Måste ha gjort det för ser inget samband med böterna vid uteblivet bälte och att inte stänga kran till diskmaskin. Men om det räckte med att betala 1500 kr i böter och skyddet blev lika bra som med bälte då valde jag 1500 kr för blir inte stoppad ofta.
 
Jag tror att KoW menade så här:

Använder du bilbälte för din egen säkerhet eller för att följa regelverket (dvs slippa betala böter?)

Har du en avstängningskran för din egen säkerhet eller för att följa regelverket?
 
TowaTei skrev:
Jag tror att du missade poängen. :D
Ja, det är inte lätt med ironi :p
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ja, det är inte lätt med ironi :p
Vattenkranar räddar liv :)

Vi stänger kanske av den när vi åker på semester om vi kommer ihåg. Hade vi bott i flerfamiljshus så kanske man varit lite mer nojig. Dock är vi lite schizo för när vi lämnar stugan i fjällen så stänger vi kranen, fast helt i onödan då vi även stänger huvudkranen för inkommande vatten. Tror det är för att jag satt och gjorde en checklista för allt som ska kollas innan man lämnar stugan. Måste ha fastnat i skallen på nåt sätt.
 
TowaTei skrev:
Jag tror att KoW menade så här:

Använder du bilbälte för din egen säkerhet eller för att följa regelverket (dvs slippa betala böter?)

Har du en avstängningskran för din egen säkerhet eller för att följa regelverket?
Jag använder bilbälte för min egen säkerhet. Avstängnings kranen sitter där för att följa regelverket men det finns ingen regel att den ska stängas och jag bedömer risken för läckage som liten och följderna vid ev läckage som lindriga. Risken för att få läckage från diskmaskin lär vara mycket små vet ingen och har inte heller läst om nån men det bör säkert finnas nån men risken för att bli inblandat i en olycka lär vara större och konsekvensen av att slarva med bältet kan bli stora.
 
KnockOnWood skrev:
Ja, det är inte lätt med ironi :p
Nej ska man använda ironi måste man tänka till lite.
 
Kretikos skrev:
Vattenkranar räddar liv :)

Vi stänger kanske av den när vi åker på semester om vi kommer ihåg. Hade vi bott i flerfamiljshus så kanske man varit lite mer nojig. Dock är vi lite schizo för när vi lämnar stugan i fjällen så stänger vi kranen, fast helt i onödan då vi även stänger huvudkranen för inkommande vatten. Tror det är för att jag satt och gjorde en checklista för allt som ska kollas innan man lämnar stugan. Måste ha fastnat i skallen på nåt sätt.
Det där är lite lustit varför är det krav på diskmaskinsavstängning ovan bänk men inte krav på balofixer till anslutningar för blandare i badrum och kök.
 
Andy78 skrev:
Det där är lite lustit varför är det krav på diskmaskinsavstängning ovan bänk men inte krav på balofixer till anslutningar för blandare i badrum och kök.
Det är väl inte så konstigt att förstå?

Kranen för avstängning av diskmaskinens vatten är en mekanisk, manuell kran, som är oberoende av diskmaskinens inbyggda, elektromagnetiskt styrda ventil.

Och blandarna är också mekaniskt verksamma, och stängs också manuellt.
Inget krångel, inget som kan hänga upp sig.
Stängt är stängt :)

http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/2014/03/17/lika-manga-vattenskador-i-kok-som-i-badrum/

http://www.testfakta.se/guider-och-...l/dåliga-diskmaskiner-källa-till-vattenskador
 
KnockOnWood skrev:
Det är väl inte så konstigt att förstå?

Kranen för avstängning av diskmaskinens vatten är en mekanisk, manuell kran, som är oberoende av diskmaskinens inbyggda, elektromagnetiskt styrda ventil.

Och blandarna är också mekaniskt verksamma, och stängs också manuellt.
Inget krångel, inget som kan hänga upp sig.
Stängt är stängt :)

[länk]

[länk]
Vi kanske ser olika på saker och ting?

Om man ändå pratar om vattenskador varför inte bara sätta en kulventil när man bygger så det går att stänga av om det skulle hända något innan eller efter blandaren eller vad det nu är?
Istället för att behöva springa ut ur rummet skaffa en skruvmejsel och in i skåpet som står i ett annat rum och stänga av huvudkranen.
 
Andy78 skrev:
Vi kanske ser olika på saker och ting?
...
Ja det verkar så.
Om ventilen i blandaren skulle paja vad händer då?
Jo vatten börjar rinna ner i handfatet/badkaret/diskhon. So what?

Om ventilen i diskmaskinen pajar, vad händer då? Översvämning i köket (och hela huset kanske).

Ser du inte skillnaden?
 
KnockOnWood skrev:
Ja det verkar så.
Om ventilen i blandaren skulle paja vad händer då?
Jo vatten börjar rinna ner i handfatet/badkaret/diskhon. So what?

Om ventilen i diskmaskinen pajar, vad händer då? Översvämning i köket (och hela huset kanske).

Ser du inte skillnaden?
Jag ifrågasätter inte diskmaskinsavstängningen i sak.
Det är inte alltid vatten bara rinner ned på golvet det kan spruta ut lite åt alla olika hål.
Du kanske har rätt det kanske är bättre att göra det svårare att stänga av vattnet än att göra det smidigare med motivering att det ändå rinner ned på golvet i köksskåpet tex.
 
Andy78 skrev:
Jag ifrågasätter inte diskmaskinsavstängningen i sak.
Det är inte alltid vatten bara rinner ned på golvet det kan spruta ut lite åt alla olika hål.
Du kanske har rätt det kanske är bättre att göra det svårare att stänga av vattnet än att göra det smidigare med motivering att det ändå rinner ned på golvet i köksskåpet tex.
Pratar vi om olika saker?

Jo, vatten faller nedåt, det har gravitationen ordnat åt oss.
Att det skulle bli vattenskador i kökstaket på grund av en trasig diskmaskin ser jag som osannolikt.
Och att en läckande handfatsblandare skulle orsaka vattenskador förstår jag inte.

Men vad du menar med
...det kanske är bättre att göra det svårare att stänga av vattnet än att göra det smidigare med motivering att det ändå rinner ned på golvet i köksskåpet..
begriper jag inte.
Har du också fått dig en liten kvällspilsner ;)
 
KnockOnWood skrev:
Pratar vi om olika saker?

Jo, vatten faller nedåt, det har gravitationen ordnat åt oss.
Att det skulle bli vattenskador i kökstaket på grund av en trasig diskmaskin ser jag som osannolikt.
Och att en läckande handfatsblandare skulle orsaka vattenskador förstår jag inte.

Men vad du menar med

begriper jag inte.
Har du också fått dig en liten kvällspilsner ;)
Om jag formulerar om mig, varför inte sätta balofixer, varför strunta i det?
 
A
Kranen till disk och tvättmaskin har väll stått på i 10 år nu. Har ingen plan på att börja stänga dom heller..
 
klockan8 skrev:
Kranen till disk och tvättmaskin har väll stått på i 10 år nu. Har ingen plan på att börja stänga dom heller..
Jag har kört bil i 40 år, utan att ha haft nytta av säkerhetsbältet.
Varför sätta dit det? Kunde ju lika väl varit utan det där onödiga textilbandet :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.