Brukar oftast ta thekakor eller liknande bröd, smör ost stekt ägg och stekt falukorv
Vatten och nån energidryck kan vara bra, fick stanna pga trötthet 1h från campingen i Italien med några Nocco så hade man fixat sista biten
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi ska bila från Skåne ner till Österrike på fredag. Maten på haken längs vägen genom Tyskland är oftast varken billig, nyttig eller särskilt god.
Vilket är ditt bästa tips på mat att ha med sig och äta i bilen?
Både sånt som går att köpa färdigt eller laga själv uppskattas (y)
då har du kört på fel ställen varje resa så väntar jag bara till tyskland med riktiga krogar på motorvägarna
 
harry73 harry73 skrev:
Ska man klara sig en hel dag i bilen, ska man inte äta eller dricka socker.
Ta med vatten med mycket is i och gör en macka med ost gurka salladsblad majonnäs mm.
Ta med ölkorvar och försök hitta en trevlig restaurang i ett mindre samhälle med bra husmanskost
jag kör på en platta redbul eller nocco då klarar jag mig till malmö ;)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tack alla för ideer!
Vi pratade om detta vid kvällsmaten igår.
Sonen vill ha pannkakor.
Dottern vill ha piroger med grönsallad och cocktailtomater.
Så det får väl bli lite av varje plus en massa vattenflaskor.
Min erfarenhet är att pannkakor kan bli kladdigt om man har sylt. Fungerar bra med vanligt socker eller nutella, även om nutella också kan vara på gränsen till kladdigt.
Som du skriver, ett antal vattenflaskor men vi brukar också ha några Pepsi Max. Efter ett tag kan man tröttna lite på vatten och vill då ha en annan smak i mun.
Du skriver inget om kaffe så det kanske inte är något problem. Jag klarar mig inte utan kaffe utan har därför en minithermos med pip som man kan dricka direkt ut. Håller förvånansvärt länge men en liten varning för att de första munnarna kaffe kan vara ohälsosamt varma.
 
Vare sig det är en utflykt på spark eller långresa med bil är mackor med stekta ägg och pastasallad väldigt bra. En termos kaffe och några flaskor vatten att skölja ner det med.

Svårare än så behöver det inte vara.
 
  • Gilla
dilemma och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tack alla fina ByggaHusare!
Jag bakade piroger igår, har köpt små tomater, frukt, ölkorv, mjukost, mackor och mineralvatten. Och imorgon kväll ska sonen steka plättar. Vi lär bli mätta :D
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
Ni verkar ha missat det viktigaste av allt. En leverpastej-dubbelsmörgås......ingen långresa utan en sådan.
 
  • Gilla
nombz och 1 till
  • Laddar…
- Ölkorvar
- Proteinbars
- Majskakor
- Banan
- Cashewnötter
- Proteinshakes
- Färdiggrillad kyckling i förpackning
- Naturgodis

Är väl ungefär vad jag brukar ha
 
Stannade på en motorvägskrog i Tyskland, tror jag eller om det var Österrike, kan ha börjat på M och en nåt grönt i logotypen
Där såldes det mat på vikt, man la på det man ville ha och så fick man betala efter vikten
Det var iaf riktigt gott där, åt rösti och plommonspäckad karré

Så nog finns det bra ställen också, nu är iof det här kanske 10år sen
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Någon ask emser att smaska på är gott.
 
nino nino skrev:
Stannade på en motorvägskrog i Tyskland, tror jag eller om det var Österrike, kan ha börjat på M och en nåt grönt i logotypen
Där såldes det mat på vikt, man la på det man ville ha och så fick man betala efter vikten
Det var iaf riktigt gott där, åt rösti och plommonspäckad karré

Så nog finns det bra ställen också, nu är iof det här kanske 10år sen
Minns senast jag åt plommonspäckad. Hade nog fått avbryta vidare bilkörning den dagen..
 
  • Haha
  • Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
vill
nino nino skrev:
Stannade på en motorvägskrog i Tyskland, tror jag eller om det var Österrike, kan ha börjat på M och en nåt grönt i logotypen
Där såldes det mat på vikt, man la på det man ville ha och så fick man betala efter vikten
Det var iaf riktigt gott där, åt rösti och plommonspäckad karré

Så nog finns det bra ställen också, nu är iof det här kanske 10år sen
det finns fortfarande bra ställen och kör man av vägen liten in städerna så finns ju inget bättre land för en riktig döner
 
Vad komplicerat det görs i tråden...TS ska ju inte korsa Afrika på motorcykel, utan rulla ner till Österrike med bil. Det lär vara varmt i bilen, och passagerarna sitta still, så energibehovet och följaktligen energiintaget bör vara lågt. Ta med några vattenflaskor, gör några mackor, och blir någon mer hungrig är det väl bara att stanna på lämplig vägkrog. Tillskillnad från Sverige så finns det annat att äta än Gyllene Måsen, typ "dagens rätt" av betydligt bättre kvalitet än "Rasta".

Frystorkat? Seriously? :crysmile:
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
B Byggsnyggen skrev:
Min erfarenhet är att pannkakor kan bli kladdigt om man har sylt. Fungerar bra med vanligt socker eller nutella, även om nutella också kan vara på gränsen till kladdigt.
Byt ut den söta sörjan mot stekt Bacon eller sidfläsk så får du riktigt goda pannkakor som inte kladdar. Pastasallad är som sagt var även den, en riktig höjdare när det gäller kall mat.

Minnie
 
Minnie Mesola
MathiasS MathiasS skrev:
Ni verkar ha missat det viktigaste av allt. En leverpastej-dubbelsmörgås......ingen långresa utan en sådan.
Och öl.

Minnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.