skoge skoge skrev:
är jag på företagets område så är det ok...jag släpper inte ut främmande bil från min gård utan att kolla
Ja du tycker det är ok för dig, men det betyder inte att de har rätt till det.
Två vitt skilda saker!

Berätta vilka öppettider ditt garage har nu istället för att börja kalla folk fula saker.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
för att förtydliga om du verkligen inte fattade eller om du spelar korkad...när man ska ut från bygghandeln alltså
finns 2,kanske 3 kategorier som har rätt att öht stoppa bil på väg...polis,vägtransportledare och ev tull
Har alla rätt att titta i bilen också tycker du?
Stoppa en bil är väl lätt för bygghandeln, öppna inte bommen vilket förmodligen inte heller är lagligt men det betyder inte heller att de får kolla i den.

Vad jag tycker om bygghandlar spelar ingen roll och är inget som tillför något, det finns bra sådana och dåliga sådana - den här tråden handlar om de har laglig rätt att kolla i en bil.
Vilket är utrett, men berätta gärna mer vad du känner om olika saker ;)(y)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja i verkliga livet är inte jag heller den som skulle dra något sånt här till sin spets.
Visst öppnar jag och låter de kika om de vill (både polisen, bilprovningen och personalen på brädgården). Och jag skulle kanske inte ens reagera speciellt på att de öppnade själv, möjligen, men inte säkert. [Min understrykning]
Just bilprovningen är ju ett spännande specialfall. Personalen får inte öppna din bil, bagage, motorhuv osv. Men eftersom de måste få tillgång för att kunna besiktiga bilen så är det ju helt upp till dig om du vill få den besiktiga eller belagd med körförbud. Så där har man struntat i avtal, lag eller dylikt som direkt reglerar tillträde för inspektion.

Bereder du inte tillträde så blir bilen inte besiktigad, och då beläggs den med körförbud med automatik (när tiden gått ut). Det är mao upp till dig.

Polisen däremot kan tvinga fram en dylik utan att du har mycket att säga till om.

hsd
Har för mig att besiktningspersonal har rättigheterna, det har förekommit flygande besiktning kanske till och med finns även i dag

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tips, läs första inlägget.
Läs första stycket om och om igen, tills du förstår frågan fullt ut.
Jag har läst första inlägget om och om igen.

För 99% är detta ett ickeproblem och har du problem får du väl ge fan i att åka in på byggmarknader.

De där jävla 1%-arna gör livet surt för allt och alla och borde inte få handla/bygga/ha grannar/köra bil/grilla/renovera/klippa gräs...

/ATW

• Gilla
Sylta och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ja du tycker det är ok för dig, men det betyder inte att de har rätt till det.
Två vitt skilda saker!

Berätta vilka öppettider ditt garage har nu istället för att börja kalla folk fula saker.
24 timmar om dygnet 7 dar i veckan,står olåst men skyll dig själv om du blir hundbiten

H
J Janroma skrev:
Gammal tråd men aktuell för mig,
Vänder mig i första hand till personal som tror att de jobbar på tullen...och inte på byggshoppen.
Var på Hornbach idag med min Amarock som har tonade bakrutor. Efter att de räknat prylarna på min släpkärra sliter idioten upp bakdörren för att kolla i baksätet. Min 4 åriga son sover i barnstolen och får panik när när dörren slits upp av en snubbe med munskydd som ska glo in i bilen.

För det första, vad är problemet med att fråga och visa lite hyfs?
För det andra, jag hade nog sagt snällt att inte öppna för min son sover, vad hade hänt då?
Inte fanken sliter personalen upp väskan och genomsöker den om du går in/ut i en affär, så varför genomsöka bilen.
Eller ännu värre, kontrollera en barnvagn med en sovande unge när du lämnar en butik, helt utan misstanke om brott.
I normalfallet har jag inga problem, men va fan fråga först och visa lite respekt för kunderna.
Artighet att fråga är på sin plats, Men de måste kolla, om alla vore ärliga hade det inte varit något problem. Det syns oftast inte utanpå en person om de är oärliga eller inte. Om de inte kollar skulle det betyda att de var tvingade att höja priserna för att täcka förlusterna för stölderna. Man vet vad som gäller när man åker in och då har man accepterat reglerna de har. Man kan gå ut och öppna själv eller låta personalen öppna bagaget/kärran.

Mikael_L
Det är lätt att råka ingå avtal, eller hur?
Skylt med texten "PARKERINGSCONTRAKT" som varnar om att parkera medför tillåtelse att skada bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
När man nu läser detta och inser att polis har vissa rättigheter att visitera och kolla i bilar, men samtidigt kan se hur begränsad rätten är och vilka rekvisit som krävs för att utföra åtgärden - för en polis - så kanske de, som tycker att butikspersonal skulle ha den rätten, och än större rätt ... borde fundera ett varv till ...
Du ser ingen skillnad på ett statligt våldsmonopol och en frivillig situation som att gå och handla på ett byggvaruhus?

• Gilla
Buford
  • Laddar…
C
A ArneTW skrev:
Jag har läst första inlägget om och om igen.

För 99% är detta ett ickeproblem och har du problem får du väl ge fan i att åka in på byggmarknader.
Läst, men ej förstått alltså... :rofl:

• Haha
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Är det skyltat vid infarten, att personalen ska titta in i bilen, så har man godkänt detta i och med att man kör in
Nej

D
Jo

D
.....men problemet (för bygghandeln) är att bygghandeln inte besitter någon möjlighet att med tvång driva igenom att avtalet ska följas.

De kan på sin höjd neka dig från att handla nästa gång.

• Gilla
Buford
  • Laddar…
Mikael_L
En skylt är inget avtal, är det svårt att förstå?

• Gilla
89linå och 3 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jo
Du behöver läsa på hur ett avtal kan ingås.

Det är inte genom att förvänta sig att någon har läst en skylt.

Om jag skriver här att iom att du läser detta har du acceptera att skänka mig alla dina tillgångar ? Anser du då att du ingått ett avtal med mig om att göra så nu? (om du svarar har du ju uppenbart läst det)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.