Klokt att inte lämna disk/tvättmaskiner ensamma en hel dag, spec inte om dom står i våningsplan som tex diskmaskin oftast gör men är det i en skyddad miljö så är det ju ingen katastrof om det skulle läcka en dag eller två.
Vet dock med säkerhet att försäkringsbolag kan neka ersättning med motiveringen "oaktsamhet" om man lämnar kranen på och åker bort.
 
Vi har avstängning på kranen - men den användas väldigt sällan: Bara om vi skall bort ett par dagar eller mer...

Känns också ganska otroligt att den helt plötsligt skulle springa läck om inte maskinen går !!??
I så fall står den snarare och droppar hela tiden- men jag kollar med jämna mellanrum så det inte är fuktigt under diskmaskinen (skvallerplasten) eller i skåpet...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Vi har avstängning på kranen - men den användas väldigt sällan: Bara om vi skall bort ett par dagar eller mer...

Känns också ganska otroligt att den helt plötsligt skulle springa läck om inte maskinen går !!??
I så fall står den snarare och droppar hela tiden- men jag kollar med jämna mellanrum så det inte är fuktigt under diskmaskinen (skvallerplasten) eller i skåpet...

/K
Det vanligaste felet är vad jag hört när folk startar maskinen och sedan går till jobbet eller så.
Det som då händer är att maskinen "fastnar" i ett spolprogram eller att det blir fel på avloppet och det bara står och matar ut vatten utan att ngn kan slå ifrån den, därav kravet på avstängning när man inte har maskinen under uppsikt.
Som du skriver betydligt mer osannolikt att den bara börjar läcka helt spontant även om det inträffar.
 
Hemmakatten
Att stänga av diskmaskinsvattnet är enbart en vanefråga. Kan man komma ihåg att låsa ytterdörren, släcka stearinljuset eller borsta tänderna så kan man också lära sig att använda diskmaskinskranen.
 
Ingen människa dör normalt av vattenskador i hemmet, det är en ren försäkringsfråga. Inget för samhället att reglera. Med andra ord, en av de tydligaste anledningarna till att man tecknar en försäkring.

Men försäkringsbranschen leder detta till ett cirkelresonemang. Du måste bygga/installera så att inga skador sker. Sker skador har du byggt/installerat fel och då gäller inte försäkringen (läs egentligen, lägre ersättning för oaktsamhet). Vad ska jag teckna försäkring för då?
 
  • Gilla
AAT
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Ingen människa dör normalt av vattenskador i hemmet, det är en ren försäkringsfråga. Inget för samhället att reglera. Med andra ord, en av de tydligaste anledningarna till att man tecknar en försäkring.

Men försäkringsbranschen leder detta till ett cirkelresonemang. Du måste bygga/installera så att inga skador sker. Sker skador har du byggt/installerat fel och då gäller inte försäkringen (läs egentligen, lägre ersättning för oaktsamhet). Vad ska jag teckna försäkring för då?
Sådär är det med alldeles för mkt tycker jag...
Frågan är väl dock om det verkligen är så hårt i praktiken - dvs jag tror att man för det mesta får ut pengar om man inte varit grovt oaktsam på gränsen till uppsåtlig, även om det kan bli sänkt ersättning i vissa fall...
/K
 
Kontentan av det hela...det är ok att ha en ballofix i skåpet som man vrider av när man åker bort några dagar. Sedan låter man inte diskmaskinen vara igång när man går ut genom ytterdörren/sover. Är det ok att välja en kökskran utan diskmaskinsavstängning då?

Antar att alla tycker olika, men så resonerar jag...
för det blir väldigt trist att inte kunna välja blandare...den enda jag kan tänka mig stilmässigt och funktionellt, är Tapwells Domino 186. Men helst av allt vill jag inte ha en kran med "storköksutseende"...*suck*
 
Förrästen, och om vvs:saren är medlem i det där Säker Vatten, kommer han då vägra montera köksblandaren utan diskmaskinsavstängning då...? Eller inte lämna nån garanti kanske...
 
EmMi skrev:
Förrästen, och om vvs:saren är medlem i det där Säker Vatten, kommer han då vägra montera köksblandaren utan diskmaskinsavstängning då...? Eller inte lämna nån garanti kanske...
Att han inte skulle montera den har jag mkt svårt att tro !
Det är ju inte hans garanti det skulle falla på om du inte stänger kranen och diskmaskinen går läck...

/K
 
Paul-Staffanstorp citerade branschreglerna för säker vatten tidigare

"Vattenanslutning till diskmaskin och andra vattenanslutna
apparater ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil."

Det står ingenting om var avstängningen på kranen ska vara placerad och vad som är lätt åtkommlig kan man säkert diskutera en hel del men en kvalificerad gissning är väl att en avstängning direkt i anslutning till diskmaskinen till exempel under diskbänken är OK. Skulle det vara så att bara en avstängning på kranen var OK så hade det varit väldigt enkelt att skriva just det i kraven och inte lämnat öppet för andra lösningar. Vår rörkrökare muttrade något om detta men fixade en ballofix eftersom vår kran som vi valt inte hade någon avstängning.
 
Jag kan mycket väl ha fel, men som jag förstår så är det ej längre ett krav att ha det.
Min diskmaskin har tex en magnetventil i slangen så ett läckage är inte möjligt när den inte används.
 
Det är helt riktigt som folk redan skrivit, man ska ha diskmaskinsavstängning men inte nödvändigtvis på blandaren. Den ska sitta lättåtkomligt.
Många blandare som idag finns på marknaden saknar diskmaskinsavstägning och tur är väl det, blir bra fult med en extra spak.
 
norrbottenstorpet skrev:
Ingen människa dör normalt av vattenskador i hemmet, det är en ren försäkringsfråga. Inget för samhället att reglera. Med andra ord, en av de tydligaste anledningarna till att man tecknar en försäkring.

Men försäkringsbranschen leder detta till ett cirkelresonemang. Du måste bygga/installera så att inga skador sker. Sker skador har du byggt/installerat fel och då gäller inte försäkringen (läs egentligen, lägre ersättning för oaktsamhet). Vad ska jag teckna försäkring för då?

Problemet är väl alla dessa oaktsamma personer som lämnar diskmaskin och skit på när de sticker iväg. Det är dem som kostar mycket pengar som sen "vanligt" folk får betala. Men det är som allt, med försäkringar till bilar och så vidare....
 
  • Gilla
johangeorg
  • Laddar…
Har monterat vattenbrytare som stänger av tillkommande vatten till hela huset om det droppar eller flödar. Och man kan lätt stänga av allt vatten via den trådlösa fjärren när man lämnar huset. Dvs betydligt säkrare än att bara ha avstängare på maskinerna. Givetvis har jag avstängning av vatten för diskmaskin och tvättmaskin som vanligt också. Ville bara tipsa om vattenrbytare! Den har hjälpt mig hitta droppande kranar, toaletter som står och spolar och annat. Klart bra!
 
Ersätter en magnetventil som styrs av diskmaskinen en manuell avstängningsventil i försäkringsbolagens "lagtext"?

Mvh
Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.