102 305 läst · 727 svar
102k läst
727 svar
Måste jag låta Bauhaus och Hornbach titta i min bil?
Du blandar ihop äpplen och päron. Att du får handla så länge du följer de kritera butiken har sagt upp är givetvis något butiken kan göra. Faktum är att de kan neka vem de vill att inte få handla. Om du kommer i bygghandeln och vägrar låta dem titta in din bil så kan de givetvis säga att du får inte handla och du får plocka av sakerna du har på kärran eller i bilen. Men det har absolut inget att göra med att du har ingått något avtal för att de har satt upp en skylt. De har fortfarande inte rätt att vägra släppa ut dig om de inte fär titta i bilen (då begår de ett brott). Skylten ger dem heller ingen rätt att titta i bilen. Vilken butik som helst kan neka vem som hellst att handla.D Derbyboy skrev:Bygghandeln menar med största sannolikhet att det är ett avtal bara genom att köra in. Jag menar att sålänge det är tydligt vad det innebär att köra in så har det uppstått ett civilrättsligt avtal. Du får handla här om du följer ordningsreglerna. Jag menar att det går att ingå avtal på det sättet, genom ett handlande. Det kan handla om att trycka på en knapp (godkännaknapp) eller köra förbi en spärrlinje eller liknande.
Du har totalt fel, faktiskt exakt 100% fel. Men så blir det lätt när man bara gissar.A ArneTW skrev:
Och även du borde läsa trådens första inlägg tills du förstår vad den handlar om.
Jag har inte brutit mot något avtal för något avtal finns inte som sagt. Men butiken kan självklart sätta upp kriterier för när en kund får handla eller ej, så länge det inte görs på ett kränkande sätt.D Derbyboy skrev:
M MangeH skrev:
I vilken del brister det för att du inte ska anse det vara ett avtal?
Reglerna sitter där vid infarten, den avslutande meningen: ”genom att köra in i brädgården godtar du våra villkor”
Du kör in!
Från första mars gäller en ny lag som ger handlare större möjlighet att porta snattare från butiken och personer som trakasserar personalen. Om och när det här tillträdesförbudet ska utfärdas är det en åklagare som beslutar. I inslaget berättar butiksägaren Alber Toma om snatterier som han ser i sin butik.5 mars 2021M MangeH skrev:
Ärligt talat tror jag t.o.m det där inte gäller, eller åtminstone inte är helt oproblematiskt.M MangeH skrev:
Jag vill minnas att jag hört på typ nyheterna senaste året att butiker vill få laglig möjlighet att förbjuda kunder komma in i butiken (kunder som stjäl upprepade gånger).
Eller var det möjligen så att det kom en lagändring ...
Nåja, här har jag dålig koll, medges, men jag tror i alla fall att butiker t.o.m har svårt att på lagenligt sätt porta de kunder de inte vill ha.
Någon har kanske bättre koll.
Själv tycker jag det är en rätt som butiker borde ha.
edit:
Sedär ... vad som kom medan jag skrev.
Nej det gäller inte.Mikael_L skrev:Ärligt talat tror jag t.o.m det där inte gäller, eller åtminstone inte är helt oproblematiskt.
Jag vill minnas att jag hört på typ nyheterna senaste året att butiker vill få laglig möjlighet att förbjuda kunder komma in i butiken (kunder som stjäl upprepade gånger).
Eller var det möjligen så att det kom en lagändring ...
Nåja, här har jag dålig koll, medges, men jag tror i alla fall att butiker t.o.m har svårt att på lagenligt sätt porta de kunder de inte vill ha.
Någon har kanske bättre koll.
Själv tycker jag det är en rätt som butiker borde ha.
Därför att det inte är ett konkudent handlande. Jag kör in med syftet att handla något och betala för det. Jag kör inte in i butiken med syftet att få bilen genomsökt oavsett vad det står på skylten. Den personliga integriteten har starkt skydd i svensk lag. Det krävs mycket för att någon ska få söka igenom en bil mot min vilja. Det skyddet kan inte avtalas bort genom att någon slänger upp en skylt som någon kan missa.D Derbyboy skrev:
Jag är med på att skyltarna ofta är otydliga, sitter dåligt eller saknas helt. Då uppstår givetvis inte ett avtal.
Men jag hade hoppats på en diskussion kring om det uppstår ett civilrättsligt avtal i de fall det är tydligt.
Jag är helt med på att avtalet inte ger någon möjlighet att handgripligen tvinga sig in i din bil. Jag har också helt på det klara med att butiken inte kan hindra mig från att köra därifrån.
Vad är det du vänder dig emot vad gäller ingåendet av avtalet?
Om det hade suttit en godkännaknapp under avtalstexten vid infarten. Hade det då varit ett avtal vid godkännande?
Men jag hade hoppats på en diskussion kring om det uppstår ett civilrättsligt avtal i de fall det är tydligt.
Jag är helt med på att avtalet inte ger någon möjlighet att handgripligen tvinga sig in i din bil. Jag har också helt på det klara med att butiken inte kan hindra mig från att köra därifrån.
Vad är det du vänder dig emot vad gäller ingåendet av avtalet?
Om det hade suttit en godkännaknapp under avtalstexten vid infarten. Hade det då varit ett avtal vid godkännande?
Du gör ett gott jobb för att minska den personliga integriteten i svensk lag genom att hävda din rätt till absurdum..M MangeH skrev:Därför att det inte är ett konkudent handlande. Jag kör in med syftet att handla något och betala för det. Jag kör inte in i butiken med syftet att få bilen genomsökt oavsett vad det står på skylten. Den personliga integriteten har starkt skydd i svensk lag. Det krävs mycket för att någon ska få söka igenom en bil mot min vilja. Det skyddet kan inte avtalas bort genom att någon slänger upp en skylt som någon kan missa.
/ATW
det du tydligen inte förstår är att ursprungsfrågan i tråden handlar om juridiken kring denna aktivitet. Vem har egentligen rätt till vad och vilken grund har man för det. Vilket avtal, om något, ingår man i när man åker in? Det handlar tråden om.A ArneTW skrev:
Diskussionen handlar, handlade, inte om hur det är vettigt att bete sig eftersom vi alla vet vad som är vettigt och alla accepterar ju att åka in och visa upp bagaget. Dvs alla tycker likadant, grovt sett iaf.
Är du inte intresserad av den teoretiska diskussionen, surfa bara vidare till nästa tråd eller somna om.