplat.
 
Att en hantverkare som är uppbackade av ett sådant gediget regelverk som näst intill ger monopol på allt arbete är tvungna att lägga på omotiverad fulpåslag känns ju obegripligt. Har man svårt att ta betalt för sin kunskap och istället måste lura kunden på andra kostnader så gräver man nog sin egen grav.
Jag har inga problem att betala 700-800kr/h för en bra elektriker, problemet brukar vara att hitta dem.
 
Jag tror att "problemet" har sin grund i dom offentliga upphandlingarna på löpande jobb hos tex kommunerna, landsting och större företag. Under alla år som jag har varit med om har timpriset styrt vem som fått göra jobben och det har fått till resultat att företagen hållit en mycket låg timdebiterering (även under självkostnad) för att sedan ta rejält betalt för matr. för att få lönsamhet i företaget. Det är ett "system" som använts minst från 60 talet och framåt. Någon gång runt sekelskiftet blev det lite mer "parametrar" som lades till vid upphandlingarna men i stort är det lika "som det alltid har varit". Och eftersom privata kunder är en relativt liten del av den totala jobbutbudet så har man aldrig bemödat sig med att ha nått annat "system" för privatkunder.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
Men borde inte det fungera likadant för andra hantverkarkategorier? De höga materialpåslagen förekommer normalt inte i ex, snickarbranschen, det är lite speciellt för El o VVS.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Ok, bilverkstäder då?
Märkesverkstäder kan visserligen ta helt horribla priser och delarna kan vara svinigt dyra, men normalt tror jag inte verkstaden har speciellt stor avans på själva delarna. Undantag finns givetvis, men senast jag kollade upp något så hade verkstaden 15% påslag.

Sen kan man ju fråga sig varför bildelar är så satans dyra i Sverige jmf med t.ex. Tyskland.
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Mikael_L
H Henke87 skrev:
Skit i att anlita ”oss” (elektriker) eller gör det själv istället. Ah just de. Det får man inte...
Ja visst är det en skön go känsla på kvällen efter arbetsdagen.

Det där med att ingen har anlitat en för att man är bra, duktig, prisvärd eller att de gillar en, utan bara för att lagen tvingade de att anlita mig.
Då öppnar jag en öl, en Westvleteren XII, och inser vad bra man har det här i livet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Yaken och 9 till
  • Laddar…
Dessutom är det en skön känsla att veta att man har regering och riksdag i sin hand och det oavsett vilka som sitter vid rodret.
Ps
Hos byggfirmor brukar det förekomma andra påslag som tex tid för arbetsledning, hyrmaskiner, containerhyra mm
 
Redigerat:
L Leifur skrev:
Märkesverkstäder kan visserligen ta helt horribla priser och delarna kan vara svinigt dyra, men normalt tror jag inte verkstaden har speciellt stor avans på själva delarna. Undantag finns givetvis, men senast jag kollade upp något så hade verkstaden 15% påslag.

Sen kan man ju fråga sig varför bildelar är så satans dyra i Sverige jmf med t.ex. Tyskland.
Då kan jag ju berätta att det knappast stannar vid 15%.......En bilverkstad som tex köper ganska mycket från mekonomen ligger säkerligen på runt 20-30% i rabatter och dessutom årsbonus på det. En grossist som säljer till verkstäder har omkring 40-50% rabatt.
Att det är billigare med reservdelar i tyskland tex beror som jag förstått det på att de inte arbetar som vi utan har högre timpenning och alla köper reservdelar för typ lika priser. De har ju å andra sidan inte riktigt samma kultur som vi har att hålla gamla bilar rullande i evigheter så privatmarknaden ser antagligen inte riktigt likadan ut.
 
H hempularen skrev:
Men borde inte det fungera likadant för andra hantverkarkategorier? De höga materialpåslagen förekommer normalt inte i ex, snickarbranschen, det är lite speciellt för El o VVS.
Snickarbranschen har inte monopol på arbetet. Därför är även privatkunder intressanta för återförsäljarna vilket betyder att det uppstår konkurrens om försäljningen. Att det är reglering och idiotiska bestämmelser som snedvrider elbranschen är självklart.
 
En av mina grannar driver en mindre (ca 5-6 anställda) bilverkstad och enligt honom ligger påslaget på reservdelar på minst 80% och till ca 150% samtidigt debiterar dom 750:- / timmen på dom jobb som dom inte lämnar fast pris på. Men dom vill helst lämna fast pris då det nästan alltid innebär bättre marginaler.
 
Fairlane
Egentligen är det ju totalkostnaden som är intressant. Om man tjänar pengar på material eller timamr spelar mindre roll i slutändan, bortsett från att slutkunden kan få ROT-avdrag på arbetet, inte på materialet. Problemet är väl framförallt när man mörkar kostnader fram tills fakturan kommer. Det verkar dock inte vara fallet i denna tråd.

En skillnad mot bilverkstan är väl att om jag köper samma fjäder för att montera själv så får jag ungefär samma pris som om jag ber firman montera den. Från samma firam blir det väl samma pris, men jag kanske kan hitta den billigare någon annanstans,

På bilfirman får man en prisuppskattning, exempelvis 5000 kr och det brukar stämma rätt bra när man hämtar bilen. Vissa råkar ut för hantverkare som gör en uppskattning på 5000 kr och sen kommer räkningen på det dubbla eller mer. Jag är dock väldigt nöjd med den elfirma jag har använt mig av, så långt ifrån alla är så. Jag har dock kollat om de finns på elsäkerhetsverket och de ligger inte med. Jag är rätt säker på att de har behörighet då firman känns seriös och har funnits i många år. De saknar hemsida etc. 2 anställda, i 65-årsåldern, så de försvinner nog snart. Så till nästa eljobb får jag leta reda på en ny. Jag skulle med glädje anlita många av de elektriker som änger här och svarar på frågor (inte alla), men ni verkar tyvärr inte befinna er i min närhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.