De som känner sig kränkta av bygghandelns bilkontroller är samma galningar som hävdar allemansrätten när de campar i folks trädgårdar.

De gör allt svårare och sämre.

Men 1%arna är sig själva närmast och har svårt med hänsyn och sunt förnuft.

/ATW

Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Men jag hade hoppats på en diskussion kring om det uppstår ett civilrättsligt avtal i de fall det är tydligt.
Vi har väl diskuterat det rätt mycket i rätt många inlägg nu.
Jag vidhåller min åsikt att en skylt inte skapar ett avtal.
Vad tyckte du om skylten där det stod att de får vandalisera min bil om jag ställer mig där?
Blir det ett avtal om jag ställer min bil där? Är det bara att acceptera att den är nedbränd när jag kommer tillbaka 10 minuter senare?

Jag kan inte visa dig att en skylt blir ett avtal genom att peka på avtalslagen eller någon annan lag, jag kan ge en massa exempel som visar på hur orimligt det skulle vara att en skylt kan bli ett avtal.

Jag kan alltså inte motbevisa att det skulle kunna uppstå ett avtal, då jag inte hittar något explicit i lagtexten som nämner att just skyltar inte är avtalsgrundande.
Men lagen säger inte heller att läsa reklambladet eller låna kundtoan inte är avtalsgrundande, men du kanske har en annan åsikt även där.

Men ska diskussionen kunna fortsätta så vore det bra ifall någon kunde komma med någon lag eller så, som går att tolka som att skylten skulle kunna utgöra grund för ett ingånget avtal. Då blir det lite lättare att vrida och vända på frågan i skenet av en paragraf.

MathiasS MathiasS skrev:
det du tydligen inte förstår är att ursprungsfrågan i tråden handlar om juridiken kring denna aktivitet. Vem har egentligen rätt till vad och vilken grund har man för det. Vilket avtal, om något, ingår man i när man åker in? Det handlar tråden om.

Diskussionen handlar, handlade, inte om hur det är vettigt att bete sig eftersom vi alla vet vad som är vettigt och alla accepterar ju att åka in och visa upp bagaget. Dvs alla tycker likadant, grovt sett iaf.

Är du inte intresserad av den teoretiska diskussionen, surfa bara vidare till nästa tråd eller somna om.
Jag somnar nog om tids nog.
Men att tro att denna tråd bara är en teoretisk övning är ju mer naivt än nåt.
Det har ju dykt upp flera "exempel" och ett antal planer på att statuera fler exempel när tillfälle ges...

/ATW

@
D Derbyboy skrev:
Du sluter ett avtal med butiken när du kör in i bygghandeln. Genom att köra in accepterar du avtalsvillkoren.

Är det oskäliga avtalsvillkor?
Var står dessa avtalsvillkor beskrivna?!

A ArneTW skrev:
Jag somnar nog om tids nog.
Men att tro att denna tråd bara är en teoretisk övning är ju mer naivt än nåt.
Det har ju dykt upp flera "exempel" och ett antal planer på att statuera fler exempel när tillfälle ges...

/ATW
jag behöver inte tro något om varför tråden skapades, jag vet varför och det står tydligt i mitt första inlägg.

Utöver det är det förvisso tydligt att vi alla har olika behov av att skydda vår privata sfär, vilket kan ta sig olika uttryck. Jag tror man på lång sikt, som samhälle, kommer ångra att man inte håller den personliga integriteten högt. Just nu är ju ”privat” lite i ropet men teknisk utveckling kommer tvinga oss att jobba mycket mer aktivt med detta på många olika områden.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Du gör ett gott jobb för att minska den personliga integriteten i svensk lag genom att hävda din rätt till absurdum..

/ATW
Jag tror du får bättra på läsförståelsen lite. Detta är ett juridikforum. Om du läst tråden så handlar den om det juridiska. Vad någon tycker och vad katten skiter har inte något med saken att göra. Syftet med juridikforumet är väl att få svar på vad som är juridiskt korrekt. Det har du uppenbarligen inte förstått med tanke på dina upprepade påhopp på olika personer här.

Klar med maskrosorna! Har ölen korkats upp runtom i landet ännu? :cool:
Person som äter popcorn och ser förväntansfull ut.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har väl diskuterat det rätt mycket i rätt många inlägg nu.
Jag vidhåller min åsikt att en skylt inte skapar ett avtal.
Vad tyckte du om skylten där det stod att de får vandalisera min bil om jag ställer mig där?
Blir det ett avtal om jag ställer min bil där? Är det bara att acceptera att den är nedbränd när jag kommer tillbaka 10 minuter senare?

Jag kan inte visa dig att en skylt blir ett avtal genom att peka på avtalslagen eller någon annan lag, jag kan ge en massa exempel som visar på hur orimligt det skulle vara att en skylt kan bli ett avtal.

Jag kan alltså inte motbevisa att det skulle kunna uppstå ett avtal, då jag inte hittar något explicit i lagtexten som nämner att just skyltar inte är avtalsgrundande.
Men lagen säger inte heller att läsa reklambladet eller låna kundtoan inte är avtalsgrundande, men du kanske har en annan åsikt även där.

Men ska diskussionen kunna fortsätta så vore det bra ifall någon kunde komma med någon lag eller så, som går att tolka som att skylten skulle kunna utgöra grund för ett ingånget avtal. Då blir det lite lättare att vrida och vända på frågan i skenet av en paragraf.

Det finns ingen lag som behandlar just ”avtal genom skyltar” utan det är avtalslagen, avtalsrättsliga principer och möjligtvis praxis. Det är därutöver en teoretisk diskussion om ”rätt” vilket också kan ha betydelse.

Många i den här tråden tycker det är ”rätt” att öppna bagageluckan. Det är dock inte samma sak som juridiskt rätt vilket en del tycks ha svårt att förstå.

M MangeH skrev:
Jag tror du får bättra på läsförståelsen lite. Detta är ett juridikforum. Om du läst tråden så handlar den om det juridiska. Vad någon tycker och vad katten skiter har inte något med saken att göra. Syftet med juridikforumet är väl att få svar på vad som är juridiskt korrekt. Det har du uppenbarligen inte förstått med tanke på dina upprepade påhopp på olika personer här.
Förståelsen är det klent med förstår jag.

Om ni nu driver er "juridik" in absurdum så ändrar sig 99% till slut och då blir det enligt juridiken. Och allt blir sämre men när du blir tvingad att öppna bagageluckan hos bygghandeln kan du ju då säga att du hjälpte till att driva på juridiken då sunt förnuft inte har någon plats i din "juridik".

/ATW

Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Det finns ingen lag som behandlar just ”avtal genom skyltar” utan det är avtalslagen, avtalsrättsliga principer och möjligtvis praxis. Det är därutöver en teoretisk diskussion om ”rätt” vilket också kan ha betydelse.

Många i den här tråden tycker det är ”rätt” att öppna bagageluckan. Det är dock inte samma sak som juridiskt rätt vilket en del tycks ha svårt att förstå.
Skulle vi möjligen kunna komma överens om att något avtal inte skapas genom att passera en skylt med någon text, som genom lite god vilja kunna tolkas som ett avtalsförslag?
Utan att det behövs något mer innan avtalet kan anses bli ingånget?

Sen kan vi isåfall fortsätta med konkludent handlande, för att se om det kan anses uppstå ett avtal genom detta ...?

Jag tvingar dig inte på något vis att gå med på vad jag skrev, men ifall du tycker det verkar rimligt så kan vi åtminstone ta bort en del av diskussionen (det jag själv tycker är väldigt självklart, dvs att något avtal inte sluts genom någon envägskommunikation via en skylt).

• Gilla
MangeH
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Förståelsen är det klent med förstår jag.

Om ni nu driver er "juridik" in absurdum så ändrar sig 99% till slut och då blir det enligt juridiken. Och allt blir sämre men när du blir tvingad att öppna bagageluckan hos bygghandeln kan du ju då säga att du hjälpte till att driva på juridiken då sunt förnuft inte har någon plats i din "juridik".

/ATW
Bra logik.

Man ska inte försöka förstå lagar och regler för då kanske folk börjar följa dessa. Antar att det bara är reglerna som följer ditt sunda förnuft man ska förstå och följa Arne, för allt annat är det bäst att bara "köra på".

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
dvs att något avtal inte sluts genom någon envägskommunikation via en skylt)
Men även exempel från verkligheten på när ett avtal faktiskt, helt säkert, uppstår bara genom att man läser en skylt, och kanske följer någon handling som står där - kan vara intressant.

Jag har f.ö. hört från juridiskt kunnigt håll att alla de där långa "License Agreements" som man klickar i när man installerar program åtminstone i Sverige har ett i princip obefintligt juridiskt värde.

D
Tyvärr Mikael, det kan vi inte komma överens om eftersom jag tror att det kan innebära att du ingår ett avtal genom att passera en skylt. Inte alltid men vid vissa tillfällen, tex när du kör in på Bauhaus. Effekten eller resultatet av avtalet är dock väldigt begränsat. Det intar mer formen av ordningsregler. Vi måste ställa oss frågan om det egentligen är någon skillnad på att kalla det avtal eller ordningsregel.

Sen är det ju så att det inte går att avtala om allt. Till exempel så är jag tveksam till att den där trivsamma skylten du la upp skulle vara juridisk giltig. Man får ta en sväng genom ogiltighetsgrunderna i avtalslagen för att reda ut det. Jag tror det är vanskligt att leta obskyra exempel för att visa hur fel något är....men jag vet inte. Det kan kanske vara en metod i vissa lägen.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
D
:)

D
Nej det räcker inte med att bara läsa en skylt för att det ska bli ett avtal. Det måste till något mer.......

Beträd hagen på egen risk till exempel

D Derbyboy skrev:
Nej det räcker inte med att bara läsa en skylt för att det ska bli ett avtal. Det måste till något mer.......

Beträd hagen på egen risk till exempel
Det var ett illa valt exempel. Den skylten kan jämka skadeståndsansvar (om tu t ex varnar för en icke uppenbar fara), men fritar dig inte på något sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.