76 086 läst · 68 svar
76k läst
68 svar
Måste man ha diskmaskinsavstängning på blandaren?
Jag anser att man av självbevarelsedrift ALLTID som en vana bör stänga på kranen när man startar och av när plockar ur disken. Annars står vattentrycket alltid på diskmaskinens interna ventil som styrs av programverket. Annars om ventilen sätts igen av smuts, ett fel uppstår i diskmaskinens programverk eller ventilen som känner av vattennivån i diskmaskinen fallerar så har man en vattenskada i köket vilket är bra trist förutom kostnaden och omaket med reparation av vattenskadan. Ju längre man är borta från lägenheten, ju större hinner skadan bli, är man t.ex bortrest en vecka och läcka uppstår så är det ingen trevlig syn man möts av när man kommer hem. Har man bara varit borta för dagen så kanske man kan rädda golvet genom att torka upp direkt, men har man parkett i köket så för man räkna med att byta parkettgolvet.
Detsamma gäller tvättmaskin, slå regelmässigt som en vana av kranen samtidigt som du plockar ur tvätten.
Det finns flera snygga blandare på marknaden med inbyggd kran, men det finns även separat kran. Här t.ex:
http://www.bygghemma.se/sok?phrase=köksblandare&artgrp=SVEO0501#p_brand=fm mattsson|gustavsberg|mora
MVH Sten
Detsamma gäller tvättmaskin, slå regelmässigt som en vana av kranen samtidigt som du plockar ur tvätten.
Det finns flera snygga blandare på marknaden med inbyggd kran, men det finns även separat kran. Här t.ex:
http://www.bygghemma.se/sok?phrase=köksblandare&artgrp=SVEO0501#p_brand=fm mattsson|gustavsberg|mora
MVH Sten
I vissa fall ja i andra Nej, vissa fabrikat har något som heter AquaStop.StenKj skrev:Jag anser att man av självbevarelsedrift ALLTID som en vana bör stänga på kranen när man startar och av när plockar ur disken. Annars står vattentrycket alltid på diskmaskinens interna ventil som styrs av programverket. Annars om ventilen sätts igen av smuts, ett fel uppstår i diskmaskinens programverk eller ventilen som känner av vattennivån i diskmaskinen fallerar så har man en vattenskada i köket vilket är bra trist förutom kostnaden och omaket med reparation av vattenskadan. Ju längre man är borta från lägenheten, ju större hinner skadan bli, är man t.ex bortrest en vecka och läcka uppstår så är det ingen trevlig syn man möts av när man kommer hem. Har man bara varit borta för dagen så kanske man kan rädda golvet genom att torka upp direkt, men har man parkett i köket så för man räkna med att byta parkettgolvet.
[länk]
MVH Sten
"AquaStop-säkerhetssystem består av en speciell tilloppsslang med två väggar, en säkerhetsventil och en bottenkonstruktion med nivåvakt. Bosch garanterar att systemet ger 100 % skydd mot vattenskador – under maskinens hela livslängd." Om det stämmer vet jag faktiskt inte.
Men vi stänger aldrig vattnet till våra maskiner, rätt eller fel.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Så när maskinens "livslängd" är slut och den börjar läcka ut vatten gäller alltså inte garantin längreAndersS skrev:
Nej, vi gör alltid som StenKj skriver:
Öppnar och stänger kranarna vid disk och tvätt direkt vid start och stopp av programmen.
Välkommen till forumet Sten!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ooops, 18 hundra spänn
Och den går aldrig sönder eller slutar att fungera? Elavbrott?
Nej, tacka vet jag en mekaniskt manövrerad ventil, så man vet om det är stängt eller öppet!
Och den går aldrig sönder eller slutar att fungera? Elavbrott?
Nej, tacka vet jag en mekaniskt manövrerad ventil, så man vet om det är stängt eller öppet!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du skulle väl lätt kunna stänga kranen på morgonen när du har vaknat?smurfen72 skrev:
För du är väl ändå där och skall ha en osthyvel eller en skärbräda.
Så vet du att du inte behöver oroa dig för vattenskador när du är på jobbet
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Använder du säkerhetsbälte när du är ute med bilen?
Varför i så fall, bara för att inte få böta 1500 kr?
Varför i så fall, bara för att inte få böta 1500 kr?
Ungefär så resonerar jag. Visst jag har ingen aning om hur stor risken för fel egentligen är, men eftersom det är så lätt att göra det till vana att slå på vattnet när man startar diskmaskinen och att stänga av när man sedan öppnar den igen så gör jag så – det går av sig självt.KnockOnWood skrev:
Däremot följer jag inte reglerna, för min avstängningskran sitter längst fram i skåpet under diskbänken precis vid hyllan där maskindiskmedelspåsen står.
Redigerat: