10 887 läst · 91 svar
11k läst
91 svar
Mat att äta i bilen på långfärd
Renoverare
· Stockholm
· 18 411 inlägg
Fyfan. Inget för mig då kör jag hellre en mil eller två omväg för att få bra matMrJay skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 411 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 411 inlägg
Jag och ett par vänner gjorde resan för typ 20 år sedan.
Vi åkte färja Helsingborg Helsingör och sen Rödby Puttgarden = Möjlighet till toabesök och matpaus.
Kommer inte ihåg exakt, men vi hade lite mat med, typ mackor / baguette med lite gott på, yougurt och lite dricka. Troligen någon chokladbit med.
Sen stannade vi till på något snabbmatställe utmed motorvägen, typ mc Donalds.
Skulle jag göra om resan idag skulle jag nog göra likadant, ta med enkel snabb mat som kan ätas kall, pastasallad, potatissallad med lite rostbiff kanske, eller lite mackor med något gott på.
Och en göra ett stopp på något snabbmatställe, =bra tillfälle för ett toabesök
I alla fall om planen skulle vara att göra resan på en dag så skulle jag inte vilja lägga "onödig" tid på att leta efter fin mat, utan prioritera att "mata mil" med bilen.....
Vi åkte färja Helsingborg Helsingör och sen Rödby Puttgarden = Möjlighet till toabesök och matpaus.
Kommer inte ihåg exakt, men vi hade lite mat med, typ mackor / baguette med lite gott på, yougurt och lite dricka. Troligen någon chokladbit med.
Sen stannade vi till på något snabbmatställe utmed motorvägen, typ mc Donalds.
Skulle jag göra om resan idag skulle jag nog göra likadant, ta med enkel snabb mat som kan ätas kall, pastasallad, potatissallad med lite rostbiff kanske, eller lite mackor med något gott på.
Och en göra ett stopp på något snabbmatställe, =bra tillfälle för ett toabesök
I alla fall om planen skulle vara att göra resan på en dag så skulle jag inte vilja lägga "onödig" tid på att leta efter fin mat, utan prioritera att "mata mil" med bilen.....
Nu är det inte Skövde som är målet, utan vi vill komma fram till Österrike så fort som möjligt och bara stanna för att sträcka på benen i samband med tankning.AndersMalmgren skrev:
Vi räknar med uppemot 16 timmar på resande fot inklusive färja
Redigerat:
Lite beroende på hur ”spillbenägna” matgästerna är;
* Tunnbrödsrullar/wraps med ost/skinka, kyckling, lax samt drickyoghurt
* Pastasallad
* Potatissallad med kallskuret
* Frukt och nötter
* Tunnbrödsrullar/wraps med ost/skinka, kyckling, lax samt drickyoghurt
* Pastasallad
* Potatissallad med kallskuret
* Frukt och nötter
Toast brukar vara standard här smidigt att käka i bilen så slipper man slösa tid på matÅsa Lund skrev:
När jag kört långt enligt min preferens 90+ mil har jag kört kylbox med kallskuret och potatissallad samt lyxiga hemmagjorda mackor. Samt kaffe och bubbelvatten.Åsa Lund skrev:
Förslag, packa ner så det räcker till alla, ha en kylväska för det som kräver det
- Gäng limpor surdegsbröd och/eller pain riche
- Stort gäng kokta ägg
- 1,5 meter Sremska (hoppas du har tillgång till en saluhall)
- Stor(a) burk(ar) oliver
- Färska mogna tomater
- Färska paprikor
- Färsk gurka
- Minimorötter som går att äta direkt ur påsen
- Inlagd minigurkor
- Några stora franska ostar som gillas
- Gäng grillade kycklinglår eller filé, eller annat typ färdig rostbiff
- Något uppskuret från mataffärens chark
- Ett gäng tortillas/tunnbrödsrullar med valfri fyllning
- Valfri flaska generell dressing för den som vill ha
- Drycker ..
Glöm inte driksglas, schweizisk kniv, bestick, servetter och papperstallrikar (välj valfritt nåt mer politiskt korrekt material på donen att äta /dricka ur/skära/sleva med)..
- Gäng limpor surdegsbröd och/eller pain riche
- Stort gäng kokta ägg
- 1,5 meter Sremska (hoppas du har tillgång till en saluhall)
- Stor(a) burk(ar) oliver
- Färska mogna tomater
- Färska paprikor
- Färsk gurka
- Minimorötter som går att äta direkt ur påsen
- Inlagd minigurkor
- Några stora franska ostar som gillas
- Gäng grillade kycklinglår eller filé, eller annat typ färdig rostbiff
- Något uppskuret från mataffärens chark
- Ett gäng tortillas/tunnbrödsrullar med valfri fyllning
- Valfri flaska generell dressing för den som vill ha
- Drycker ..
Glöm inte driksglas, schweizisk kniv, bestick, servetter och papperstallrikar (välj valfritt nåt mer politiskt korrekt material på donen att äta /dricka ur/skära/sleva med)..