MrJay MrJay skrev:
Helsingborg - Österrike tar ca. 12 timmar i bil via Danmark med korta pausstopp (ca. 15min) enl. egen erfarenhet.


Stämmer min konsultvän, rastplatser som skattebetalarna beskostar. Det finns lite finare i Tyskland där du får betala 50 cent - 1 EUR till en "vakt". De hade du nog gillat :D
Fyfan. Inget för mig då kör jag hellre en mil eller två omväg för att få bra mat :)
 
  • Gilla
f4t4l
  • Laddar…
Åker du ens bil?
 
Wurst und pommes mit extra mayo... all the way. Edit, kan föregås av ett stopp med
pølse med fritter om ni tar bron.
 
Redigerat:
raveper raveper skrev:
Åker du ens bil?
Enbart när jag ska längre som besöka svärfar i Karlstad eller någon form av road trip
 
Har du en sosse container?
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
AXS
Kolla på mat för vandring, finns torkad och otorkad. En del är helt okej.

Du behöver bara lite varmt vatten som du antingen blandar den torra maten med eller lägger påsen med den otorkade maten i.
 
raveper raveper skrev:
Har du en sosse container?
Äger ingen bil. Hyr eller lånar föräldrarnas. :)
 
  • Haha
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Jag och ett par vänner gjorde resan för typ 20 år sedan.
Vi åkte färja Helsingborg Helsingör och sen Rödby Puttgarden = Möjlighet till toabesök och matpaus.
Kommer inte ihåg exakt, men vi hade lite mat med, typ mackor / baguette med lite gott på, yougurt och lite dricka. Troligen någon chokladbit med.

Sen stannade vi till på något snabbmatställe utmed motorvägen, typ mc Donalds.

Skulle jag göra om resan idag skulle jag nog göra likadant, ta med enkel snabb mat som kan ätas kall, pastasallad, potatissallad med lite rostbiff kanske, eller lite mackor med något gott på.
Och en göra ett stopp på något snabbmatställe, =bra tillfälle för ett toabesök

I alla fall om planen skulle vara att göra resan på en dag så skulle jag inte vilja lägga "onödig" tid på att leta efter fin mat, utan prioritera att "mata mil" med bilen.....
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I Sverige brukar jag använda white guide och utanför Sverige Michelin guiden. Man kan få åka någon mil omväg speciellt i Sverige men man brukar hitta något trevligt till slut.

I Sverige var min största överraskning den lilla krogen i Skövde av alla ställen.
Nu är det inte Skövde som är målet, utan vi vill komma fram till Österrike :beer: så fort som möjligt och bara stanna för att sträcka på benen i samband med tankning.
Vi räknar med uppemot 16 timmar på resande fot inklusive färja
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Lite beroende på hur ”spillbenägna” matgästerna är;

* Tunnbrödsrullar/wraps med ost/skinka, kyckling, lax samt drickyoghurt
* Pastasallad
* Potatissallad med kallskuret
* Frukt och nötter
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 5 till
  • Laddar…
K
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi ska bila från Skåne ner till Österrike på fredag. Maten på haken längs vägen genom Tyskland är oftast varken billig, nyttig eller särskilt god.
Vilket är ditt bästa tips på mat att ha med sig och äta i bilen?
Både sånt som går att köpa färdigt eller laga själv uppskattas (y)
Toast brukar vara standard här smidigt att käka i bilen så slipper man slösa tid på mat
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Ska inte toast vara varm, nygrillad och lite lätt knaprig? Snackar vi elbil med V2G och brödrost i baksätet?:cool::D
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
K
P Pin skrev:
Ska inte toast vara varm, nygrillad och lite lätt knaprig? Snackar vi elbil med V2G och brödrost i baksätet?:cool::D
Funkar fint kalla med :) man får äta varma toast kvällen innan ju :)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi ska bila från Skåne ner till Österrike på fredag. Maten på haken längs vägen genom Tyskland är oftast varken billig, nyttig eller särskilt god.
Vilket är ditt bästa tips på mat att ha med sig och äta i bilen?
Både sånt som går att köpa färdigt eller laga själv uppskattas (y)
När jag kört långt enligt min preferens 90+ mil har jag kört kylbox med kallskuret och potatissallad samt lyxiga hemmagjorda mackor. Samt kaffe och bubbelvatten.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Förslag, packa ner så det räcker till alla, ha en kylväska för det som kräver det

- Gäng limpor surdegsbröd och/eller pain riche
- Stort gäng kokta ägg
- 1,5 meter Sremska (hoppas du har tillgång till en saluhall)
- Stor(a) burk(ar) oliver
- Färska mogna tomater
- Färska paprikor
- Färsk gurka
- Minimorötter som går att äta direkt ur påsen
- Inlagd minigurkor
- Några stora franska ostar som gillas
- Gäng grillade kycklinglår eller filé, eller annat typ färdig rostbiff
- Något uppskuret från mataffärens chark
- Ett gäng tortillas/tunnbrödsrullar med valfri fyllning
- Valfri flaska generell dressing för den som vill ha
- Drycker ..

Glöm inte driksglas, schweizisk kniv, bestick, servetter och papperstallrikar (välj valfritt nåt mer politiskt korrekt material på donen att äta /dricka ur/skära/sleva med)..
 
  • Gilla
GladanS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.