Jag anser att man av självbevarelsedrift ALLTID som en vana bör stänga på kranen när man startar och av när plockar ur disken. Annars står vattentrycket alltid på diskmaskinens interna ventil som styrs av programverket. Annars om ventilen sätts igen av smuts, ett fel uppstår i diskmaskinens programverk eller ventilen som känner av vattennivån i diskmaskinen fallerar så har man en vattenskada i köket vilket är bra trist förutom kostnaden och omaket med reparation av vattenskadan. Ju längre man är borta från lägenheten, ju större hinner skadan bli, är man t.ex bortrest en vecka och läcka uppstår så är det ingen trevlig syn man möts av när man kommer hem. Har man bara varit borta för dagen så kanske man kan rädda golvet genom att torka upp direkt, men har man parkett i köket så för man räkna med att byta parkettgolvet.
Detsamma gäller tvättmaskin, slå regelmässigt som en vana av kranen samtidigt som du plockar ur tvätten.

Det finns flera snygga blandare på marknaden med inbyggd kran, men det finns även separat kran. Här t.ex:
http://www.bygghemma.se/sok?phrase=köksblandare&artgrp=SVEO0501#p_brand=fm mattsson|gustavsberg|mora

MVH Sten

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
StenKj skrev:
Jag anser att man av självbevarelsedrift ALLTID som en vana bör stänga på kranen när man startar och av när plockar ur disken. Annars står vattentrycket alltid på diskmaskinens interna ventil som styrs av programverket. Annars om ventilen sätts igen av smuts, ett fel uppstår i diskmaskinens programverk eller ventilen som känner av vattennivån i diskmaskinen fallerar så har man en vattenskada i köket vilket är bra trist förutom kostnaden och omaket med reparation av vattenskadan. Ju längre man är borta från lägenheten, ju större hinner skadan bli, är man t.ex bortrest en vecka och läcka uppstår så är det ingen trevlig syn man möts av när man kommer hem. Har man bara varit borta för dagen så kanske man kan rädda golvet genom att torka upp direkt, men har man parkett i köket så för man räkna med att byta parkettgolvet.
Detsamma gäller tvättmaskin, slå regelmässigt som en vana av kranen samtidigt som du plockar ur tvätten.

Det finns flera snygga blandare på marknaden med inbyggd kran, men det finns även separat kran. Här t.ex:
[länk]

MVH Sten
I vissa fall ja i andra Nej, vissa fabrikat har något som heter AquaStop.
"AquaStop-säkerhetssystem består av en speciell tilloppsslang med två väggar, en säkerhetsventil och en bottenkonstruktion med nivåvakt. Bosch garanterar att systemet ger 100 % skydd mot vattenskador – under maskinens hela livslängd." Om det stämmer vet jag faktiskt inte.
Men vi stänger aldrig vattnet till våra maskiner, rätt eller fel.

• Gilla
_ON_
  • Laddar…
AndersS skrev:
...Bosch garanterar att systemet ger 100 % skydd mot vattenskador – under maskinens hela livslängd."[/I] ...
Så när maskinens "livslängd" är slut och den börjar läcka ut vatten gäller alltså inte garantin längre :p

Nej, vi gör alltid som StenKj skriver:
Öppnar och stänger kranarna vid disk och tvätt direkt vid start och stopp av programmen.

Välkommen till forumet Sten!

Ooops, 18 hundra spänn :p
Och den går aldrig sönder eller slutar att fungera? Elavbrott?

Nej, tacka vet jag en mekaniskt manövrerad ventil, så man vet om det är stängt eller öppet!

Diskar ofta när vi inte är hemma eller gått och lagt oss och då kan man ju inte stänga ventilen och stänger den inte annars heller förutom vid längre utlands resor tex.

Tror dessvärre kravet ökat till avstängning ovan bänk men osäker... fö är det batteridrift på den

Btw så återgår den alltid till stängt läge man väljer 3 eller 12 timmar

smurfen72 skrev:
Diskar ofta när vi inte är hemma eller gått och lagt oss och då kan man ju inte stänga ventilen...
Du skulle väl lätt kunna stänga kranen på morgonen när du har vaknat?
För du är väl ändå där och skall ha en osthyvel eller en skärbräda.

Så vet du att du inte behöver oroa dig för vattenskador när du är på jobbet :)

Jo visst skulle jag kunna göra det men gör det aldrig och är inte orolig för vatten skador heller men kanske borde vara det. Vad jag vet är det krav på avstängning men inget krav på att använda den.

Använder du säkerhetsbälte när du är ute med bilen?

Varför i så fall, bara för att inte få böta 1500 kr?

Räddar böterna livet tror du missat iden med bältet.

KnockOnWood skrev:
Du skulle väl lätt kunna stänga kranen på morgonen när du har vaknat?
För du är väl ändå där och skall ha en osthyvel eller en skärbräda.

Så vet du att du inte behöver oroa dig för vattenskador när du är på jobbet :)
Ungefär så resonerar jag. Visst jag har ingen aning om hur stor risken för fel egentligen är, men eftersom det är så lätt att göra det till vana att slå på vattnet när man startar diskmaskinen och att stänga av när man sedan öppnar den igen så gör jag så – det går av sig självt.

Däremot följer jag inte reglerna, för min avstängningskran sitter längst fram i skåpet under diskbänken precis vid hyllan där maskindiskmedelspåsen står.

Redigerat:
smurfen72 skrev:
Räddar böterna livet tror du missat iden med bältet.

Jag tror att du missade poängen. :D

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.